Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 29, 2022

Акад. Лъчезар Трайков, ректор на МУ – София, и председател на Съвета на ректорите: Дошъл е момент висшите ни училища да потърсят своето профилиране

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
20-07-2022
в Брой 29, 2022
A A
Акад. Лъчезар Трайков завършва МУ – София, специалност неврология. Работи във Франция в сферата на деменциите, невропсихологията и неврологията. Защитава докторска степен
във факултета „Рене Декарт“ на Университета „Париж Пет“. Изпълнителен директор на УМБАЛ „Александровска“
(2009 – 2013). Ректор
на МУ – София от 2020 г. През юни 2022 г. е избран за председател
на Съвета на ректорите.
Автор на над 150 научни труда

– Акад. Трайков, имате впечатляваща кариера на лекар и учен. Доколко ограничава професионалните Ви занимания поемането на поста на управленец в сферата на образованието?
– Да си едновременно управленец и общественик, ректор, медик и баща, е трудна задача. От години личното ми пространство се свива все повече и повече. Има два подхода да решиш тази нерешима задача.
Единият е да оставиш обществените ангажименти и да забравиш публичните проблеми, търсейки спасение на себе си, близките си и хората, на които помагаш професионално. Другият е да приемеш, че болките, които лекуваш, са по-широки от конкретния ти ангажимент като медик и да върнеш на общес-твото това, което то ти е дало като аванс.
Аз извървях своя път в обратна
посока от западния свят към родния дом, направих своите избори – добри или лоши. Нямам какво да вземам от обществената си дейност, имам какво да давам. Споделям старото възрожденско усещане на хората, създали съвременна България, че личният успех и спокойствие не са достатъчни, за да се покрие ангажиментът към съселяните и съгражданите.

– Само преди месец с впечатляващо мнозинство бяхте избран за председател на Съвета на ректорите. Според Вас защо спечелихте доверието на лидерите на академичните учебни заведения?
– Доверие в организация, която се състои от колеги, всеки от които е избран от съответния компетентен академичен колектив, се печели много трудно, а се задържа вероятно още по-трудно.
Мисля, че вотът в моя подкрепа се дължи най-вече на това, че бях изключително открит и конкретен в посланията си и успях да формулирам автентичния дневен ред на висшите училища. Това, явно, е направило впечатление. Понякога погледът отвътре е много важен, за да се формулират успешните решения.

– Говорите за три основни функции на висшето училище – образователно-преподавателска, научноизследователска и обществена. Като ректор на Медицинския университет в София, коя определяте за приоритетна, но без да нарушава баланса с останалите?
– Няма как тези функции на университетите да бъдат разделяни изкуствено. Всяко висше училище трябва да се развива хармонично в техните рамки. Неглижирането на някоя от тях би нарушило баланса на естествената академична среда.
Друг е въпросът, че мисля, че е дошъл момент висшите училища в България да потърсят своето профилиране, а не да се опитват да хвърлят еднакви усилия във всички посоки. Това би могло да изчисти техния облик и да ги накара да концентрират усилия там, където са наистина силни, а не да разпиляват ресурси, покривайки неспецифични за тях изисквания.
Точно това е и акцент на усилията и послание на Министерството на образованието и науката през последните няколко години.

– Университети със „самостоятелна писта за развитие“, за които ще се обособят нормативи, регулиращи приема, финансирането им… Обсъждана ли е тази революционна идея, ако не е пресилено определението ѝ, между ректорите?
– Тази идея идва именно от ректорските среди и далеч не е революционна. Тя е залегнала в Стратегията за развитие на висшето образование и е вече естествена необходимост. Процесите на диверсификация между отделните висши училища, започнали с промените в подзаконовата нормативна база, която регулира приема, финансирането и действието на Рейтинговата система в периода от 2016 г. досега доведоха системата до това да е нецелесъобразно всички висши училища да бъдат мерени с един и същ аршин. Те вече гледат в различни посоки, имат различни силни страни, разпределението между трите посочени от Вас функции е различно при всяко от тях.
В закона бяха обособени научноизследователските университети. Планът за възстановяване и устойчивост предвижда наливането в тях на огромен за българските стандарти финансов ресурс и веднага става актуален въпросът: щом има научноизследователски университети, другите какви са? Държавата съвместно с работодателските организации и всички заинтересовани участници в обществения дебат по темата е време да създадат пътека и за тяхното развитие.

– Посочихте като свой приоритет защитата на академичната автономия – къде е балансът между нея и контрола от страна на държавата върху ефективното разходване на публични средства?
– Постигането на баланс е много деликатен процес. Аз съм убеден привърженик на разумното съотношение между академичната свобода и участието на държавата.
През 2018 г. Законът за развитие на академичния състав претърпя фундаментална промяна и чрез него бяха въведени наукометрични изисквания в система, където дотогава нямаше никакви. Това обаче бе прието от академичната общност с разбиране и дори с подкрепа – т.е. самите преподаватели осъзнаха, че това е начин да се създаде ред и че безконтролното кариерно израстване създава хаос и деформации. Ето чудесен пример за това, че част от академичната свобода е и способността тя да се самоограничава. Това става, когато самите преподаватели са убедени, че тя не е ефективна. Мисля, че това е чудесен пример за балансирана политика, която може да съчетае успешно двете начала.
Държавата трябва да има доверие на академичните хора, не бива да ги приема за врагове, които по дефиниция ще се изправят срещу предлаганите от нея реформи. Това противопоставяне ражда единствено конфронтация, недоверие и ненужна опозиционност –партньорството и консенсусът са много по-силните аргументи.
В образованието не е достатъчно да имаш мнозинство, необходимо е да нямаш противопоставяне.

