
Възпитаниците в СУ „Св. Климент Охридски“ в Пловдив са над 550, като сред тях има и деца с украински, сирийски и дори с китайски произход. „Ние сме една голяма и много задружна многоезична общност“, разказва за „Аз-буки“ директорката Иванка Василева.
Училището е първото в областта, което предлага изучаване на японски език и култура.
От новата учебна 2025/2026 г. ще има възможност за обучение по японски език във факултативна подготовка, като занимания по интереси за учениците в I, V и VIII клас и в паралелки при изявено желание на родители и ученици.
„Винаги през септември проучваме чрез анкети нагласите на учениците и родителите какви групи за занимания по интереси да сформираме“, обяснява моята събеседничка. Така и разбират, че сред предпочитанията на повечето от запитаните е изучаването на чужди езици, какъвто е и японският. И това довежда до сформирането на клуб „Ганбаре“. В него учениците изучават интересни факти за японската култура и традиции, калиграфия. И не на последно място, учат азбуката и отделни думи. Часовете се водят от Елена Филипова – японист и възпитаник на Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“.
И споменавайки името на клуба, няма как да не се запитаме какво всъщност означава „ганбаре“. Това е форма на глагола „ганбару“, който буквално би означавал „да се стараеш“, „да не се предаваш“ и „да дадеш най-доброто от себе си“. Така че в превод от японски „ганбаре“ трябва да означава „Давай!“, „Успех!“, „Направи всичко по силите си!“.
Директорката разказва, че първоначално в новата група за занимания по интереси се включват по-големите ученици. Но не минава много време и децата от начален етап решават да се присъединят. „И така с голямо старание започнаха да пишат и да пеят на японски“, обяснява Василева. Тя е категорична, че изучаването на нов език, особено на японски, който има различна писменост и граматика от европейските, стимулира мозъка и подобрява когнитивните способности като памет, концентрация и критическо мислене.
В двора на училището вече имат японска градина „Аригато“ с вишни сакура.
Разбира се, разполагат и с прекрасен кабинет по японски език и култура с богат книжен фонд. Естетизирането на кабинета е изцяло с дарения и целият екип сърдечно благодари на партньорите си. Преди броени дни към интериора добавят и снимки на пловдивския фотограф Минко Михайлов. Те са част от изложбата „Япония – където миналото среща бъдещето“ и са заснети в Страната на изгряващото слънце. В класната стая има още табла с японската азбука хирагана, както и постери на пловдивски клуб по карате, айкидо и джудо.
Василева споделя, че понастоящем работи съвместно с експерти и съмишленици по идеята да се изгради училищен кампус „Аригато“ в школото и да се постави началото на изучаването на японския език и култура в системата на средното образование в Пловдив. Целта ѝ е колкото се може повече деца и младежи да имат възможност да се докоснат до японския език, култура, калиграфия, оригами, икебана, мода и др.
През цялото време от зараждането на идеята за паралелки с японски език до реализирането ѝ Иванка Василева работи с доц. д-р Атанас Владиков – експерт от Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“, автор на книгата „Аригато, Токио!“, и с директорката на столичното 18. СУ „Уилям Гладстон“ Ралица Кирилова. Софийската гимназия въвежда изучаването на японски език още през 1992 г. и така става първото училище в Европа, което го предлага като задължителен предмет в учебната програма на средните училища.
Целта на партньорството между двете школа е да създадат мрежа от образователни институции за насърчаване на културен обмен, пътувания и стипендии, следвайки мотото „Изучаването на японски език не е просто учене на думи – това е пътуване към една от най-уникалните култури в света“.
През учебната 2025/2026 г. японският език в пловдивското СУ „Св. Климент Охридски“ ще се изучава както като факултативен предмет, така и в групата „Ганбаре“ за занимания по интереси. Екипът е подготвил учебните програми за I, V и VIII клас и предлага нов училищен план и училищни програми. Предстои те да бъдат одобрени.
„В момента кандидатстваме за първи път за статут на иновативно училище към Министерството на образованието и науката. Предлагаме японският език да бъде включен в разширената подготовка на учениците“, разказва Василева.
Иновативният проект, с който кандидатстват – „Училище за ключови компетентности и ранно чуждоезиково обучение“, има още три включени нововъведения. Така заложени, основните цели стават общо четири. Наричат ги SMARТ.
Първата е въвеждане на новия предмет „Социално и емоционално учене“. „Искаме да предложим механизъм за справяне с конфликтни ситуации, като предоставим на учениците работещи поведенчески модели. Много често децата не познават границите, ние сме отговорни да им предоставим модел на действие“, обяснява директорката. Идеята е новият предмет да бъде въведен в учебната програма на I, V и VIII клас. Той ще помогне за личностното израстване на децата, като своевременно изгражда у тях ключови умения, с които да се справят в живота. Методиката, по която ще се провежда обучението, се нарича Ruler, а сертифициран преподавател по нея е Снежана Павлова.
