
Адаптиране на дуалната форма на професионално образование и обучение към динамиката на пазара на труда и специфичните характеристики и потенциал за развитие на територията с фокус върху цифровата икономика, зелените умения, синия растеж, Индустрия 5.0 и Иновационната стратегия за интелигентна специализация 2021 – 2027 г. Това е една от целите на новата процедура „Развитие на дуалната система на обучение в професионалното образование и обучение (чрез подбор)“, чиито насоки за кандидатстване са публикувани за обществено обсъждане на сайта на Програма „Образование“.
Процедурата е на обща стойност 86 782 552 лв.
От Европейския социален фонд плюс (ЕСФ+) ще бъдат предоставени 71 467 984 лв., а останалите 15 314 568 лв. са национално съфинансиране. Минималният размер на безвъзмездната финансова помощ за проектно предложение е 250 000 лв., а максималният – 750 000 лв.
По Процедурата ще могат да бъдат финансирани допълнителни занимания по професионална подготовка и по чужд език за ученици в първи гимназиален етап в дуална форма на обучение. Те ще бъдат с продължителност до 70 часа, ще се провеждат извън учебното време и извън утвърдената учебна програма.
Заниманията ще бъдат организирани и проведени под формата на модулни обучения или кратки обучителни курсове. Те
могат да включват един или повече тематични обучителни модула с практическа насоченост
и такива с фокус върху цифровата и зелената икономика, синия растеж, Индустрия 5.0 и Иновационната стратегия. Така учениците ще се подготвят да посрещнат съвременните предизвикателства в бизнеса, в това число по отношение на дигиталните и зелените умения, ключовите компетентности и преносимите умения.
Всеки ученик, който завърши успешно допълнителните занимания по професионална подготовка или по чужд език, ще получи сертификат за преминато обучение.
Учителите по професионална подготовка пък ще имат възможност да повишат квалификацията си и да придобият практически знания в съответствие с новостите и динамично развиващите се производствени и цифрови технологии. Включително
педагозите ще могат да придобият умения за интерактивни техники за преподаване или други умения, свързани с прехода към цифровата и зелената икономика,
синия растеж, Индустрия 5.0 и Иновационната стратегия.
Процедурата цели и повишаване привлекателността и увеличаване дела на дуалната форма на обучение, както и подобряване на сътрудничеството между образователната система, работодателите и социалните партньори за повишаването на качеството и утвърждаването ѝ.
Сред дейностите, които ще се реализират, е
провеждане на пробно стажуване в партниращи предприятия за ученици в първи гимназиален етап.
Те ще играят ролята на подготвителна фаза за обучението в реална работна среда при работодател, провеждано във втори гимназиален етап. В пробно стажуване могат да участват ученици от VIII, IX и Х клас без значение от формата, в която се обучават.
Стажуването ще се провежда в рамките на от 3 до 5 работни дни с продължителност от минимум 6 часа дневно при работодателя и под ръководството на наставник, както и с учител по професионална подготовка от училището, при необходимост.
Пробното стажуване ще даде възможност на учениците да се запознаят с реалните работни условия и технологичните процеси в предприятията. Ще позволи и да бъдат оценени техните професионални интереси.
В края на всяко пробно стажуване ще бъде извършвана оценка на професионалните интереси на гимназистите. Всеки ученик, преминал успешно участието си в пробно стажуване, ще получи сертификат, в който е посочена продължителността на заниманията.
За всеки ден от това стажуване гимназистите ще получават стипендия в размер на 20 лв.
По процедурата могат да се организират и информационни кампании сред работодатели, родители, ученици и широката общественост, както и кариерно ориентиране на учениците с цел повишаване на привлекателността и увеличаване дела на дуалната система на обучение в професионалното образование и обучение.
Сред останалите дейности, които могат да бъдат подкрепени, са осигуряване на оборудване, материали и консумативи за целите на дуалната система на обучение, осигуряване на наставници за практическо обучение в реална работна среда във втори гимназиален етап, организиране и провеждане на обучения на учители методици и на наставници, осигуряване на учебно съдържание спрямо динамиката на пазара на труда с акцент върху изграждането на умения за професиите на XXI век – дигитални, зелени, преносими, ключови компетентности.
Писмени възражения и предложения по проекта на насоките за кандидатстване могат да бъдат направени в срок до 31 март 2025 г. включително.

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg