Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 32, 2022

Малки стъпки всеки ден

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
10-08-2022
в Брой 32, 2022
A A
Възпитаниците на ОУ „Неофит Рилски“ – c. Копривец, обичат да се изявяват пред публика

Стоян СТОЯНОВ

Цялата ни дейност е подчинена на грижата за децата. Те са различни, имат различни интереси, потребности и възможности, живеят в различна социална среда. С колегите полагаме усилия всяко от тях да развие потенциала си, докъдето може. Защото всяко е уникално: някои обичат да пеят, други – да рецитират, трети искат да постигнат по-високи резултати в учението.“ Това споделя пред „Аз-буки“ Павлина Дянкова, която от 18 години ръководи ОУ „Неофит Рилски“ в c. Копривец, Русенска област. И добавя, че учениците може и да са малко по-емоционални, но пък всеки от тях иска по свой начин да се изяви и да се представи пред публика.
Основното предизвикателство пред 12-те педагози от средищното училище е усвояването на българския език от възпитаниците им, 92% от които са от уязвими групи. Общият брой на децата остава устойчив през последните години, като за новата учебна година е планирано в класните стаи да влязат 105-ма ученици. Най-многобройна е групата от близкото село Дряновец – 65 деца. От с. Бистренци ще пътуват 26, а от Лом Черковна – 2. Общо 12 ще бъдат учениците от Копривец. Положителна новина са и 17-те първокласници.
„За съжаление, при нас постъпват и деца, които не са посещавали преди това детска градина и не са преминали през предучилищна подготовка. И с тях имаме най-големи проблеми, тъй като не владеят български език. Това е основният проблем. И затова сме насочили цялата си дейност и усилията на колектива за обучението по български език – разказва събеседничката ми. – Имаме групи за допълнително обучение по български език във всички класове. Провеждаме и задължителни консултации два пъти седмично с цел преодоляване на образователни дефицити. Защото невладеенето на български език води до трудности по всички останали предмети – децата просто не разбират прочетеното и не могат да усвоят учебното съдържание.|
Затова училищният екип търси всякакви подходи и методи, с които да разчупи шаблона в преподаването. „За да направят часовете по-интересни, увлекателни и разбираеми за учениците, колегите използват в работата си различни обучителни платформи, както и електронните учебници. Правят всичко възможно да привлекат устойчиво вниманието на децата – казва директорката. – Активно прилагаме и новите технологии. Пет от класните стаи са оборудвани – имаме две интер-
активни дъски, два интерактивни дисплея и две мултимедии. Ще закупим и още една мултимедия, за да окомплектоваме всички стаи на седемте ни паралелки.“
Възможност на децата да бъдат по-дълго в училище, за да подготвят домашни и да наваксат пропуски, дават и сформираните три сборни групи за целодневно обучение – за I и II, III и IV, и
V – VII клас. В същата посока и за развиване на заложбите на децата работят и създадените две групи за занимания по интереси – „Млад художник“ и „Забавна математика“.
„Децата ни са много емоционални и обичат да се изявяват – да рисуват, да пеят и да танцуват. Имаме 52 участия в различни конкурси през отминалата учебна година, включени както в Националния календар на МОН за изяви по интереси, така и в надпревари, организирани от училища, читалища, музеи. И от тях учениците ни печелят редица предметни награди и грамоти – отбелязва директорката. – Имаме например трето място в регионалния етап в раздел „Поезия“ на конкурса „Бог е любов“. Престижно е участието ни и в конкурса „С очите си видях бедата“.“
По думите на Дянкова включването в различни конкурси повлиява благотворно и на мотивацията
на децата да учат.
А онези, които са включени в групите, свикват да работят в екип и да се подпомагат. „Но има и деца, малко са, които не проявяват интерес. Но там проблемът по-скоро не е у тях, а в липсата на интерес от страна на техните родители. Понякога те са причина и за натрупване на отсъствия. Не защото децата не искат да идват на училище, а тъй като родителите не ги пускат, за да им помагат в работа или в домакинството, да гледат по-малки братя и сестри“, продължава директорката Дянкова.
По тази причина педагозите работят много и на терен, за да осигурят присъствието на учениците в часовете. Всекидневно посещават различни семейства и водят разговори с тях. Голяма помощ в този диалог оказва и образователният медиатор.
В работата по Механизма за обхват получават подкрепата на други институции – Държавната агенция за закрила на детето, полицията и Общината. Опитват да включат родителите в училищния живот, като ги канят на всеки организиран празник.
„През май имахме изява по проект „Подкрепа за успех“, като се включиха и родителите. Там, където те са мотивирани, децата постигат резултати и успехи“, категорична е събеседничката ми. В тази връзка, коментира и по-ниските резултати на възпитаниците на училището на тазгодишните национални външни оценявания в IV и VII клас. „Колегите положиха много усилия при връщането към присъствено обучение. Но дългите периоди на обучение от разстояние в електронна среда оказаха силно влияние,
тъй като голяма част от родителите са неграмотни или малограмотни и не можеха да окажат подкрепа на децата си. Макар че им предоставихме и техника, и достъп до интернет“, споделя събеседничката ми.
С родителите се говори много и относно пътуванията на деца в чужбина през учебната година. „Лошото е, че по този начин те пропускат учебен материал и остават да повтарят класа. Опитваме се да обясним на родителите, че с това отиване и връщане децата им губят много“, отбелязва директорката.
А накъде поемат учениците след завършване на основно образование? Павлина Дянкова отговаря, че и 12-имата седмокласници, завършили през отминалата учебна година, са приети още на първо класиране в гимназии. Приоритетно се насочват към професионални паралелки в Бяла. „Комуникираме с децата и след като напуснат нашето училище. Повечето стигат до XII клас, но за съжаление, изпитват затруднения на държавните зрелостни изпити“, казва тя.
Директорката Дянкова, която преподава биология и химия, коментира и текущия преглед на учебните програми. Изразява надеждата промените да се съобразят и да се разпредели така учебният материал по класове, че да бъде по-достъпен и разбираем за всички ученици. По повод дебатите „за“ и „против“ мандатността на директорите пък отбелязва, че срок от например 4 години би бил твърде кратък, за да може даден управленец да постигне това, което е заложил като приоритети и цели. Решение вижда по-скоро в мандати без ограничения на броя, стига директорите да преминават през периодични оценявания и да изпълняват добре програмите си за управление и развитие на образователната институция.
„Самата аз непрекъснато има какво ново да науча. Постоянно се консултирам с експертите от Регионалното управление на образованието, на които съм много благодарна за оказваното съдействие“, споделя Дянкова. А в заключение добавя, че е привърженик на това да има по един учебник по предмет.