Въвеждането на хибриден предмет, или т.нар. метадисциплина между три общообразователни предмета
– човекът и природата, английски език и компютърно моделиране и ИТ, е втората SMARТ цел.
Предлагат той да бъде включен в учебната програма на учениците от V клас. Часовете ще бъдат водени само от един учител, а моделът за оценяването на постигнатите резултати ще наподобява този на PISA.
„Вярвам, че благодарение на този предмет ще успеем да постигнем ключови компетентности, заложени в учебната програма“, казва директорката.
Третата цел е въвеждане на адаптивен модел на обучение по математика в V клас чрез разделяне на учениците от паралелката на групи в час.
„Училищният преход между два етапа – от IV към V клас, е стресов за всеки ученик, учебното съдържание е с по-висока трудност в V клас. При голяма част от децата математиката предизвиква смесени чувства, затова решихме да предложим плавен подход, с който да се справим с предизвикателството“, споделя моята събеседничка. На мнение е, че специално математиката много по-добре се усвоява, когато се изучава в групи.
Учителят може по-лесно да прилага диференцирани методи на преподаване, съобразени с различните нива и стилове на учене на учениците в групата.
Например едни ученици учат по-добре чрез визуализации, други – чрез логически обяснения или чрез практически задачи. Малката група насърчава сътрудничеството и съвместното решаване на задачи. Това развива умения като комуникация, логическо мислене и работа в екип — все важни компоненти при решаването на по-сложни математически проблеми. Учениците получават по-честа и по-конкретна обратна връзка, която им помага да разберат грешките си и да ги коригират навреме. Към момента Наредба 10 за организацията на дейностите в училищното образование не позволява разделянето на учениците от една паралелка на групи. И точно затова решават да включат това нововъведение към големия си проект, с който кандидатстват за иновативен статут.
Иванка Василева силно вярва, че когато един учител по математика в рамките на часа работи с до 14 деца, това със сигурност ще даде резултати много бързо. На мнение е, че учениците ще повишат мотивацията си за учене. В малка група учителят има възможност да обръща повече внимание на всеки ученик, да следи индивидуалния напредък и да предоставя насочена помощ при нужда. Това е особено важно по математика, където често възникват индивидуални затруднения.
„Вярвам, че по този начин ще успеем да подобрим резултатите на учениците си и на НВО в края на VII клас. Те ще имат три години да се подготвят усилено за изпита. Ще се подготвят не само с математически знания, но и с изпитна култура – тренировъчни тестове“, посочва директорката.
Другото нововъведение, което ще приложат от следващата учебна година, е предлагане на обучение по италиански като втори чужд език след VIII клас. „Децата при нас се интересуват от чужди езици. С училищния екип преценихме, че е важно учениците освен да изучават английски като първи чужд език, а немски и руски – като втори, да имат възможност да се запознаят и с други езици“, казва тя.
Понастоящем профилите, които гимназията предлага след VII клас, са два – „Природни науки“ и „Обществени науки“.
Целият екип изключително много се гордее и със заниманията в клуба по интереси „Религия – Вяра, добродетелите, духовност и култура!“. Негов ръководител е отец Николай, който е родител на техен възпитаник.
Учениците се запознават с основни морални принципи като честност, състрадание, справедливост, прошка, уважение.
„Това подпомага изграждането на нравствена устойчивост и по-добро поведение в обществото. Религията е важен фактор в историята на цивилизациите. Това изгражда социална ангажираност и желание за доброволчество“, обяснява Василева.
Сега организират съвместна ваканция между деца, родители и ученици в света обител. Директорката споделя, че когато учители и родители работят заедно, учениците получават последователни послания относно етичните и моралните ценности — у дома и в училище. Това прави възпитанието по-стабилно и дълбоко.
Иванка Василева иска учениците ѝ да се чувстват приети, уважавани и в безопасност, да демонстрират принадлежност към училището. „Училището трябва да подготви учениците не само за следващия клас, а за реалния живот — с умения, самочувствие и яснота за своите цели и ценности. Стараем се с всичко, което правим, да повишаваме качеството на образование, подготовката на нашите ученици за бъдещия им професионален профил и имиджа на училището ни. В нашето училище всяка стъпка, която предприемаме, всяка промяна, която въвеждаме, и всяко решение, което взимаме, са водени от една основна цел – бъдещето на децата ни, търсейки сътрудничество с родителите и общността. И мисля, че успяваме“, завършва тя.

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg