Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 48, 2021

Рецепта за успех

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
01-12-2021
в Брой 48, 2021
A A

Тази година наградата на МОН „Константин Величков“ е за началната учителка от Русе Даниела Станева (на снимката вдясно) от Средното училище с преподаване на немски език „Фридрих Шилер“.
Наградата е в категорията „пpинoc в paзвитиeтo нa cпocoбнocтитe и кoмпeтeнтнocтитe нa дeцaтa и yчeницитe в oблacттa нa нayкитe, тexнoлoгиитe, изкycтвaтa, cпopтa, глoбaлнoтo, гpaждaнcкoтo и здpaвнoтo oбpaзoвaниe и пpидoбивaнe нa yмeния зa лидepcтвo, изпoлзвaнe нa мyзeитe зa oбpaзoвaтeлнa cpeдa.“. Самата аз се запознах с Даниела преди повече от 15 години в поредното обучение, организирано от нея“, споделя директорката Искра Иванова (на снимката вляво). Но истината е, че зад всяка награда, па било то и индивидуална, стои екипната работа на много хора.

Даниела Станева (вдясно) и директорката
на русенското Дойче шуле Искра Иванова – екипната работа
е в основата на всеки успех

Татяна ДИКОВА

Африканска поговорка гласи: „Ако искаш да вървиш бързо, върви сам, ако искаш да стигнеш далеч, върви заедно с другите“. Навярно затова екипната работа във всеки колектив носи удовлетворение, а наградите са резултат от реализираните цели. Тази година наградата на МОН „Константин Величков“ отиде при началната учителка от Русе Даниела Станева от Средното училище с преподаване на немски език „Фридрих Шилер“. Наградата е в категорията „Πpинoc в paзвитиeтo нa cпocoбнocтитe и ĸoмпeтeнтнocтитe нa дeцaтa и yчeницитe в oблacттa нa нayĸитe, тexнoлoгиитe, изĸycтвaтa, cпopтa, глoбaлнoтo, гpaждaнcĸoтo и здpaвнoтo oбpaзoвaниe и пpидoбивaнe нa yмeния зa лидepcтвo, изпoлзвaнe нa мyзeитe зa oбpaзoвaтeлнa cpeдa“. Професионалното CV на Даниела Станева е впечатляващо.
„Четвърта година е главен учител начален етап. Тя e сред пъpвитe мeждyнapoдно cepтифициpaни oбyчитeли нa Meждyнapoднaтa acoциaция пo гpaмoтнocт пo пpoгpaмa „Paзвитиe нa ĸpитичecĸoтo миcлeнe чpeз чeтeнe и пиcaнe“. Мотивиран и амбициозен преподавател, посветила своя опит и знания в обучението на много yчитeли, cтyдeнти и диpeĸтopи нa yчилищa от цялата cтpaнa. Самата аз се запознах с Даниела преди повече от 15 години в поредното обучение, организирано от нея. Даниела Станева участва в пpoeĸтни дeйнocти. Лидep е в opгaнизaциятa и pecypcнoтo ocигypявaнe нa oбyчeниeтo oт paзcтoяниe в eлeĸтpoннa cpeдa (OPEC) в нaчaлния eтaп нa oбyчeниe нe caмo в CУΠHE „Фp. Шилep“
– Pyce, a и в cтpaнaтa.“ Това споделя директорът на гимназията Искра Иванова.
Колеги на Даниела Станева пишат за нея в социалните мрежи –
„Царица на иновативни методи на преподаване
в сложния свят на дигиталните технологии…“ И възниква въпросът – хората ли правят институцията, или духът на тази институция предполага екип от изключителни педагози единомишленици.
„Нещата са комплексни, стремежът към личностно израстване и екипната работа са неразривно свързани. Желанието за успех, устремът към нови цели и призванието към професията учител оформят облика на училищната институция и ни водят напред. Развитието в тази посока ни кара да бъдем отговорни и да приемаме предизвикателствата заедно, да преодоляваме трудностите и да отстояваме гледната точка на всеки член от екипа“, отговаря директорът на „Фридрих Шилер“. За „протокола“ ще уточня: тази година тя първа повежда редицата от признания и награди за педагозите от училището, получавайки „Неофит Рилски“.
Немският език е сред популярните в България, може би веднага след английския. Доколко мотивирани са децата, които избират да учат в училище с преподаване на езика на Шилер. Отговорът може да се намери в един факт – младите хора, които получават немска езикова диплома в XII клас, обикновено учат от I клас в русенското Дойче шуле. И още един факт – над 75% от завършващите VII клас не само избират да продължат и в гимназиална степен в Дойче шуле, но и успяват да се преборят с външната конкуренция. Какви деца избират да учат в училище с изучаване на немски език.
„Амбициозни, талантливи и търсещи реализация млади хора, които са пълни с идеи и заявяват смело себе си. Нашите ученици са многопластови личности, не могат да бъдат представени със стандартни клишета. Те са деца на модерното време, в което живеем, но са и носители на духовните ценности, утвърдени в нашето училище. Доказателство за това са успехите им от участия в национални и международни конкурси, състезания и олимпиади – от хуманитарните науки до природо-математическите. Повече от 6 години са сред най-силните на олимпиадите по география, а тази година – и по гражданско образование и история. Имаме деца с подчертан интерес към химията, философията, физиката, биологията. Интересен факт е, че тази година единайсетокласниците ни избраха профил „Биология и здравно образование“. Вече две години след X клас избират и профилите философия и информационни технологии“, пояснява Искра Иванова.
И тъй като стана дума за предмета география, един въпрос, който винаги е предизвиквал разнопосочни чувства. Всяка година немалко зрелостници избират географията за втори задължителен матуритетен предмет. И всяка година констатациите са, че подготовката е слаба. Затова и оценките са слаби. Случаят с учениците на „Фридрих Шилер“ не е такъв.