 

Историята

Смята се, че първото училище в с. Копривец датира от 1860 г. То се е помещавало в частна къща, а през 1869/1870 г. след освещаването на черквата – в една от килиите. Пръв учител, за когото има данни от 1871 г., е Елисей Първов – даскал Сеьо. А първата жена, учителствала в селото, е Райна Иванова Горнева, известна като баба Райна.
През 1894 – 1896 г. е построена училищна сграда с четири стаи за ученици и една за учители. През учебната 1920/1921 г. вече има прогимназия „Васил Евстатиев Априлов“. На 2 май 1927 г. пък започва обучението в новопостроеното здание „Неофит Рилски“. От учебната 1951/1952 г.
училището става Народно основно. През учебната 1962/1963 г. за пръв път е разкрит VIII клас с 57 ученици.

Your Image Description

Свързани статии:

Академичният дух задължава Да дадеш повече от знания Дом на знанието в Берковския Балкан Стремеж за летене

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Маршрути

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Методът Монтесори среща професионалното образование

Следваща статия

Когато общността успява заедно

Следваща статия
Когато общността успява заедно

Когато общността успява заедно

Майсторката  на карвинг

Майсторката на карвинг

STEM център с кухня

STEM център с кухня

Последни публикации

  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • 200 млн. лв. за подобряване качеството на висшето образование
  • Снимка на броя: Царство на децата
  • Премиерът Росен Желязков: INSAIT надмина всички очаквания

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"