Тъй като няма човек, дете или възрастен, професионалист в която и да е сфера, който да може през цялото време да регулира перфектно емоциите си, важно за нас е във всеки момент да се справяме с тях. Това е процес, който продължава през целия живот. Съвкупност от умения, които развиваме всяка секунда, във всяка ситуация, без конкретни сценарии и формули. И колкото по-рано започнем да градим навици за познаване, регулиране и навигиране на емоциите, толкова по-смислено можем да живеем и да изграждаме стабилни и здравословни отношения с другите. А как се говори за емоционалната интелигентност пред малки деца, още в детската градина, ни разказва Полина Коцева, създател и управител на „FUNтазия“ – първите образователни ресурси за развитие на социално-емоционални умения, които вече са във всяко второ учебно заведение в страната.
Социалните умения и емоционалната интелигентност не се преподават. Това не е суха материя. Това са съвкупности от умения, които се развиват в подходяща среда. Онова, което можем да направим, е да започнем с вниманието към средата – не само училището или само семейството. Това я прави сложна, комплексна материя и е ясно, че няма как с един предмет в градината или в училището да развиваме система от умения, които да ни градят като успешни, уверени и целеустремени личности“, споделя за в. „Аз-буки“ Полина Коцева – създател и управител на „FUNтазия“ .
По думите ѝ, емоционалната интелигентност е нов тип култура на общуване и трябва да бъде въведен във всяка учебна институция под формата на социално-емоционално изучаване (СЕИ). „Защото СЕИ не е еднакво за всички. Тези неща изискват време, всеотдайност, професионализъм, огромно желание и готовност на педагозите да се работи качествено с децата. Само по този начин СЕИ може да работи. Всичко друго би било злоупотреба с популярната тема и наболялата нужда от действия за безопасност и сигурност на децата в учебния процес. А СЕИ е за всички – възрастни, учители, родители, психолози, деца“, добавя Полина Коцева.
Но как да събудим интерес към социално-емоционалното изучаване в учебните институции?
„FUNтазия“ разработва авторски материали по научно доказани методики за развитие на житейс-
ките умения, емоционалната интелигентност и характера от ранна детска възраст. „Всеки от ресурсите ни е мислен да бъде подкрепа и истинска помощ в работата с деца и тяхното емоционално здраве. Това не са игри, които да купите и да оставите децата с тях сами. Това са игри, които изискват възрастния до тях. Защото най-важното нещо в живота на всяко дете е онази връзка, която то има с възрастните авторитети в своя живот. Затова нашите ресурсите помагат на възрастния да намери правилните начини да говори с детето си за съществените неща от живота“, коментира Полина.
„Играта „Funтазия“ създадохме, за да подпомогнем разрешаването на сложни казуси. Да подобрим вземането на здравословни решения с цел нашите добри отношения с останалите. Това е много специален ресурс, който се ползва основно от специалисти в работата с деца. В момента правим подобрена версия на играта, включваме допълнителни методически указания. Изцяло я оптимизираме, защото преиздаваме тираж и не искахме просто да разпечатаме стария. Новата версия може да се ползва и в класна стая, и от родител“, коментира специалистът.
„Голяма част от ресурсите на „FUNтазия“ са безплатни. Има и такива под форма на статии, видеа, песни, уроци, фестивални активности, приказки. Приказките са любими на децата от 3 години до възрастни. В тях виждат метафори, които са толкова предизвикателни. Идеята да ги дискутираме с децата, е пленителна, защото освен за емоциите и отношенията тези приказки ни учат да разсъждаваме. Провокират твореца у всеки от нас. Но ни помагат и да започнем да говорим за нещата, които ни тежат. Много педагози използват комплекта „Карти с емоции“, който съдържа не просто дефиниции и изображения на различните емоционални състояния, но и информация, свързана с интензитета или с начина, по който се формира въпросната емоция. Но освен всичко това съдържа 16 различни игри, които да ви помагат в семейството, в училище, с голяма или малка група от хора – да споделяте, да общувате, да градите навика да познавате емоциите си, тези на другите и начините, по които да се свържете помежду си. Магнитният пъзел е възможност дори невербално дете да прояви интерес към света на емоциите и още от такава крехка възраст да се положат основите на общуване по темата. Самите фигурки и сглобяването им провокират това. Могат да се създадат стотици комбинации. И всяка е повод за обсъждане и връщане към различни ситуации от живота“, коментира Полина.
