Бъдещето е на малките училища – по-малко ученици, по-спокойна среда, възможност за индивидуална работа, повече време за обучителни дейности с всяко дете, опознаване на семейната среда, създаване на близки контакти и намиране на съмишленици от общността. Като допълнителни екстри са природата и връзката със земята – нещо, от което децата в големия град са лишени. Такива са вижданията на Живка Гергова – директор на ОбУ „Св. Климент Охридски“, което се намира в бургаския квартал „Рудник“.
Тя е от директорите, които преминаха през последния конкурс на МОН, проведен по новите правила – търсеха се хора с повече меки умения, отколкото добри администратори. Въпреки че управлява училището в крайния бургаски квартал от 2019 г., сега защитава своята директорска позиция.
„Един ръководител на образователна институция е необходимо да бъде добър администратор, добър учител и добър колега. Ако едно от изброените качества липсва, ще се отрази на цялостната работа на училището“, казва тя.
„Съвременният директор трябва да е на „ти“ с IT – нямам никакви съмнения за това. Мисля, че ще ни изиграе лоша шега, ако игнорираме равнодушно невронната мрежа на OpenAI, защото тя съществува и за да я направим наш съмишленик, е добре да я познаваме добре“, казва Гергова в подкрепа на това, че съвременните директори на училища трябва да са хора с качества и зад гърба им да стои екип от професионалисти.
Голяма част от учениците в „Св. Климент Охридски“ са билингви.
Екипът от преподаватели не намира това за недостатък, защото знаят, че са на точното място и работят с точните хора.
„Нашите деца са деца като всички останали. Не са имали възможност да избират къде да се родят, какъв език да говорят или да избират учителя, който да ги учи в първи клас. Това е решение на техните родители. Но ние, хората, които работим с тях, сме имали възможност да направим своя избор. Всеки, който работи в училище с деца, чийто майчин език не е български, и приема този факт като недостатък, е добре да преразгледа приоритетите си“, казва Гергова.
Тя е убедена, а успява да убеди и колегите си, че
да се работи с деца от краен квартал, е емоция, която трябва да се преживее.
Има ги трудностите, неволите, неуспехите, но има я радостта в очите на децата, които са справят, защото вярват на своите учители.
Механизмът за приобщаващо образование в квартал „Рудник“ на Бургас не работи просто защото няма нужда. Всички деца от квартала са записани в училище, тогава започва и работата за екипа. Полагат се неимоверно големи усилия тези деца да останат в училищна среда.
Тук работят образователни медиатори, помощник на учителя и психолог, които са от общността в квартала и познават в детайли естеството на работа с родителите. Това е стъпката, която привлича и родителите в училище.
„Те се довериха на хора, които познават, които са с престиж в средата, в която живеят. Останалото беше лесно – учителите си вършат работата. Включваме родителите в различни училищни дейности – дали в занимания по интереси, дали в процеса на подготовка за някой училищен ремонт. Не са ни отказали и приемат с ентусиазъм всичко, което е добро за техните деца“, обяснява директорката и признава, че
ограмотяването на възрастните е истинско предизвикателство.
Оказва се, че немалка част от жителите на квартал „Рудник“ не са завършили образование, по една или друга причина. За две години екипът на ОбУ „Св. Климент Охридски“ включва в курсове за ограмотяване хора от няколко населени места. Общо през класните стаи преминават 168 възрастни, които валидират компетентности в начален и прогимназиален етап.
„Идеята на проекта е превъзходна, направена е с всички условия за добавена стойност. Но е факт, че възрастните се ограмотяват много по-трудно, отколкото предполагахме. Когато човек стигне определена възраст, проблемите и житейските неволи са пречка да се съсредоточиш и да четеш Екзюпери. Но всичко беше опит и сме горди, че бяхме част от това ново начало. Успяхме да променим живота на някои наши възрастни ученици и това е удовлетворението за колегите, които се впуснаха в нелекото начинание“ разказва Гергова.
Училището, което ръководи, е преобразувано на последната сесия на Бургаския общински съвет от обединено в средно. Това означава, че
учениците ще имат възможност да получат по-висока степен на професионална квалификация
по специалността „Автобояджийство“. Настоящата първа степен на професионална квалификация им дава знания, умения и компетентности за извършване на рутинни дейности при неизменящи се условия при упражняване на професията.
„Всяка следваща степен е възможност за по-добра реализация на пазара на труда и придобиване на по-добри професионални умения. С помощта на Община Бургас ще се опитаме да изградим учебен център, в който учениците да се научат да боравят с материали и да извършват дейности, които ще ги направят добри професионалисти. Имаме подкрепата на бизнеса и на големи фирми, които са изразили желанието да ни съдействат за изграждането на му. Фирми – официални представители на „Мерцедес“ и „Тойота“ за България, са потвърдили съгласието си да приемат наши ученици на практика в представителните центрове.
Освен това през последните години установихме, че част от учениците, които завършват Х клас при нас, не продължават образованието си. Причините са няколко и една от тях е отдалечеността на останалите училища от квартала, в който живеят децата. Предоставяйки им възможност да продължат обучението си в нашето училище, те ще успеят да завършат образователния цикъл на средно образование. Дали ще се възползват от това, зависи както от тях, така и от мотивацията, която ще получат и от нас“, обяснява директорката.
Другата цел са момичетата, които не са никак малко в квартала.
„Те са при нас, защото техните родители предпочитат децата им да учат в квартала, да са близо до дома си и да ги предпазят от големия град, доколкото това зависи от тях. Затова имаме клуб „Готварство“, Кклуб „Сервитьори“, работещи в началото по проект на ЦОИДУЕМ, благодарение, на който са оборудвани и обзаведени. В настоящия момент със средства от бюджета продължаваме да се развиваме и мога да заявя, че нашите ученици са със завидни умения в сферата на готвенето и сервирането. Предстои да направим и Център за красота, шивашко ателие, но това са неща, които ще се случат догодина, ако имаме сили и късмет.“
„През юли чакаме за втора година гости от Хонконг, с които ще се учим да свирим на цигулка, с помощта на невероятния Николай Демерджиев“, споделя плановете във времето директорката.
Живка Гергова е убедена, че е щастлив директор, защото е обградена от хора, които ѝ се доверяват. В нейния екип има специалисти, които работят с деца от уязвими групи от 40 години. Но има и млади педагози, с идеи и ентусиазъм за нови неща. Най-важното, което ги обединява, е, че не се плашат от работа и предизвикателствата на образователната система ги правят още по-добри професионалисти.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg