Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 34, 2022

Пътища към успеха в училище

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
24-08-2022
в Брой 34, 2022
A A

Антоанета
НАЙДЕНОВА

Училищното образование спомага за развитието на умения, необходими за професионална и личностна реализация на всеки човек.
През последните години европейските образователни системи бяха изправени пред редица затруднения, включително пандемията от COVID-19. Над 3,2 млн. млади хора в ЕС на възраст между 18 и 24 г. напускат преждевременно образователната система, а едва 84% от тези на възраст 20 – 24 г. успяват да завършат гимназиалния етап на средното образование.
Затова екипът на българския еврокомисар Мария Габриел е изготвил предложение за препоръка до Съвета на ЕС – „Пътища към успеха в училище“.
„Искаме да подпомогнем всички млади хора да реализират пълния си потенциал – заяви Мария Габриел. – Препоръката включва мерки за справяне с преждевременното напускане на училище и ниските резултати по отношение на основните умения (четене, математика и точни науки) на 15-годишните, и по-специално на учениците от уязвимите групи. Мерките са насочени към нуждите на учащите и преподавателите. Предложението ни акцентира и върху благосъстоянието в училище, оказващо силно въздействие върху образователните резултати.“
За целта се създава специална експертна група, която да изготви насоки за благосъстоянието и психичното здраве в училище. Подкрепят се възможностите за професионално развитие на учителите чрез проекти по програма „Еразъм+“, академиите за учители „Еразъм+“ и онлайн платформите, като Европейс-
ката платформа за училищно образование и eTwinning.
Ключовите фактори в предложението се базират на това, че ниските постижения и ранното напускане на образованието и обучението не могат да бъдат адресирани, без да има ясна визия и силен политически ангажимент. За целта трябва да има изчерпателна и интегрирана стратегия на съответното ниво (национално/регионално), която да се основава на вертикално сътрудничество между различните нива на управление и хоризонтално – между различни области на политиката, като образование, здравеопазване, социални услуги, заетост, жилищно настаняване.
От ключово значение е да се извършват постоянен мониторинг и систематично събиране на данни на национално, регионално и местно ниво не само за учащите, но и за факторите, които влияят върху резултатите от обучението им, особено социално-икономическите.
Освен мерките в подкрепа на учителите са предвидени и такива за учениците, които включват ранно идентифициране на трудности и нужди, учебни програми и оценяване, ориентирани към обучаемия, социално-емоционално обучение, смесени подходи за обучение и опит, гъвкавост, целенасочена и индивидуализирана подкрепа, извънкласни дейности и схеми за целева финансова подкрепа.
Мерките в помощ на училищата предвиждат училищният успех и благополучието на всички да са включени в училищното планиране и процеси на управление, осигуряване на качество с ясни цели и показатели, демократична училищна среда за участие на всички, съвместни и мултидисциплинарни практики във и около училище, партньорства, работа в мрежа между училища, мултипрофесионални учебни общности, активно ангажиране на родителите и семействата, подобряване на комуникацията и допълнителна финансова подкрепа.
Мерките на системно ниво включват подобряване на достъпа до висококачествено образование и грижи в ранна детска възраст, висококачествено професионално образование и обучение, активни политики срещу сегрегацията, включване на ученици с увреждания в масовите училища, замяна на повтаряне на клас с целенасочена подкрепа и улесняване на преходите между образователните етапи.
Предложението ще бъде обсъдено от държавите членки и трябва да бъде прието от минис-
трите на образованието от ЕС.

Your Image Description

Свързани статии:

Още 10 училища стават посланици на ЕП Обсъждат трансформацията на цифровото образование Недостигът на учители все още е предизвикателство Нови възможности за университетите

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Европа

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Българската програма „Алеко“ е част от „Еразъм+“

Следваща статия

Имате ли експертиза

Следваща статия
Защо „мекането“ е толкова заразно?

Имате ли експертиза

В ход е дигиталното обучение

1,5 млн. лв. за 12 спортни площадки в София

В ход е дигиталното обучение

Нови кабинети за развитието на деца и ученици

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев откри обновено студентско общежитие в Пловдив
  • Медицинският университет в Плевен въведе лаборатория по анатомия с добавена реалност
  • Нобел за квантова физика в макромащаб
  • Университетът по хранителни технологии в Пловдив ще си партнира със Световната организация по туризъм
  • Център с лаборатория за изследване на аутизма отвори врати в Софийския университет
  • Нова детска градина в Асеновград с финансиране от МОН
  • Разработка на INSAIT е сред водещите статии на топ форум за компютърно зрение и изкуствен интелект
  • 12 отличени с наградите „Джон Атанасов“
  • Министър Красимир Вълчев: За да расте икономиката, ще са ни нужни повече дигитални създатели
  • Разгадани тайни на имунната система донесоха Нобел за медицина на трима учени
  • Таня Михайлова поздрави учителите в Тетевен
  • „Аз-буки“ с премиера на детска книга
  • Първа среща на българските неделни училища в Австрия
  • Малена Замфирова е номер едно в Европа сред младите спортисти
  • РУО – София-област, приветства 72 млади учители
  • Николай Дойчинов, член на журито на Националния фотоконкурс „В моето училище е най-хубаво“: Хубавата снимка идва от емоцията, която снимащият е преживял
  • Училищният психолог подкрепя всички ученици
  • Проф. Томас Цурбухен, бивш научен директор на НАСА: Технологиите могат да помогнат за адаптиране към промените на Земята
  • Когато историята е страст
  • В очакване на Нобеловите награди за 2025 г.
  • Милена и Паола, които ще учат децата да станат мислещи хора
  • 90% от шестокласниците се явиха на национално онлайн изследване по математика

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"