Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 28, 2022

Вредите върху околната среда*

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
13-07-2022
в Брой 28, 2022
A A

Иванина Тинова – VI клас, III място
СУ ,,Отец Паисий“ – гр. Стамболийски, обл. Пловдив
Научен ръководител – Роза Рангелова

Какво е околната среда и важна ли е тя? Това е всичко, което ни заобикаля и условията, в които живеем. За съжаление, околната среда е под силна заплаха. Това е така заради нас, хората. С нашите действия ние нанасяме големи щети. Има силна нужда да пазим околната среда.
Когато се променят условията на околната среда, се появяват и климатични промени. Има и други причини за тези промени. Освен че човекът има принос в това с цялото замърсяване, което предизвиква, има и естествени причини. Това включва изригването на вулканите, радиацията, преместването на земните маси и промяна в орбитата. Независимо от причините климатичните промени имат много негативно действие върху околната среда. Предизвиква се повишаване нивото на океаните, топене на ледниците, намаляване на кислорода във въздуха.
Има много изследвания върху климатичните промени и опазването на околната среда. Тези изследвания са проведени от физици. Двама учени си поделят Нобеловата награда за физика за 2021 г. със своите изследвания за климата. Те са японецът Сюкуро Манабе и германецът Клаус Хаселман. Отличени за открития, свързани с климата. През 50-те години японският физик Сюкуро Манабе е един от младите и талантливи изследователи в Токио, който напуска Япония, опустошена от войната, и продължава кариерата си в САЩ. Целта на изследванията на Манабе е като на Арениус около седемдесет години по-рано – да разбере как повишените нива на въглеродния диоксид могат да причиняват повишаване на температурата. Въпреки това, докато Арениус се фокусира върху радиационния баланс, през 60-те години Манабе ръководи работата по разработването на физически модели за включване на вертикалния транспорт на въздушни маси поради конвекция, както и латентна топлина на водни пари. За да направи тези изчисления управляеми, той избира да намали модела до едно измерение – вертикална колона, 40 км във височина в атмосферата. Въпреки това са необходими стотици ценни часове изчисления за тестване на модела чрез промяна на нивата на газовете в атмосферата. Кислородът и азотът имат незначителни ефекти върху температурата на повърхността, докато въглеродният диоксид е имал ясно въздействие: когато нивото на въглеродния диоксид се удвои, глобалната температура се повишава с над 2°C.
Около десет години по-късно Хаселман създава модел, който свързва времето и климата, като по този начин се отговаря на въпроса защо климатичните модели могат да бъдат надеждни, въпреки че времето е променливо и хаотично. Той също така разработва методи за идентифициране на специфични сигнали, като пръстови отпечатъци, които са естествени явления, и човешки дейности, въздействащи на климата. Неговите методи са използвани, за да докажат, че повишената температура в атмосферата се дължи на човешките емисии на въглероден диоксид.
Установяването на ролята на въглеродния диоксид като парников ефект е от съществено значение за живота на Земята. Той регулира температурата, защото парниковите газове в атмосферата – въглероден диоксид, метан, водни пари и други газове, първо поглъщат инфрачервеното излъчване на Земята и след това освобождават тази абсорбирана енергия, загрявайки околния въздух и земята под него.
Парниковите газове всъщност съставляват много малка част от атмосферата на Земята, т.е. до голяма степен азот и кислород – те са 99% по обем. Въглеродният диоксид е само 0,04% по обем.
Въпреки невероятното количество натрупани познания за света човешкото разбиране за процесите и явленията непрекъснато се мени и развива, новите изследвания повдигат нови и нерешени въпроси, за които трябват нови обяснения и теории.


* Заглавията са на редакцията.
Есетата се публикуват със съкращения

Your Image Description

Свързани статии:

Електрическите коли не са решение* Борбата срещу водните стихии* Традиция, наречена „Мисия гора“* Пластмасата е най-големият враг*

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: ЗнаниеПоколение 21Творчество

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Електрическите коли не са решение*

Следваща статия

Борбата срещу водните стихии*

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Борбата срещу водните стихии*

В ход е дигиталното обучение

Горещият сезон на Филхармонията

В ход е дигиталното обучение

Юли, време за българско кино

Последни публикации

  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Икономически университети организират единен приемен изпит по математика на 15 юни
  • Нова употреба на глагола споделям
  • Трупа ли се осигурителен стаж по време на неплатен отпуск
  • Снимка на броя: Дядо вади ряпа
  • Държавата плаща за обучението на 1988 студенти с договори с работодател
  • Тервел Замфиров, световен шампион по сноуборд за младежи, студенти и мъже: Ден, в който не науча нещо ново, е безсмислен за мен
  • Министър Красимир Вълчев: Просперират страните, заложили на висшето образование
  • Мерки за пренастройване на образователната система
  • Връчиха първите Национални награди за приобщаващо образование
  • МОН ограничава максимално задължаването за закупуване на допълнителни учебни помагала от учебната 2025/2026 г.
  • Поскъпват процедурите, извършвани от Националната агенция за оценяване и акредитация 
  • Три нови позиции в Списъка със специалностите от професии с очакван недостиг на пазара на труда
  • Да учиш сред природата
  • Третокласници написаха книга за доброто
  • 225 години духовност и традиции
  • 561 български младежи ще пътуват безплатно из Европа
  • Министър Красимир Вълчев: Да научим децата да бъдат дигитални създатели
  • 10 удивителни срещи в Трявна
  • Над 2900 зрелостници ще се явят на трета матура
  • Наградиха участници в ученическия конкурс „Моите родови корени от Македония и Одринска Тракия“

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"