А защо?
„И двете преподавателки по география и икономика са изключителни професионалисти, отдадени на работата. Доказателство за това са наградите „Константин Величков“ и „Неофит Рилски“, получени от една от тях – Цецка Маркова. Несъмнено, важно е с каква ориентация и нагласа са учениците. Но изключително важно е какъв е подходът на колегите по съответния предмет и как съумяват да мотивират децата. Затова не липсват примери как този подход „заразява“ младия човек и той се насочва към науки, които иначе би поставил в графата на недотам любимите“, казва Искра Иванова.
За широкия спектър от интереси на младите хора към различни науки говори и изборът, който правят след завършване на средно образование. „Наши ученици избират да продължат образованието си в елитни немски и австрийски университети. Джем Мустафа от випуск 2021 е студент в един от най-престижните университети в Германия – Техническия университет в Мюнхен, специалност „Архитектура“. Безбройни са примерите на успели наши ученици у нас и в чужбина. Гордеем се с вече реализираните ни лекари, учители, психолози, инженери, програмисти, дизайнери, които се завръщат често при нас с желание да споделят с останалите своя опит“, казва директорката.
Продължава с друг пример – отлична ученичка с подчертан интерес към хуманитарните науки. Полина Трифонова от випуск 2021 обаче избира да продължи образованието си в Русенския университет „Ангел Кънчев“, насочвайки се към областта на инженерните науки. Определя избора си като поредното предизвикателство. Друг пример е Александър Йорданов от випуск 2013. Миналата година завършва Варненския медицински университет със „Златен Хипократ“.
Партньорството средно училище – университет е сред важните акценти на съвременните образователни модели. Русенци са облагодетелствани с висше училище с огромно не само регионално, но и национално значение. „С Русенския университет „Ангел Кънчев“ си партнираме чрез различни извънкласни и извънучилищни дейности. Наши ученици са активни участници в конкурси, състезания, проекти, които висшето училище инициира. От тази учебна година университетски преподавател е част от екипа ни, който работи с дванайсетокласниците в профил „Информационни технологии“, пояснява Искра Иванова.
1013 ученици, разпределени
в 42 паралелки,
се подготвят днес в СУПНЕ „Фридрих Шилер“. Въпреки огромния интерес към училището то води политики за намаляване броя на учениците, за да осигури комфорт и качество на обучението чрез едносменен режим. С младите хора работят 77 преподаватели. Двама от тях са доктори. Голяма част са с квалификационни степени.
„Всеки от колегите ми е изключително мотивиран. Приносът им за развитието на институцията е голям. Освен националните награди техният труд е отличаван и с институционалната награда „Фридрих Шилер“, връчвана всяка година на 10 ноември – патронния празник на училището“, пояснява моята събеседничка. Тази година Наградата се присъжда за шести път, а нейни носители са по традиция учител и ученик. За първи път „Фридрих Шилер“ отива при учител от начален етап – Весела Попова. Неин ученик – четвъртокласникът Тодор Иванов, миналата учебна година представя област Русе в националния кръг на състезанието „Знам и мога“.
