Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 1, 2022

Разказ за голямата битка и „малките“ стимули

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
05-01-2022
в Брой 1, 2022
A A
Министър акад. Николай Денков награди деветокласниците Селим Селимов и Мерт Гюргелиев
и десетокласниците Фуркан Фикретов и Октай Шабан за участието им в спасителната акция
при пожара в дома за възрастни във варненското с. Рояк

Зина СОКОЛОВА

Средно училище „Св. Климент Охридски“ в Дългопол е на 167 години – създадено е през 1854 г. Разполага с две сгради. От I до IV клас учат в едната, от V до XII – в другата. В школото почти на равни части се обучават ученици от български, ромски и турски етнос. Училището е средищно, като в него учат деца от 11 села от общините Дългопол и Руен. Гимназиално обучение тук се води от 1945 г. Допреди двайсетина години е било и единственото средно училище на територията на община Дългопол.
„Основното предизвикателство в последните години е намаляването на броя на учениците, както навсякъде в България. И там са насочени усилията на колектива за максимално прибиране на децата в училище – подчертава директорът Александър Александров. – Спецификата на училище в малък град и в областен център е съвсем различна. В областния град колегите приемат учениците с конкурс, ние, образно казано, ходим да ги събираме по махалите. Наистина е трудно, особено при семейства, където процентът на неграмотност е много висок и няма никаква образователна ценностна система.“
Александър Александров е директор тук от 1991 г. Спомня си, че тогава в семействата от уязвими групи бабите и дядовците са имали поне основно образование. Докато сега почти всички родители на неговите ученици от такъв произход са неграмотни. И тъй като образователната ни система разчита и на съдействието на родителите, които да помагат и насърчават децата, когато родителите са неграмотни, става неимоверно трудно. Лошото е, че с годините тези проблеми се задълбочават.
„Основната цел, която педагогическият екип си е поставил, е преди всичко обхващането на децата още в предучилищна възраст – казва Александър Александров. – Така им се дава шанс да придобият образователни навици. Осъществяването на тази цел е много трудно. Стимул да пращат децата си в училище, за някои в региона не е учебният материал, а детските надбавки. Но понеже за подрас-
тващите най-важното е да бъдат в училище, използваме всички инструменти, които ни дава законът, да постигнем това – със средствата на приобщаващото образование, за уязвимите групи. Храним децата, купуваме им дрехи, за да се чувстват по-добре в училище. На някои мои колеги от големите градове може да им е чудно, но за много от тези деца единствената храна, която получават на ден, е при нас – закуска и обяд. Те живеят в крайна бедност. И затова топлият обяд е стимул да посещават училището. Това е голямата битка, която водят училищните екипи в малките населени места. В големите градове директорите се хвалят със спечелените от учениците им медали, ние се хвалим с всяко привлечено дете.“
Дългогодишният директор приветства горещо идеята да се въведе мандатност за училищните директори. Аргументира се с това, че у част от неговите колеги се култивира феодално чувство – аз съм директор, аз съм всичко. Затова е добре да има мандатност и това да напомня на такива ръководители, че не са вечни. Но Александър Александров е против това директорът да бъде задължително сменен след втория си мандат. Би следвало всичко да е свързано с много добра оценка на неговата дейност и проверка на възможностите, обяснява той. И ако даден директор е кадърен и си стои добре на мястото, ако съумява да събере добър екип, с който да осъществява качествен образователен процес, защо да бъде сменян. Във футбола има една сентенция – ако играта върви, смени не се правят, припомня директорът. Трябва да има гъвкав и индивидуален подход. И повтаря, че идеята за мандатност е добра и тя може да се разшири и за учителите. Сега, като назначат някого за учител, той може да изкара в училището до пенсия. Трябва да има голямо провинение, за да бъде освободен от длъжност. Ако има атестация за учители на определен брой години и някой не се справя добре, той по-лесно може да бъде сменен с друг, който е по-подходящ за тази работа. А атестация на учителите е имало още преди Освобождението, казва директорът. „Тогава общината е назначавала даскала за една година. Всички помним от „Под игото“ как той публично е трябвало да защити своята работа и така обществеността да се увери, че се е справил добре, за да продължат назначението му.“
Когато преди много години въвеждат делегираните бюджети, колежка на Александър Александров коментира, че така се допускат търговците в храма, спомня си директорът.
„Когато говорим за делегираните бюджети, ми е малко смешно – казва той. – Какво делегира държавата на нас – собствената си отговорност да образова нацията. Това ли делегира? Моето мнение е, че трябва да има една финансова база, която да осигури образователния процес и спокойствие в училищата. Трябва да спрем да гледаме на учениците като на подвижни сейфчета с пари. А на нас да ни се делегират възможности да осъществяваме допълнителни извънкласни дейности с децата, да ни се делегира възможност да ги храним, да им осигуряваме почивка. Не може да ми се делегира основната дейност – нали за нея получавам заплата. Ако делегираните бюджети имат едно ядро с осигурени средства, което не зависи толкова от броя на учениците, и след това да надграждаме и да даваме пари за допълнителни дейности, тогава ще се получат нещата.“
Професията на учителя е доста трудна и в сегашните условия е още по-натоварваща, подчертава директорът. Особено при дистанционното обучение, чиято ефективност не е по-голяма от 30%. „Лъжем се, че учим децата, но това не е така. Обучението от разстояние в електронна среда показа на практика, че присъственото обучение няма алтернатива. Контактът с учителя, с децата, със социума около нас е много важен. Ние не им пълним главите само с формулата за квадратно уравнение. Ние ги учим да общуват, учим ги как да се отнасят с околните, да бъдат хора. Това не става през компютъра.“
В училището има 16 клуба за извънкласни дейности. Всички много се гордеят с хора за обработен фолклор, който е печелил много награди и продължава близо 20-годишна традиция. Децата с удоволствие се включват в различни спортни дейности. Учат езици. По програма „Еразъм+“ са пътували до Шотландия, Франция, Германия, Турция и Норвегия.
Едната профилирана паралелка в училището е за хардуер и софтуер, а другата е професионална за готвачи. Тя е много подходяща предвид това, че регионът около Варна е курортен и тази специалност е много търсена. Така учениците имат шанс за добра реализация.
В училище те разполагат с модерно оборудвана кухня и получават най-доброто като образование за тази специалност.

Домът за възрастни ги възпита в човеколюбие

Тези дни за СУ „Св. Климент Охридски“ в Дългопол се заговори покрай четирима негови ученици от с. Рояк, включили се в спасителната акция при пожара в дома за възрастни, избухнал на
22 ноември 2021 г. „Домът за стари хора е единствен на територията на общината – подчертава директорът. – Всички благотворителни инициативи, свързани с изработването на мартенички, коледни картички, са правени от децата за този дом. Те ги поздравяват за празниците, изнасят им концерти. Домът играе основна роля за тяхното възпитание в човеколюбие и взаимопомощ. Затова никак не се учудих, че наши възпитаници са отишли да помагат. Още повече че това са и деца от селото, те познават възрастните хора. Но това тяхно отношение към изпадналите в беда първо е култивирано в семейството. След това в училище то се надгражда. За мен това е надежда за бъдещето на България.
В дома работи и наш бивш ученик, казва се Месуд, който също активно е помагал в спасителната акция. Така че не само настоящи, а и бивши наши възпитаници са се проявили достойно.“
Достойното поведение на младежите заслужи и висока обществена оценка. Образователният министър акад. Николай Денков награди за доблестната им постъпка деветокласниците Селим Селимов и Мерт Гюргелиев и десетокласниците Фуркан Фикретов и Октай Шабан с таблети и по една книга „Символите на България“.
„Гордея се, че България има младежи като вас. Възхищавам се на вашата смелост и себеотрицание. Да рискуваш собствения си живот, за да помогнеш на хора в беда, е пример за чистота и благородство. Благодаря ви, че с примера си връщате общата ни вяра в доброто и вдъхновявате още ваши връстници! Постъпката ви е важна крачка към това да направим света ни по-добро място за живеене. Тя е доказателство, че човещината може да спасява – буквално“, заяви министър Денков. Той поздрави също техните родители и учители.
Децата получиха и почетния знак на президента Румен Радев. „Тяхната самоотвержена намеса промени хода на трагичните събития. Вие ни давате вярата, че живеем в хуманно общество, в което човешкото същество е висша ценност, че с такива млади хора като вас България има достойно бъдеще“, каза държавният глава.

Your Image Description

Свързани статии:

Малките стъпки предхождат победите Най-дълго учат в Дания и Италия Арттерапията – поглед към света на детето Мон въвежда зелен сертификат

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Маршрути

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

В света на любопитковците

Следваща статия

Арттерапията – поглед към света на детето

Следваща статия
Арттерапията – поглед към света на детето

Арттерапията – поглед към света на детето

В ход е дигиталното обучение

Подкрепа за над 1200 млади учени

Пореден успех на математици  от Димитровград

Пореден успех на математици от Димитровград

Последни публикации

  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • 200 млн. лв. за подобряване качеството на висшето образование
  • Снимка на броя: Царство на децата
  • Премиерът Росен Желязков: INSAIT надмина всички очаквания

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"