Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 3, 18 - 24.01.2024 г.

Екранът е проблем

Обществото още не е разбрало катастрофалната вреда от него в ранна детска възраст, казва д-р Стоян Везенков

Зина Соколова от Зина Соколова
17-01-2024
в Брой 3, 18 - 24.01.2024 г.
A A
 

Екранната зависимост – един страничен ефект на технологичния прогрес, е много сериозен проблем, с който в момента активно се занимава екипът на Центъра. Втренчените в екрана деца са позната картина от ежедневието ни. Преди около 4 – 5 години д-р Везенков установява ясна корелация между екранната дейност и спектър от психосоматични нарушения, включително дефицит на внимание при деца и възрастни. Започва да изследва феномена, и успява да формулира индикаторите и биомаркерите за екранна зависимост – забавяне на мозъчната активност, обърната хемисферна асиметрия, депресивно функциониране на мозъка и нервната система, значително изоставане в развитието, изоставане в развитието на мозъка, психосоматични нарушения, когнитивни дефицити, включително дефицит на внимание и липса на реч (или влошаване на езиковите способности).

Д-р Стоян Везенков
е молекулярен биолог, доктор по нев­робилогия от Гьотингенския университет „Георг-Август“, Германия. През 2005 г. се прибира в България и 12 години работи в Югозападния университет
„Неофит Рилски“ в Благоевград. Там става доцент по неврофизиология, декан на Факултета по обществено здраве, здравни грижи и спорт. Развива терапевтичната практика с биофийдбек и неврофийдбек у нас от 2010 г. насам, а през 2018 г. основава собствен изследователски, терапевтичен и обучителен център за приложни невронауки, носещ неговото име – Везенков.

„Не слагаме диагнози, защото нашата задача е психофизиологичната парадигма –
т.е. оценяваме потенциалите, които използваме, за да променим определени дефицити или проблеми във функционирането на организма – обяснява д-р Везенков. – При нас диагнозите не са толкова интересни. Нашата задача и това, което ни вълнува, е как да променим функционирането на организма, за да възстановим забавени в развитието си или изгубени способности. В това сме експерти и знаем как да помогнем.“

Индикаторите за екранна зависимост, формулирани от екипа на д-р Везенков, са докладвани на световна конференция по биофийдбек през 2022 г. Същата година се провежда и първата национална конференция „Екранни деца“ в София, където проблемът се представя пред широката общественост – присъстват учители, терапевти, здравни работници. Миналата година специалистите от Центъра определят ранната екранна зависимост при децата като псевдоаутизъм. Тези деца не могат да проговорят и имат тежки дефицити в развитието си. Доктор Везенков е категоричен, че ако екранната зависимост се заформи преди 2-годишна възраст, децата дори не могат да проговорят. За съжаление, родителите ги водят при специалист едва на 3 – 4-годишна възраст – когато детето не говори, има сериозни поведенчески проблеми и аутистични черти. В общия случай специалистите в лицето на психолози, логопеди и ресурсни учители не познават екранната зависимост като явление, нямат никакви инструменти за справяне с нея и третират децата като аутисти.

Масова практика е детските психиатри да поставят диагноза аутизъм поради простата причина, че няма друга. Екранната зависимост е ново нарушение, което все още не е описано в диагностичните класификатори. Тази тенденция расте след ковид затварянето, като родените през 2019/2020, 2020/2021 г.
са едни от най-засегнатите в развитието си деца.