Към комплекта има 9 игри и многобройни теми за дискусии с децата, които подкрепят възрастния в общуването с тях и в изграждането на култура на комуникация и доверие. Има и ресурси за тийнейджъри и възрастни. Използват се в гимназии, университети, детски градини и компании, които развиват потенциала на човешкия си ресурс.
На въпроса има ли „добра“ или „лоша“ емоция, Полина е категорична: „Няма. Но има здравос-
ловни и нездравословни начини да реагираме на своите емоции. Затова емоционалната интелигентност започва с разпознаването на емоциите – и под това съвсем нямаме предвид техните дефиниции,
а посланията зад всяка от тях. Това се случва през изучаването и дискутирането на отделни случки от живота, в които сме изпитвали букет от емоции. Ето това правят нашите ресурси – насочват ни към тези моменти, които са нашият опит, източник на мъдрост и израстване. За да започнем да мислим за здравословните начини за реагираме“.
„Необходимо е да градим навика да търсим посланието зад случващите се емоции. Ужасена бях, когато разбрах, че колеги, създатели на други ресурси по темата, учат децата, че страхът е нещо, което трябва да заключат някъде, за да го преборят. Страхът е много съществена емоция. Нейното послание е, че някой, когото обичаме, е в опасност. Страхът ни дава енергия – да защитим, да се справим с опасността. Страхът не е признак на слабост. Само през страха можем да се учим да бъдем истински смели. Да си дадем сметка кои са важните неща в живота. Да изградим механизми за защита. Това е смелост. Но това е още и любов. Страхът е винаги свързан с любовта. Страхът се появява, защото имаме какво и кого да обичаме, и не искаме да го загубим. Затова и първата тема на фестивала „Празнуваме децата“ беше „Страхове и надежди“, разяснява управителят на „FUNтазия“.
Полина и екипът ѝ организират първата по рода си Национална конференция за социално емоционално изучаване, където педагози, психолози, директори и представители на институциите обменят опит. От 2022 г. тя създава и авторската инициатива „Празнуваме децата“, която цели създаването на здравословна среда на обучение, възпитание и израстване на децата в екип със загрижени възрастни. Инициативата е финансирана изцяло с лични средства, без външно подпомагане или подкрепа от институции. Обхваща хиляди деца в българската образователна система заедно с техните отговорни преподаватели и родители.
Към момента 70 учебни заведения в страната са доброволци в организирането на фестивалните активности. Над 3000 деца заедно със своите родители и учители вече са част от инициативата. Това я превръща в най-масовата в България, насочена към изграждането на здравословна и колаборативна учебна среда за децата и техните доверени възрастни. „Наистина се гордея, че толкова много български педагози така всеотдайно прегърнаха темата и организираха общностите си. Всичко това се случва при липса на подкрепа от държавните инстанции.“
„Първият български Фестивал за емоционална интелигентност и социални умения доказва, че родителите и учителите могат да работят заедно за развитието на житейски и емоционални умения у децата. Уменията, които утре ще са важни за тяхното кариерно и личностно развитие. Все още има немалко учители, които работят качествено за децата, без да са мотивирани от взимане на кредити или пари. Децата имат огромна нужда да сме до тях. Не като поредната забавна мултимедия, която някой възрастен им е подхвърлил, за да ги заклейми после, че са кофти поколение. Имат нужда да сме до тях истински – съчувствайки и съпреживявайки техните затруднения, успехи и емоции. Всяко дете има специални потребности, защото всяко дете е специално и има своите чисто човешки затруднения в различни ситуации. Дали ще го сочим с пръст като проблем, или ще сме неговият доверен възрастен, е наш личен избор“, категорична е Полина.
Всеки, който има желание, може да се включи, като се регистрира в сайта, за да получи достъп до ресурсите. Целта е да се дадат на преподавателя абсолютно ясни и подробни инструкции, професионално разработени ресурси, подбрани дискусии и подходи за диалог, нужни знания, съвети и подготовка как да създаде здравословна среда за своите ученици. Как да ги предразположи и да подготви атмосферата за нов тип обучение.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg