Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 3, 2023

Да събираш и изваждаш… ноти

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
18-01-2023
в Брой 3, 2023
A A

Донка ТЪНКОШИЕВА

Проблемът за интегриране на образованието е важен и актуален. Междупредметните връзки внасят елементи на творчество в дейностите както на учениците, така и на учителите. Интеграцията в образователния процес слива обобщените знания от два или повече учебни предмети в общ съвместен проект. Това на практика показва изключително интересният и нетрадиционен бинарен урок „Музикално-математическо уравнение“, изнесен пред учители от цялата област в бургаското Основно училище
„П. Р. Славейков“ от старши учителите по музика и математика Мария Георгиева и Елена Симеонова. Своето възхищение от нестандартния час изрази и началникът на Регионалното управление на образованието Петя Петрова. Тя подчерта, че бъдещето на образованието трябва да е в ръцете на учители с различен поглед към учебното съдържание, които търсят иновативни и нестандартни методи на преподаване за реализиране на връзката между учебните дисциплини, както в този случай.
Бинарният урок е изграден върху задълбочен анализ на преподавания материал по музика и математика и има за цел да докаже пред учениците тезата, че всичко изучено в училище има своето приложение в реалния живот. Напрежението и скуката са елиминирани чрез съчетаване на различни видове дейности – пеене, танцуване, свирене с музикални инструменти, виртуална покупка на пица и за „черешка на тортата“ – решаване на музикално-математически уравнения.
„Всичко това започна, когато установихме, че нотите могат да бъдат представени като сбор от обикновени дроби, и преоткрихме символичния вид на нотните стойности. Заедно с г-жа Симеонова, разбрахме, че има прекрасен начин да покажем на децата удоволствието от музиката, която провокира и решаването на математическите модели, които често се свързват със студената и рационална логика. Това се случва чрез обикновените дроби, превърнати в стойности с ритъма на музиката, чиито тактове отброяваме благодарение на математиката. Открихме математиката в музиката и музиката – в математиката. И установихме, че по този начин децата по-добре възприемат“, разказва в ефира на бургаско радио Мария Георгиева.
„Основният акцент в „Музикално-математическо уравнение“ е използването на усвоените знания по музика и математика. С тяхна помощ се развиват образното мис-
лене на учениците, творческата и изследователската им дейност, както и способността им да извличат информация от различни области на науката, културата и изкуството. Бинарният урок е създаден с цел да развие креативното и критичното мислене на нашите ученици“, казват преподавателките.
Формата на урока е различна от традиционния час. Използването на разнообразни видове задачи поддържа вниманието на учениците през цялото време. Това води до максимална ефективност на знанията по двата предмета и затвърждава преподавания материал. Формира се нов, интегративен начин на мислене, характерен за съвременния млад човек. Ползите от интегрираните уроци в Славейковото иновативно училище са разнообразни. Те допринасят за повишаване мотивацията на учениците, формират способността
им да сравняват, обобщават и да правят изводи от наученото по два или повече предмета.
За да се подкрепи и затвърди ролята на обикновените дроби в музиката, учениците изпяват песента „Усмивката“ на „Трамвай №5“,
която е включена в учебния материал за V клас. Определят на колко се брои в песента, и логично стигат до определянето на размера на изпятата песен. Приятната мелодия и прекрасният текст бързо ориентират учениците в броенето и те достигат до размера 4/4.
Знанията за обикновените дроби се използват в примерите за сравняване на различните нотни стойности. Така се обобщават и систематизират знанията по двата предмета. А методите, които се използват, са подходящи за индивидуална работа.
От момента на сравняване на нотните стойности като обикновени дроби се преминава към упражнения за развитие на логическото мислене. В кратки музикално-математически уравнения учениците откриват липсващата нотна стойност, като използват знанията си по математика за намиране на неизвестно число. Задачите са усложнени чрез включване на паузите в тях. Обсъждането на резултатите се провежда фронтално.
За определяне на основните понятия в музиката – размер, метрум, ритъм и такт, учениците използват таблица. Така те достигат до сложното взаимодействие между музиката и математиката. За връзката между метрум и размер се използва уникалният Валс №3 от Дмитрий Шостакович, демонстриран пред учениците от съучениците им Теодора и Кристиян Долчинкови – състезатели по спортни танци. Красивото изпълнение на двойката предизвика истинска еуфория. Броенето на 3 бързо ориентира в равномерния метрум и откриването на размер 3/4.
След насладата от живото изпълнение и откриването на размера и метрума в такта на валса вниманието на класа се насочва към математическата формулировка. Използва се ритъмът в неговото метрично разнообразие и се пресмята чрез математическо уравнение. За да се открие размерът във всеки пример, се използва трайността на нотите.
Без ритъм мелодията е лишена от смисъл и губи своя характер. За да се провери това, се ползват различни ритмични редици от учебника по музика. Всеки текст трябва да бъде изговорен в правилния ритъм от учениците, като се спазва времетраенето на нотните стойности. След преминаване през различните текстови варианти учениците предлагат сами да съставят ритмична редица с името и фамилията на свой съученик, като за целта използват различни нотни стойности. Според времената в ритмична редица откриват размера на такта в името.

Your Image Description

Свързани статии:

Когато има приемственост, има и добри резултати Принадената стойност е в резултатите Неучебникарски за Ботев Най-важно е възпитанието в толерантност

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Дрямка или игра

Следваща статия

Когато има приемственост, има и добри резултати

Следваща статия
Когато има приемственост, има и добри резултати

Когато има приемственост, има и добри резултати

Принадената стойност е в резултатите

Принадената стойност е в резултатите

Неучебникарски за Ботев

Неучебникарски за Ботев

Последни публикации

  • МОН отличи четирима директори с наградата „Св. Иван Рилски“
  • Селфи с холограми в ПГТМ „Христо Ботев“– Ботевград
  • Тайната на дълголетието
  • Детството не е състезание
  • Няма кой да те чуе, ако не си онлайн
  • Студентите бягат с УАСГ
  • Прародителят на всички рози е бил малко жълто цвете
  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"