– Акад. Трайков, страната не от вчера прави усилия за привличане на чуждестранни студенти, както и да „изнася“ родно академично обучение зад граница. Смятате ли, че по нов начин се налага да погледнем тази ни амбиция, за да имаме резултати, адекватни на времето?
– Трябва ясно да си дадем сметка, че работим в демографски все по-ограничен национален образователен пазар. Положението ще става още по-сложно в бъдеще и това е предпоставката, която трябва да отчитаме при вземането на  всички наши решения. Трябва да се подготвим за тези обществени реалности и изходите ще са два – закриване на висши училища или намиране на ресурс отвън за тяхното развитие.
Видяхме какъв ефект имат политиките на закриване на начални и средни училища в определени региони на страната, това категорично се оказа, че не е добро решение.
За мен създаването на национална стратегия и план за привличане на чуждестранни студенти у нас всъщност е въпросът на въпросите за оцеляване на системата в хоризонт 2030 – 2040 г. Още наесен ще направим дискусия в Съвета на ректорите по тези въпроси и ще предложим наши идеи.
Необходимо е обаче и държавата в лицето не само на ресорното министерство, но и на всички институции, да постави този въпрос като приоритет в работата си. Само така може да има ефект от подобно усилие! Убеден съм в едно – не започнем ли сега, утре ще е безвъзвратно късно, защото конкуренцията във възрастово застаряваща Европа ще става все по-жестока.

– Колко са чуждестранните студенти в МУ – София, през последната учебна година? Ще успеете ли да привлечете повече през следващите? С нови специалности, програми, иновативно преподавани лекции…
– Чуждестранните студенти в МУ – София, към януари 2022 година са общо 3928, като 2379 от тях са от ЕС. Най-голям брой са студентите от Гърция – 1524, втората по-големина група е от Великобритания – 636, а третото място заема Германия с 323-ма студенти.
Предвид ситуацията в Украйна ще отбележа, че в Медицинския университет – София, в момента се обучават 45 нейни граждани. Ръководството още през март одобри помощ от 300 лв. на всеки украински студент. По предложение на председателя на Студентския съвет Академичният съвет на МУ – София, гласува наемите на украинските ни колеги, настанени в общежития, да бъдат поети от студентската организация до края на настоящата учебна година.
Мисията на нашия университет е не само да обучава специалисти, които да опазват човешкото здраве и живот, но и да утвърждава като висши ценности човечността и състраданието. Смятаме, че е от изключителна важност в този момент да изразим дълбоката си съпричастност към всички пострадали от войната, както и да подкрепим с реални стъпки нашите украински студенти и техните семейства.
Що се отнася до новите специалности, във Факултета по обществено здраве обявихме прием на студенти за бакалавърска специалност „Медицинска сестра“ с обучение на английски език за академичната 2022/2023 г. Обучението е 4-годишно, а програмата е за чужди граждани с приемен изпит по английски език.
От следващата учебна 2022/2023 г. в Медицинския университет – София, започваме обучение и по магистърска програма „Медицинска журналистика“, отново във ФОЗ. Това е иновативна образователна програма, която дава възможност за получаване на специфични познания както в областта на журналистиката, така и в сферата на медицината и организацията на здравеопазването. Обучението е с интердисциплинарен характер и комбинира теоретични и практически дисциплини.
В обучителния процес ще се включат преподаватели от Факултета по журналистика и масови комуникации към Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Обучението е задочно, с продължителност 2 семестъра и е насочено към кандидати, които вече имат образователно-квалификационна степен „Бакалавър“ или „Магистър“ по специалности „Журналистика“ или „Връзки с обществеността“.

– Парите никога не са достатъчни, но все пак удовлетворява ли висшето ни образование допълнителното му финансиране, направено с актуализацията на бюджета за 2022 г.
– На фона на актуалната политическа обстановка и претенциите на всички сектори и съсловия за все повече средства от бюджета, пос-
тигнатото е успех. Трябва обаче много ясно да се даде дългосрочен хоризонт на някои ключови въпроси, свързани с работата на университетите: парите за наука, които от години са в размер, непокриващ минималното изискване на чл.91, ал.9 от ЗВО; средствата за поддръжка на предоставената на висшите училища материална база, която е държавна собственост и която – при намаляващ прием в някои висши училища – остава без възможност за съхраняване; осигуряване на дългосрочна основа на средства за покриване на минималните възнаграждения на академичния състав, а не вземането на палиативни решения година за година.
Това са теми за размисъл както на Министерството на образованието и науката, така и на всички политически сили, които пишат управленските си програми за сектора, много често без да имат идея какви са неговите реални нужди.

Your Image Description

Свързани статии:

Печелим добро бъдеще за младите хора За да създава умът светове, трябва да се четат книги Усещането за общност е началото на градивната стъпка Разковничето е в баланса прием – реалности

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Интервю

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Изследване разкрива в детайли тихото Слънце

Следваща статия

Училищна среда, близка до семейната

Следваща статия
Училищна среда, близка до семейната

Училищна среда, близка до семейната

Когато даваш всичко от себе си

Когато даваш всичко от себе си

Да формираш създатели

Да формираш създатели

Последни публикации

  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • 200 млн. лв. за подобряване качеството на висшето образование
  • Снимка на броя: Царство на децата
  • Премиерът Росен Желязков: INSAIT надмина всички очаквания
  • Национално издателство „Аз-буки“ обявява конкурс за научна статия
  • Министър Красимир Вълчев: Предлагаме въвеждане на час по добро
  • Млади химици представят изследванията си пред министъра на образованието и науката

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"