„За съжаление, броят на „аутистичните“ деца се удвоява всяка година – казва
д-р Везенков. – В момента по данни на СЗО, Американската педиатрична асоциация и по наши наблюдения засегнатите в някаква степен деца родени в пандемичните години са над 50%.“
Проявите на нарушенията са различни според възрастта, на която детето е уловено в капана на зависимостта. Ако е започнала рано – до 3-годишна възраст, налице са черти от аутистичния спектър, хиперактивност и дефицит на внимание и/или изоставане в езиково развитие, включително липса на реч. Колкото по-голямо е детето, когато настъпва екранната зависимост, толкова по-малко щети нанася тя. Но при подрастващите и тийнейджърите децата с дефицит на внимание, хиперактивност, поведенчески и когнитивни дефицити също стават все повече. Явлението придобива пандемичен характер. Родителите виждат разнообразна симптоматика – отказ от учене, трудно запаметяване, истерични изблици, опозиционно поведение, агресия и автоагресия, суициди, липса на импулс-контрол, асоциализация, отпадане на интереси, нарушения на съня, епилепсия и др. А в основата на всичко това стои една проста и коварна екранна дейност, която се отразява по различен начин на различните деца, в различна степен, но винаги ги ощетява и буквално ограбва живота им, категорични са експертите.

Затова на много специалисти, които нямат нужната специфична подготовка, им е трудно да направят връзката между екранната дейност и огромния спектър от симптоми. При всяко дете реакцията на тялото и психиката е много различна. Най-характерната черта на екранната зависимост е, че спира развитието, независимо на каква възраст хваща в клопката си човека. Тя има и най-различни модификации като терминология – среща се като интернет зависимост, гейминг зависимост, а заедно с тях и хазартна и порно зависимости, които, заедно с екранната зависимост се усилват една друга. Това включва и телевизията.
„Понятията се преливат, а ние използваме най-общото, за да покажем, че екранът е проблем, а не съдържанието – казва д-р Везенков. – Това е първото нещо, което е съществено. Самата екранна дейност в ранна възраст води до тези последици, независимо какво гледат децата и какво правят пред екраните. Това е много важно да се знае. Заблудата на родителите е, че детските филм­чета и песнички са с образователна цел, че може детето да научи азбуката или думички на чужд език. В началото децата започват да повтарят и уж запомнят нещата, но много бързо развиват зависимост, а след това не могат да използват тези думички в жива реч, не могат да комуникират, не се развива езикова система. Екранната виртуалност е пряк конкурент на езиковата виртуалност и децата, отглеждани с екрани, не изпитват необходимост да проговорят – тяхната естествена способност да строят вътрешен виртуален свят чрез представите и езика, е превзета от екранната виртуалност. Съответно всичко свързано с екранното съдържание се превръща в тригер за компулсивно поведение, а децата си искат „дозата“ екрани всеки ден – те вече са зависими. Ентусиазмът на родителите пък бързо спада, когато детето започва да гледа по хиляда пъти едно и също клипче. А когато му спрат клипчето, започват кризи. Интересът към хората е вече загубен. Често в литературата по повод аутизма се среща описано едно явление, което ние също наблюдаваме – до 18-месечна възраст детето се развива прек­расно и изведнъж прави страхотен регрес. Това „изведнъж“ е след 1 – 2-месеца екранна дейност. Все още малко родители правят връзката между явленията и още по-малко от тях искат да си признаят, че състоянието на детето не е случайно, резултат от синдром или плод на лекарска греша. Страдат както детето, така и родителите, които виждат, че го губят.“
Екипът на д-р Везенков създава комплексна терапевтична програма за екранната зависимост. Отварят се кабинети за терапия, а също и специален детски център, в който се работи изключително с деца с екранна зависимост и тежки нарушения на развитието. Там се изследва и въпросът за адекватността на диагнозата „аутизъм“. Още при първите деца, които минават тримесечните тренингови програми, резултатите са обнадеждаващи. От 12 невербални деца, само с 2 се налага работата да се удължи с още 3 месеца. Всички останали вече говорят и общуват активно на роден български език.

Отново се изпраща доклад на световен конгрес, в който д-р Везенков и екипът му твърдят, че в днешно време чист аутизъм няма и че екранната зависимост до 2-годишна възраст води до диагнозата „аутизъм“. Д-р Везенков подчертава, че той и неговите колеги не се фокусират върху аутистичните симптоми, а върху зависимостта към екраните. Когато я излекуват, аутизмът приключва, аутистичните черти отпадат, отпада и диагнозата – децата се връщат в учебните заведения без придружител, без намесата на специален педагог, без срещи с психолози и логопеди. Това е новина за всички специалисти, които досега смятаха, че аутизмът е нелечим. Също и посока за размисъл спрямо всичките терапии, които се опитват да се борят със симптомите, но не успяват да хванат корена на проблема – нарушено функциониране на мозъка и нервната система вследствие на екранна зависимост. Има описани в литературата само няколко случая, при които децата имат аутистични черти от бебешка възраст, без да са стояли пред екраните (по данни на майките). Но медицината познава тези аномалии и затова екипът на д-р Везенков насочва вниманието върху състоянието на майката по време на бременността и нейните собствени зависимости, включително екранната.

Родителите изпитват огромна вина, когато разберат, че те са причинили проблемите в развитието на детето си, че не са успели да го опазят. Затова от Центъра изготвят комплексна програма, която задължително включва едновременна терапия на детето и на майката или и на двамата родители.
„Променяме функционирането на всички в семейството, за да може да се удържи процесът – обяснява д-р Везенков. – Правят се двойни сесии – с детето работи един терапевт, паралелно с това с родителя/родителите работи друг. Това е нужно, за да се променят състоянието, нагласата, способността на родителите да бъдат проводник и среда за промяна на децата. Учим ги как да общуват и да взаимодействат с децата си така, че онова, което терапевтите постигат като напредък по време на терапевтичния час, да бъде удържано вкъщи и изобщо в естествената среда на детето – да бъде изтренирано, умножено и да става все по-стабилно. Ако родителите не са способни да участват активно в този процес, децата имат много малки шансове за възстановяване. Нужно е дълбоко човешко проглеждане в коварността на тази нова и жадна зависимост – както от страна на терапевтите, така и от страна на родителите, за да се справят заедно с конкретните дефицити у детето. А ние вярваме, че за всяко дете има път на развитие и всяко дете трябва да получи своя шанс да се върне на пътя си. За съжаление, отношението към екраните у нас е 50:50 – т.е. обществото още не е разбрало вредата от тях в ранна детска възраст – и не само, но там е катастрофално.“

Преди около месец Шведската педиатрична асоциация изнася доклад, в който се казва, че екраните трябва да се забранят да се ползват от деца до 2-годишна възраст, тъй като вредят на езиковото развитие. Специалистите са категорични, че има директна корелация между двата процеса.
„Имахме проблеми с родителите, които не разбираха, че спирането на екраните е жизненоважно за тяхното дете, за да се върне то към нормален начин на живот – казва д-р Везенков. – Едва когато детето напълно се възстанови – проговори, започне да мисли и е абсолютно здраво, едва тогава може да започнат да се въвеждат по малко занимания пред екран. Детето трябва да е пораснало, то трябва да разбира, че екраните могат да се ползват за нещо полезно – за учене и работа, а не за забавление и разтуха. Но за съжаление, децата получават неадекватен пример от възрастните, които също често са потънали в екранните си устройства. Лично моето мнение, което се основава на ежедневната ми работа с такива деца, е екраните да се въвеждат след 9-годишна възраст.“

Често се говори за зависимостта на здравите деца от интернет и от гейминга. Това също е много сериозен проблем, за който обществото си затваря очите. Почти няма дете, което да не е засегнато. И именно защото почти всички имат някаква форма на дефицити, това се превръща в норма и съответно вече трябва да се мисли за нови норми. Говори се, че всеки втори има дефицит на внимание, че един на трима има депресия или депресивни епизоди и т.н., и масово се изписват лекарства. От Центъра от 5 години насам търсят деца, които нямат екранна зависимост и засега са открити само 2
(от над 2000 случая). Интересното е, че при доста деца има симптоми, които са очевидни и родителите си дават сметка, че трябва да потърсят адекватна помощ. Но при много деца симптомите са тихи, нарушенията пълзят бавно и сякаш „под радара“ – децата са кротки, неконфликтни или симптомите ту се появяват, ту изчезват. Всички деца в днешно време страдат от тази зависимост и независимо от нейните прояви, нарушенията в работата на мозъка и нервната система са налице, което значи, че рано или късно проблемите ще настъпят. Това обикновено се случва при скок в растежа, при по-голяма промяна или по-интензивно натоварване – било то от физическо или психоемоционално естество. Тогава детето прави регрес и родителите виждат, че нещо в развитието му е нарушено сериозно в значими измерения. Едва тогава се събуждат за реалността.

Китай и Южна Корея държат много на образователните си системи и имат политики, свързани с екранността. В Китай се следят операторите, не геймърите. Те трябва да отговарят за това, че всяко дете може да играе пред екрана до 3 часа седмично максимум. Ограниченията са задължителни за всички деца от 12- до 18-годишна възраст, за по-малките геймингът е забранен. Три месеца пред екрана са съвсем достатъчни едно напълно здраво дете да развие зависимост. Дори ако преди това не е виждало екран, категорични са експертите. А това води до спиране на развитието, загуба на интерес към реалността. Дефицитът на внимание веднага се появява. Стига се до депресивно функциониране в чист вид – нежелание да има социални контакти, затваряне в себе си. Това е каскаден процес, който е устойчив и все повече се влошава.

„Някой може да каже, че така младите се включват във виртуалния живот – казва д-р Везенков. – А днес всичко е във виртуалния свят. Появяват се и нови професии – влогъри, инфлуенсъри, някои от които печелят много. Но какво губят? Има време да правят и това, но докато растат, те трябва да имат шанса да растат здрави, без смущения. Представете си какво смущение е мозъкът и нервната система да бъдат директно атакувани всеки ден, часове наред, чрез свръхстимулации, многократно надхвърлящи способностите им за преработка, но здраво уловили вниманието им. Всеки ден да получават своя наркотик – нима това е детство? До 18-годишна възраст детето трябва да бъде наблюдавано и ако се появят и най-малки признаци за зависимост, да се реагира. Това е зависимост като всички други и затова веднага трябва да се въведе правилото 18+ – т.е. екранните удоволствия трябва да са забранени до 18-годишна възраст. Обществото трябва да прояви изключителни грижи за подрастващите. Това важи за яслата, детската градина, училището – там има огромни плазмени екрани, на които всеки ден се показват филм­чета. Важно е да се знае и друго – реакцията на психофизиологично ниво на всяко дете е много различна. За едно дете може да са достатъчни 10 минути на ден пред екран, за да се отключат симптомите на зависимост, а за друго и половин час дневно да не доведе до това.“

Основните методи, които използват специалистите от Центъра, са за невромодулация по щадящ, неинвазивен начин с биофийдбек парадигмата – т.е. получаване на биологична обратна връзка, разказва д-р Везенков. Тя е популярна по света, но у нас е малко позната. Работи се директно върху промяна във функционирането на периферната и вегетативната нервна система, включително и работата на мозъка, както и върху цялата сензорика. Адресират се, на първо място, безсъзнателните процеси, които управляват живота, и чак тогава се работи на коров и когнитивен план. „Необходими са много медицински, психологически поз­нания и доста сериозно човекознание, за да разберем най-интимните механизми на тази невромодулация“, подчертава д-р Везенков.
С методите на невромодулация се анализират огромен брой психосоматични функционални нарушения, които обикновено не могат да бъдат диагностицирани. Екранната зависимост е новото откритие в тази посока.

„Основният принцип е, че стимулираме саморегулаторните сили и възможности на тялото по един много елегантен, дори хитър, но научно базиран начин – т.е. основан на доказателства, каквито са биофийдбек методите, или биологичната обратна връзка“, подчертава д-р Везенков. През последните 15 години, в които той се занимава с тези методи, терапията и невротренинговите програми стават все по-комплексни.

 

Пластичността на мозъка ни позволява да се развиваме

„В нашата работа стъпваме на пластичността на мозъка – че всичко може да се пренаучи. Тоест какъвто и вреден модел да сме научили, можем умно да пренаучим невронните мрежи да реагират по друг начин – подчертава д-р Везенков. – Това е показано с изследвания още през 70-те години на миналия век – как вегетативни процеси могат да бъдат пренаучени. Това са първите пионери, които доказват, че невропластичността не е само в кората на мозъка, а и на вегетативно ниво, включително на молекулярно и клетъчно ниво. Без пластичност нямаше да има развитие, нямаше да има хора във вида, който познаваме днес. Тази пластичност и способност на човека, при който 70% от нервните процеси са придобити – т.е. са чрез учене, от момента на раждането, и само 30% са детерминирани чрез първичните и вродените рефлекси. При най-висшите примати е обърнато – 70% са вродени и само 30% са придобити. Това е огромната разлика между човека и най-висшите бозайници. И на това вегетативно ниво, на най-дълбоките безсъзнателни планове също може да „бъде пренаписвано“, но не чрез стимулации, а чрез саморегулаторните способности на самия човек. Това е принципът, който се следва, за да се върне едно дете от света на екранната зависимост, или от света на аутизма (самотата), в нашия реален и пълнокръвен свят. Това помага процесите на актуализация, не само на адаптация, защото човек – и още повече дете, може да се адаптира и към нещо изключително вредно.
И тук е големият проблем, понеже ролята на обществото за развитието на децата е решаваща. Средата формира детето и както обичам да казвам, човекът никога от само себе си не може да стане човек. Човекът прави човека. Ако оставите едно дете в джунглата, никога няма да стане човек. Каквото е обществото, такова поколение ще си отгледаме.
Днес възрастни с екранна зависимост отглеждат деца с екранна зависимост. Вървим към тотален обществен колапс. Ако стигнем прогнозите от 50% неговорещи и неразвиващи се деца, представете си какво ще бъде „новото нормално“ след 15 години. Нито една социална система не може да издържи на такова явление.“

 

 

До какво води екранната зависимост

35228/files/image/the-importance-of-limiting-screen-time.jpg

l Мозъкът на дете с екранна зависимост изостава в развитието си с няколко години.
l Мозъкът на дете с екранна зависимост е „спящ“ или „полуспящ“ в будно състояние, съответно затруднени са будните процеси.
l Автономната нервна система е ригидна и неадаптивна.
l Депресивност и скрита депресия.
l Епилепсия и скрита епилепсия.
l Псевдоаутизъм, хиперактивност, дефицит на вниманието.
l Трета степен на нервно-психично напрежение (състояние, подобно на бърн­аут).
l Децата с екранна зависимост не са способни да разтоварват напрежението бързо и ефективно.
l Наблюдава се поведение на зависимост – при спиране (отнемане) на екрана детето проявява неадекватна реакция: емоционално, вербално или физичес­ки агресира или се самоизолира (вкл. самонаранява).
l Наблюдава се комплекс от съпътстващи психофизиологични симптоми, симптоматика от психотичния спектър и неврологични нарушения.

 

 

 

Your Image Description

Свързани статии:

Обучение по време на криза Д-р Александър Сираков, УМБАЛ „Свети Иван Рилски“ – София: Финансовият стимул не може да е водещ Балканите са сеизмичен район Какво да правим при трус

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Експерт

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Популяризираме родните университети в Сърбия

Следваща статия

Когато подкастът стане образователна реалност

Следваща статия
Когато подкастът стане образователна реалност

Когато подкастът стане образователна реалност

Да вдъхнеш  живот на камъка

Да вдъхнеш живот на камъка

Информацията не прави знанието

Информацията не прави знанието

Последни публикации

  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • 200 млн. лв. за подобряване качеството на висшето образование
  • Снимка на броя: Царство на децата
  • Премиерът Росен Желязков: INSAIT надмина всички очаквания
  • Национално издателство „Аз-буки“ обявява конкурс за научна статия
  • Министър Красимир Вълчев: Предлагаме въвеждане на час по добро
  • Млади химици представят изследванията си пред министъра на образованието и науката
  • Конкурс за диктовки по случай 24 май

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"