Най-личната сграда в планинското градче Плачковци е за образование
„Много от жителите на Плачковци не живеят тук. Не че съвсем няма работа в града. Просто искат да видят света и съответно да намерят по-добри възможности. Заминават предимно млади хора, още без деца. Разбирам ги. Връщат се обикновено през лятото, когато гостуват на близките си. И тогава често идват в училището.“ Така започва разказът на Ценка Гьонкова – дългогодишен директор на ОУ „Васил Левски“ в планинското градче Плачковци. Явно, хубави са и спомените на възпитаниците му от няколко поколения, хубаво е и самото училище.
Най-личната сграда на Плачковци открай време е добре поддържана. В последните години, с финансиране от Просветното министерство, е стегнат покривът, след него направили изолация и на сградата.
Днес в ОУ „Васил Левски“ учат 52 деца. Слети паралелки няма. Всеки клас е с по една паралелка. С изключение на II клас – не събрали деца за него. Ценка Гьонкова не е сигурна, че и за следващата учебна година за I клас ще успеят да сформират паралелка, дори маломерна, с 12 деца. Само три са общинските училища в цялата община Трявна, но децата намаляват и в общината, и в областта. В последните години все пак има и семейства с деца, придошли от големи населени места и заселили се в района. А всички така се радват на групата млади майки, разхождащи децата си по центъра!
„Малко са учениците ни, но Трявна, която е и общинският център, е на разстояние само
7 километра. Пътят е хубав, дори пеша или с велосипед хората ходят дотам. От детска градина „Осми март“ в Плачковци почти всички първокласници идват в местното училище. Не са много родителите, които водят децата си на училище в Трявна – обяснява директорката. – Не че не харесват учителите и стила им на преподаване в местното училище. Просто им е по-удобно, ако работят там.“
Има интерес към училището и от страна на новозавършили педагози. Предпочитано е от кандидат-учители при овакантяване на преподавателско място. В ОУ „Васил Левски“ особено държат на професионалната квалификация. Екипът смята, че добри възможности дават и вътрешноинституционалната и извънучилищната квалификация. Ако някой не е доволен от нивото на специализирания курс, винаги може да открие друго, по-подходящо обучение.
А че педагозите в Плачковци залагат на качеството в обучението, личи по резултатите на учениците. Редовно е участието им в олимпиади и ученически съревнования. Много са наградите от конкурси за рисунка и литературна творба. Преди няколко години в областния кръг на олимпиада по химия първенецът е от ОУ „Васил Левски“. Миналата учебна година сред шестокласниците в областния кръг на олимпиадата по математика първи е ученик от училището. А преди три години в областното състезание по шахмат сегашните седмокласници, тогава четвъртокласници, се класират на първо място, и то във възрастовата група V – VII клас. Небивал успех, който и до днес е ненадминат!
В заниманията по интереси с традиции е Клубът по математика, а за учениците от началния етап фаворитът е клуб „Откривател“. В спорта предпочитани са тенисът на маса и баскетболът. Гордост и за учители, и за ученици е, че седмокласник в Плачковци е представителят от Габровска област в Съвета на децата – консултативен орган към председателя на Държавната агенция за закрила на детето.
Най-после, след двегодишно прекъсване, ще възстановят общите спортни празници на градския стадион – по традиция ученици и по-големите деца от детската градина заедно участват в лекоатлетически и забавни състезателни игри. Сега се подготвят да направят спортния празник в чест на 24 май. Ще подновят и литературните четения, които традиционно правят учениците като гости на детската градина.
За да включат по-богат ресурс и да дадат на децата по-качествено образование, в основното училище признават, че им помагат спечелените проекти и кандидатстването по различните програми на Просветното министерство. Сега работят по проектите „Подкрепа за успех“ и „Равен достъп до училищно образование“, допреди три години участвали и в „Образование за утрешния ден“. Получената техника дала възможност да организират уроците и по време на пандемията.
„До 22 октомври на настоящата учебна година набрахме добра скорост. Но после децата трябваше да си останат вкъщи. Онлайн ученето доста ги демотивира, те виждат, че може и без много усилия. След време трябваше и родителите да се престрашат да пускат децата си отново в клас. Присъственото обучение не може и не бива да се заменя. Живата връзка с децата е истинският контакт.
Учител съм по химия, завърших в Шуменския университет и сега преподавам на седмокласниците. По повод Годината на Периодичната система поканих в училището проф. д-р Борис Галунски. Той е учен химик, преподавател в Хамбургския университет и е завършил нашето училище. Разказът му пред децата така ги вдъхнови… Ценни са тези моменти“, споделя директорката.
Това са наблюденията на събеседничката ми. Като дългогодишен учител и близо 30 години директор на плачковското училище – почти цялата ѝ педагогическа кариера е минала тук, има ясна преценка за образованието и като усвояване на знания, и като възпитателен процес.
През 2008 г. Ценка Гьонкова е удостоена с приз „Св. Иван Рилски“ на Министерството на образованието и науката като директор на годината в групата основни училища. Високата оценка и богатият опит дават достатъчно основание да се вслушаме в становището ѝ по повод дискутираната тема – да има ли мандатност за училищните директори. „Склонна съм да приема да има мандатност. Така ще се даде възможност на повече учители да опитат от директорството. Да вникнат с по-друг поглед в живота на училището. Участието им в конкурса за директорска позиция да е част от кариерното им израстване. А когато повече педагози са амбицирани за стъпки нагоре в кариерата, самото качество на преподаване ще се качва. Ако фокусът е върху такава промяна, то трябва да се промени и нормативната уредба.“
В ОУ „В. Левски“ няма отпадащи от образователната система деца. Екипът му успява да предотврати сериозни отсъствия от училище със срещи и разговори с родителите. Всеки класен ръководител е в постоянен контакт със семействата. Не дойде ли дете сутрин в клас, веднага се осъществява връзка или се посещава домът, ако родителят не се е обадил.
„Най-доброто бъдеще за нашите деца“ е девизът на малкото училище. Дали педагозите му успяват да дадат най-доброто на младите хора? В Плачковци отговарят, че така е било винаги.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg