Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 2, 2023

Инвестиции за промяна в професионалното

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
11-01-2023
в Брой 2, 2023
A A
Нови учебни програми ще подобрят професионалното образование

Управляващият орган на Програма „Образование“ 2021 – 2027 г. обяви за кандидатстване процедура чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ „Модернизиране на професионалното образование и обучение“ в рамките на Приоритет 3 „Връзка на образованието с пазара на труда“ на Програмата.
Специфичните цели на процедурата са модернизиране на професионалното образование и обучение спрямо динамиката на пазара на труда чрез съвместна работа между училища и други доставчици на ПОО, бизнеса и други институции, повишаване уменията и компетентностите на педагогическите специалисти по професионална подготовка и на учениците в системата на ПОО в партньорство с бизнеса, както и повишаване привлекателността на професионалното образование и обучение. Акцент е и подобряване приобщаващия характер на училищната образователна система с фокус върху учениците от уязвими групи и намаляване дела на преждевременно напусналите училище.
Общият бюджет по процедурата е 70 000 000 лева. От тях средствата от Европейския социален фонд плюс (ЕСФ+) са 57 647 059 лева, а националното съфинансиране е 12 352 941 лв.
Максимум 12 352 941 лв. от общия бюджет на операцията (преки и непреки разходи) може да бъде планиран и отчетен към категория „Регион в преход“ (Югозападен район), като най-малко 36% от финансовия ресурс за региона следва да бъдат предвидени за инвестиране извън област София-град. Останалите средства следва да се планират и отчитат към категория „По-слабо развити региони“ – Северозападен, Северен централен, Североизточен, Югоизточен и Южен централен район, като доколкото е възможно, поне 50% от средствата се разпределят общо за Северозападен, Северен централен и Североизточен район за планиране съгласно поет ангажимент на България в Споразумението за партньорство за програмния период 2021 – 2027 г.
Конкретен бенефициент по обявената процедура е Министерството на образованието и науката, което чрез дирекция „Управление и изпълнение на проекти“ реализира проекта в държавните, общинските и частните професионални гимназии/училища с паралелки за професионална подготовка, които осигуряват професионално образование и обучение за придобиване на степен професионална квалификация по професии, включени в Списъка на професиите за професионално образование и обучение. Изключение правят спортни училища, специални училища – възпитателни училища интернати и социално-педагогически интернати, професионални колежи, центрове за професионално обучение и центрове за информация и професионално ориентиране. МОН ще разработи Механизъм за подбор на училища, който включва обективни изисквания, гарантиращи отчитането на потребностите и балансирано териториално разпределение на средствата по операцията.
По процедурата са допустими за финансиране и е задължително да бъдат планирани, описани и обос-
новани няколко дейности.
Дейност 1 – разработване и прилагане на нов Списък на професиите за професионално образование и обучение, разработване и актуализиране на ДОС, учебни планове и програми, национални изпитни програми, включително междусекторни, чрез използване на новосъздадени Секторни съвети на уменията за съвместна работа между училища и други доставчици на ПОО, бизнеса и др. Секторните съвети трябва да представляват, доколкото е възможно, всички заинтересовани страни на територията на цялата страна – социалните партньори (работодателски организации, организации на работниците и служителите от даден сектор) и други доставчици на ПОО, бизнеса (микро-, малки, средни и големи предприятия) и неправителствения сектор в ПОО.
Дейност 2 предвижда въвеждане на компетентностни профили на учители и преподаватели по професионална подготовка и обучението им по специфични за професията умения. Те ще бъдат разработени с подкрепата на Секторните съвети.
Дейност 3 е насочена към въвеждане на гъвкави пътеки, микроквалификации и кредити в професионалното образование и обучение с цел мобилност и проходимост между професии, сектори и образователни нива. Гъвкавите пътеки са предвидени за първи и втори гимназиален етап на образование.
С оглед преодоляване на риска от отпадане от училище на учениците, включително и от маргинализираните групи, следва да се прилагат гъвкави пътеки за ангажиране или повторно включване в професионално образование или обучение съвместно с работодателите. Успешният процес на ангажиране в образованието следва да се подпомага от прилагането на наставничес-
тво (менторинг), психологическа подкрепа и развитие на културата на тюторинг (включително подкрепа от страна на ученици от по-горните класове под наблюдението на педагогически специалисти, както и чрез осигуряване на разнообразни и гъвкави образователни пътеки за достъп до алтернативно и/или повторно включване в образованието.
Дейност 4 предвижда съвместно разработване и въвеждане на образователни материали по професионална подготовка за важни
за икономиката на региона и пазара на труда сектори. В рамките на дейността следва да се предвиди разработване – съвместно с участието на представители на ССУ, използване и споделяне на дигитални образователни материали по професионална подготовка с цифрово и интерактивно учебно съдържание, отворени образователни ресурси, виртуална реалност, електронно и смесено обучение за формиране на грамотност и култура за работа с цифрови учебни ресурси.
Посочено е, че трябва да се осигури апробиране и прилагане на постигнатите резултати от изпълнението на посочените по-горе четири дейности във всички училища, които предоставят професионална подготовка на учениците в гимназиален етап на образование. А получените успешни резултати от прилагане на посочения пилотен модел ще бъдат интегрирани в системата на ПОО в България и продължени с национално финансиране.
Дейност 5 предвижда с цел да се подобрят резултатите от обучението на учениците, като учители/преподаватели по професионална подготовка в рамките на проекта да се привличат представители от бизнеса, науката, публичния и неправителствения сектор с перспектива да се включат в редовния учебен процес впоследствие. Така учениците ще получават знания от науката и практиката, така че да са максимално адаптивни при завършване на професионалното си образование и при прехода към пазара на труда. Предвидените практически занятия с представители на науката, бизнеса, публичния и неправителствения сектор са в рамките на допълнителна подготовка извън предвидената по учебен план с продължителност в зависимост от предвидените знания на учениците, качеството и темпа на усвояване на материала.
Предвиждат се и менторски обучения за придобиване на педагогически и методически умения за преподаватели по професионална подготовка, външни за образователната система.
Дейност 6 разписва квалификация на учители по професионална подготовка чрез специализирани обучения, свързани с прехода към цифрова и зелена икономика, синия растеж, индустрия 5.0, ИСИС. Те са насочени към повишаване на дигиталните умения за създаване и използване на съвременни
цифрови технологии, включително умения за интерактивни техники за преподаване. Обученията ще завършват с присъждане на квалификационни кредити.
Дейност 7 е насочена към подобряване на трансверсалните и ключовите компетентности по професионална подготовка на учениците, предприемачески умения и др. с участие на работодатели. Предвижда се провеждане на допълнителни занимания в рамките на 70 учебни часа в групи средно от 15 участници за подобряване на междупредметните и ключовите компетентности по професионална подготовка на учениците. Те ще допринесат и за развитието на практически умения, съобразени с нуждите на пазара на труда. Успешното завършване на обучението ще носи и сертификат.
Дейност 8 разписва допълнителна професионална подготовка чрез подкрепа за учебни предприятия и допълнителни практики в реална работна среда. За провеждането им се разработва програма за конкретно работно място съвместно с работодателя за 240 астрономически часа, която се утвърждава от директора на училището. Практиката трябва да е свързана с обучението на ученика по съответната професия, да не дублира и да не замества задължителното по училищен учебен план практическо обучение. В нея се включват ученици, навършили 16 години.
Дейност 9 – информационни дейности и кампании за повишаване привлекателността на ПОО и засилване връзката ученици/родители – работодатели – училище – местна власт, включително с цел кариерно и професионално ориентиране на ученици. Те ще се реализират на национално, регионално и училищно ниво и ще бъдат насочени към ученици, родители, работодатели и училища. Необходимо е да се реализират дейности по кариерно и професионално ориентиране на ученици към приоритетни професии и специалности с прогнозиран бъдещ недостиг на пазара на труда.