Награда „Фридрих Шилер“ за ученик е присъдена на Арзу Мехмед от XIIБ клас. Тя е не само отличничка, а и активен участник в училищния живот – миналата учебна година е председател на Ученическия парламент. Арзу е удостоена с грамота от кмета на Община Русе и званието „Отличник на годината“.
Гордост на СУПНЕ „Фридрих Шилер“ е и най-новият носител на наградата „Русе – XXI век“. Впечатляващо е CV на Ивайло Георгиев, който получава 6.00 на Националната олимпиада по история и цивилизации, подготвен от историчката Юлиана Митева.
„Зад успехите на всяко наше дете стои трудът на колегите. Дори предизвикателството да преподаваш и да образоваш децата в електронна среда или хибриден модел, не ни разколеба. Участници имаме в 6 олимпиади. Само през изминалата учебна година 66 деветокласници получиха Немска езикова диплома ниво А2/В1, а на 18 абитуриенти връчихме Немска езикова диплома ниво В2/С1. Тази година трима наши ученици постигнаха най-високото ниво – С2, на изпитите за Кеймбридж сертификат. Подготви ги преподавателката по английски език Веселка Симеонова. Много са фактите, които говорят за работата на целия екип“, продължава с успехите на ученици и техните учители директорката на „Фридрих Шилер“.
И възниква въпросът – витрина с каква дължина е необходима на СУПНЕ „Фридрих Шилер“, за да събере всички награди и на ученици, и на учители. Разбира се, училището има такава и всеки, който мине край нея, не може да не се впечатли от многото отличия от образователни, научни, спортни, културни състезания и олимпиади. А на първия етаж на сградата са наградите, получени само за съответната година – всичко това е истински музей от артефакти
за постиженията на учители и ученици. „Няма готова рецепта за успех, но зад всяка постигната победа стои удовлетворението от добре свършената съвместна работа в СУПНЕ „Фридрих Шилер“, завършва Искра Иванова.

Your Image Description

Свързани статии:

Бавни сме в реакциите към промените Спортувай за здраве Споделен опит подпомага електронното обучение Подкрепа за всяко дете в нужда

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Музейните артефакти влизат в онлайн обучението

Следваща статия

Нарисувай Дядо Коледа

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Нарисувай Дядо Коледа

Каква невеста си била ти, мамо…

Каква невеста си била ти, мамо...

Бавни сме в реакциите  към промените

Бавни сме в реакциите към промените

Последни публикации

  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • 200 млн. лв. за подобряване качеството на висшето образование
  • Снимка на броя: Царство на децата
  • Премиерът Росен Желязков: INSAIT надмина всички очаквания
  • Национално издателство „Аз-буки“ обявява конкурс за научна статия
  • Министър Красимир Вълчев: Предлагаме въвеждане на час по добро
  • Млади химици представят изследванията си пред министъра на образованието и науката

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"