Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 5, 2022

В търсене на баланс между наука и изкуство

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
02-02-2022
в Брой 5, 2022
A A

Нов Център за дигитална креативност, който е поредна крачка към промяна на обучението, е открит в края на миналата година в Природо-математическата гимназия „Проф. Емануил Иванов“ – Кюстендил. „Голям STEAM център създадохме още през 2019-а с подкрепата на фондация „Америка за България“. Новата Зона за дигитална креативност е финансирана по Националната програма за изграждане на училищна STEM среда“, коментира за „Аз-буки“ директорът на гимназията Елена Стоилова.

 

Модерната технологична среда и новите методи на преподаване променят обучението в ПМГ „Проф. Емануил Иванов“ – Кюстендил

Стоян СТОЯНОВ

Новият Център за дигитална креативност на практика работи от началото на настоящата учебна година, като достъп до него имат всички класове от V до XII.
Обособена и вече активно използвана е залата по роботика, комбинирана с компютърен кабинет. Изградена е и зона за презентации, където ученици представят свои проекти. Има и зони за физическа активност и за самостоятелна работа.
ПМГ – Кюстендил, е в последната година на тригодишния си проект за иновации. Учебният ден е организиран в занимания по 90 минути, вместо часове по 45. „Това е необходимо за прилагането на проблемно ориентираното обучение. До този момент колегите преминаха през много квалификации за неговото въвеждане. Идеята на тези STEM центрове, освен да се направят ремонти, е да се организира учебното пространство по нов начин, да се промени начинът на преподаване и той да се насочи към проблемно ориентирано обучение, работа в екип, обърната класна стая и др.“, заявява събеседничката ми.
Напредва и дигитализацията на гимназията, която е „Училище в облака“, като са цифровизирани редица административни процеси. Родителите разполагат с акаунти, като могат да представят например документи за отсъствията на децата си по електронен път.
Екипът на училището ще кандидатства с нов проект за иновации, който да надгради постигнатото досега с фокус върху проблемно ориентираното обучение. Предвижда се няколко паралелки да преминат към обучение по модела 1:1 (един ученик – едно устройство). „В комбинация продължаваме и работата по проект „Умения за иновации“ с партньори Intel и Центъра за творческо обучение“, разказва директорката Стоилова.
Гимназията е и пилотно училище по програмата „Стъпки заедно“ на МОН и УНИЦЕФ за изграждане на училищни общности, която се реализира втора година.
Освен това училището печели и проект по програма „Учим заедно“ на фондация „Заедно в час“, като по него в партньорство с Института за изследване на образованието ще се работи за изграждане на навици за саморегулирано учене. „Обучението от разстояние в електронна среда изведе като проблем това, че мнозинството от учениците не умеят самостоятелно да организират работата си. Макар че нашите ученици са мотивирани да учат. Но това не е достатъчно. Начинът, по който им преподаваме досега, ги прави прекалено зависими от учителя. И затова новото през тази учебна година е, че работим в посока развиване на умения за саморегулирано учене. Тоест да не чакат постоянно учителят да им каже какво да правят, а да планират самостоятелната си работа в зависимост от поставените цели, самите
те да развият саморефлексия. Да установяват докъде са стигнали в овладяването на учебния материал и при проблем да вземат мерки за решаването му – споделя директорката Стоилова. – Разбира се, има и ученици, които проявяват самостоятелност в ученето и успяват да регулират времето и интересите си. И при обучение онлайн успяват да повишат резултатите си. Но проблемите засягат мнозинството от тези, които са силно зависими от обучението в училище.“ По думите ѝ това е проблем за цялата ни образователна система.
А как онлайн обучението повлиява на резултатите от НВО и ДЗИ? „Запазихме резултатите от НВО и ДЗИ от предишните години. Чуваме и критики, че те не са много високи, но предвид ограничената селекция заради демографските процеси в региона и базата, от която тръгваме в V клас, сме доволни от представянето на учениците. А благодарение на работата на колегите в следващите години те постигат доста сериозни резултати“, категорична е събеседничката ми. Това дава основание на екипа да се бори за запазването на втората паралелка при приема в V клас.
За постиженията на учениците говорят и спечелените награди от възпитаниците на ПМГ – Кюстендил. „Имаме над 100 деца, които имат много сериозни постижения“, отбелязва директорката. Един от тях е дванайсетокласникът Христо Тодоров, който през 2021 г. получава президентския приз „Джон Атанасов“ за дебютен пробив в компютърните науки. През 2021 г. той печели и наградата на Швейцарския форум за млади таланти в Конкурса на ЕС за млади учени (EUCYS). „Наша ученичка е и единайсетокласничката Александра Умленска, която наскоро отново бе обект на медийно внимание със своя проект за робот. Тя има няколко новаторски проекта, като съчетава в работите си теорията с практиката“, казва директорката Стоилова. Дванайсетокласничката Ани Ковачева е една от наградените от фондация ,,Лъчезар Цоцорков“ в област образователни иновации за инициативата „Чрез своето развитие помогни на друг“.