 

Индикатори

Заложено е в дейности по операцията да бъдат включени най-малко 43 197 ученици. От тях 7243-ма са ученици в „риск от отпадане“, включени в допълнително обучение и/или гъвкави пътеки за повторно включване. А 35 954 трябва да са преминали допълнителни занимания и ученически практики в реална работна среда. Залага се още до 2027 г. общо 23 758 от младежите, участвали в дейности по операцията, да са започнали да търсят работа до 6 месеца след приключването ѝ. А 17 279 от учениците след приключване на участието си по процедурата трябва да са започнали работа, включително като самостоятелно заети лица.

Your Image Description

Свързани статии:

Мерило за професионализъм Всеки ученик ще се обучава в STEM център Проф. Красимир Петков е новият ректор на НСА „Климатична фреска“ играят в Бургас

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Компромиси с качеството не се правят

Следваща статия

Нови възможности за университетите

Следваща статия
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Нови възможности за университетите

56% от европейците искат повече пари за борба с кризата

Още 47 700 младежи опознават Европа

Зимна спасителна експедиция на НИМ

Зимна спасителна експедиция на НИМ

Последни публикации

  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието
  • Вицепрезидентът Йотова стана „Доктор хонорис кауза“ на Великотърновския университет
  • Зам.-министър Лазарова: Новият образ на учителя тръгва от университета
  • Студентка от Военноморското училище ще представя България на международен конкурс в ЦЕРН
  • Министър Красимир Вълчев разговаря с над 750 гимназисти за вредите от наркотиците
  • Признание за най-добрите
  • Уроците на Клио
  • Морски приключения от Кранево до Атия
  • Министър Красимир Вълчев: България отбелязва своя цивилизационен принос чрез писмеността и духовността
  • Ученици изследват историите на българите в Северна Америка от началото на XX век
  • МОН отличи четирима директори с наградата „Св. Иван Рилски“
  • Селфи с холограми в ПГТМ „Христо Ботев“– Ботевград
  • Тайната на дълголетието
  • Детството не е състезание
  • Няма кой да те чуе, ако не си онлайн
  • Студентите бягат с УАСГ
  • Прародителят на всички рози е бил малко жълто цвете
  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"