Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 47, 21 – 27.11.2024 г.

ChatGPT: Дигитална грамотност или обикновено преписване

Зина Соколова от Зина Соколова
22-11-2024
в Брой 47, 21 – 27.11.2024 г.
A A
Гл. ас. д-р София Мицова и гл. ас. д-р Милена Накова представят проучването си. Снимка Институт за български език – БАН

Как единайсетокласниците оценяват своята „Аз-ефективност“ в съпоставка с обективните си компетентности по български език?“. Това е темата на проучване на гл. ас. д-р София Мицова и гл. ас. д-р Милена Накова от ЮЗУ „Неофит Рилски“ – Благоевград. Те представиха резултатите от него на Специалната сесия за учители и ученици, посветена на новите технологии и използването им при преподаването. Тя се проведе за първи път в рамките на IX форум „Изследователски подходи в обучението по български език“, организиран от Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ при Българската академия на науките.

„Изследването е ориентирано към понятието „Аз-ефективност“ – т.е. самочувствие, че можеш нещо, което е различно от реалните ти умения – казва д-р София Мицова. – Теоретичната рамка на нашето проучване се базира на препоръката на Съвета на Европейския съюз за ключовите компетентности за учене през целия живот. При изследването проверихме „Аз-ефективността“ на учениците по отношение на техните ключови компетентности по български език в съпоставка с обективни данни от изграждане на текст в свободна форма.“

За тази цел е проведена анкета. Поставена е и задача да се напише кратък текст в свободна форма по темата „Какво може да даде образованието на младите хора в България“. След това участниците в проучването трябва да си направят самооценка по 7 критерия. Свободният текст е оценяван по критериите за есе от държавните зрелостни изпити, за да се избегне субективност от страна на проверителите в процеса на оценяване.

Резултатите варират около и над средното ниво.

„Малко по-ниски са резултатите по критерия „Изразяване и отстояване на собствена позиция“. Това доста ни озадачи – казва д-р Мицова. – Забелязва се слабост при изграждане на ясна и точна аргументация на поставената теза. После направихме съпоставка между отговорите на анкетата за самооценка и текстовете. Повечето ученици се оценяват реално. Но учудващо има и такива, които се оценяват по-високо от получените резултати, както и обратното – такива, които по-скоро се подценяват, въпреки че текстовете им са много добри.“

След като се фокусират върху съдържанието на текстовете, изследователите стигат да няколко извода.

Езиковата компетентност е по-висока от средната

(участниците в проучването са от предпочитана гимназия в Благоевград – б.р.). Учениците показват висок стил на изказа. Учените подчертават, че ниският стил не означава, че ученикът няма ясно аргументирана лична позиция. Нито пък високият стил е гаранция, че има силно аргументирана лична позиция.

В 23% от текстовете има оригинална теза и ясна аргументация. Но като цяло, това е доста нисък процент, отбелязват д-р София Мицова и д-р Милена Накова. Друга констатация е, че в някои текстове се срещат едни и същи шаблони, клиширани фрази. Това показва, че учениците или са работили заедно, или са заимствали отнякъде.

„Затова решихме да направим сравнение и зададохме същата тема на ChatGРT. Така открихме, че

77% от работите съвпадат с текста на изкуствения интелект.

Оказа се, че нашите участници са преписали темата от него. И това ни наведе на мисълта, че трябва да се контролира ползването на ChatGРT в часовете по български език. В този случай това не е проява на дигитална компетентност, а си е обикновено преписване. Учениците имат висока оценка за себе си, но когато трябва да направят нещо на практика, изпитват трудности и затова прибягват до дигитални инструменти – т.е. някой друг да поеме тяхната отговорност. Затова се получава разминаване между личната оценка и това, което е реалността“, подчертават д-р Мицова и д-р Накова.

„Повечето от тях показват обективна оценка. Но има и солиден процент от анкетираните, които имат по-високо мнение за себе си от реалните им възможности. Притеснителното е, че

използват дигиталните инструменти, за да не мислят.

Така се губи удоволствието да работиш по дадена тема сам. Затова е необходимо да се контролира използването на дигиталните инструменти във всички часове.“

В последвалата дискусия ученици от Софийската математическа гимназия и Националната природо-математическа гимназия се съгласиха, че трябва да се внимава как се ползва ChatGPT. Подчертаха, че той може да им бъде полезен, когато им предлага идеи, инструменти за проучване, посочва откъде е информацията. Но да се разчита само на изкуствения интелект, означава да се създават текстовете, в които липсва всякаква индивидуалност.

Една от присъстващите преподавателки цитира Ноам Чомски, че да се използва ChatGPT да пише поезия вместо нас, би било много тъжно.

Your Image Description

Свързани статии:

Конфликтите за вода са стотици Кога дивите птици стават „граждани“ Представят модел на позитивно образование Открит е нов вид гъба в столичен парк

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: ChatGPTБАНгл. ас. д-р Милена Наковагл. ас. д-р София МицоваСюжетифорумЮЗУ „Неофит Рилски“

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Изложба „70 години ЦЕРН и 25 години България в ЦЕРН“ във Физическия факултет на Софийския

Следваща статия

Посланици на изкуството от Стара Загора

Следваща статия
Посланици на изкуството от Стара Загора

Посланици на изкуството от Стара Загора

Децата с послания към шофьорите

Децата с послания към шофьорите

Заместник-министърът на образованието и науката д-р Емилия Лазарова

Своге чества 110-години основно образование

Последни публикации

  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • 200 млн. лв. за подобряване качеството на висшето образование
  • Снимка на броя: Царство на децата
  • Премиерът Росен Желязков: INSAIT надмина всички очаквания
  • Национално издателство „Аз-буки“ обявява конкурс за научна статия
  • Министър Красимир Вълчев: Предлагаме въвеждане на час по добро

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"