Сред последните постижения са и отличията на Виктория Димитрова и Яна Дашева от националния ученически конкурс на националния клуб „Родолюбие“. Десетокласничката Ванеса Фудулска пък се класира за финала на Leibniz International Math Olympiad Challenge и постига трети резултат в своята възрастова група на математическия турнир „Черноризец Храбър“. През ноември 2021 г. в конкурса за най-добри млади дигитални маркетолози на България Digital Stars отличия получават шестима млади специалисти в шест състезателни категории, като в категория „Дигитален ПР и Инфлуенс маркетинг“ е отличен дванайсетокласникът Янис Якимов. Десетокласничката Даяна Димитрова е обявена за спортист №1 на Кюстендил за 2021 г. – тя печели 27 медала от държавни и международни турнири по художествена гимнастика. Гимназията има и ютюб канал, в който се представят таланти и постижения на учениците в различни области.
През настоящата година в гимназията учат 635 ученици в 25 паралелки. Предлаганите профили в гимназиален етап са „Математически“, „Софтуерни и хардуерни науки“ и „Природни науки“, както и професионално обучение по специалностите „Програмно осигуряване“ и „Компютърна графика“. За развитието на учениците се грижи екип от 48 педагогически специалисти. „От настоящата учебна година сред тях са и трима млади педагози, един от които е възпитаник на училището“, информира директорката Стоилова, която също е завършила гимназията.
За развитие на интересите на учениците през тази учебна година в ПМГ – Кюстендил, са сформирани 33 клуба. Участниците в ателието по изобразително изкуство създават красиво пано в училището, наречено „Музите“. Отново ученици изрисуват и една от стените в STEM центъра. Функционират и секция за киноизкуство и читателски клуб. Има и два гейминг клуба, като през миналата година един от отборите става национален първенец. „Доста популярен стана и новият клуб по дебати. Не сме спирали дейността на нито един клуб – провеждат се заниманията както присъствено, така и онлайн, когато се налага. Няма и нито една олимпиада и състезание, които да не сме провели на училищно ниво“, отбелязва още събеседничката ми.
Тя акцентира и върху една важна тенденция от последните години, която много я радва – ученици с високи резултати избират педагогически специалности. Преди 10 – 15 години завършващите са се насочвали повече към Техническия университет в София. Сега предпочитат и компютърните специалности в Софийския университет. Има зрелостници, които избират „Медицина“. Други се ориентират към пъстра палитра от специалности – право, психология, хуманитарни дисциплини. Някои продължават образованието си в чужбина.
„Аз съм „за“ мандатността, но прилагана внимателно. И не с кратки мандати“, отговаря директорката Стоилова на въпрос относно подновените дебати за мандатността на директорите в средното образование. „Директор съм трета година и чак сега мога да кажа, че по-голямата част от аспектите на работата на директора са ми ясни. Така че мандат от 5 години е разхищение – тъкмо ще се понаучиш и ще бъдеш по-пълноценен лидер и ще трябва да те сменят. Но смятам, че за повече от 10 години човек вече се откъсва от спецификата на учителската работа. Много са предизвикателствата в образователната система и от решаващо значение са професионализмът на учителите и лидерският екип“, коментира тя.
Директорката на ПМГ – Кюстендил, която е математик, заявява още, че не е привърженик на това да има по един учебник по предмет. Но според нея и 7 – 8 учебника по предмет са твърде много. „Защото и оценката, която учителите правят на учебниците, е изключително формална. Няма как да изпратят пет варианта на учебник и ти да прочетеш всички от кора до кора. И какво оценяваме тогава?“, коментира Елена Стоилова.

 

Елена Стоилова, директор:

Профилът на нашето училище със сигурност е STEM, но всъщност акцентът в работата ни е върху хармоничното развитие на децата. За това много се радваме на техните успехи и в творчески конкурси – по рисуване, музика, както и на спортните площадки.
Търсим баланс между науки и изкуство. Още повече сега, в пандемията, изкуството дава на всички емоциите, които изолацията ни отнема.

Your Image Description

Свързани статии:

Да учиш чрез игра Промяната е възможна По униформите ще ги познаете Излез от зоната си на комфорт

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Молекули в ролята на хардуерни елементи

Следваща статия

Да учиш чрез игра

Следваща статия
Да учиш чрез игра

Да учиш чрез игра

Мисия „Топъл физкултурен салон“

Мисия „Топъл физкултурен салон“

Промяната е възможна

Промяната е възможна

Последни публикации

  • Селфи с холограми в ПГТМ „Христо Ботев“– Ботевград
  • Тайната на дълголетието
  • Детството не е състезание
  • Няма кой да те чуе, ако не си онлайн
  • Студентите бягат с УАСГ
  • Прародителят на всички рози е бил малко жълто цвете
  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"