Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 17-18, 2021

Азбука на добротата

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
27-04-2021
в Брой 17-18, 2021
A A

Децата и учениците със специални образователни потребности (СОП), на които се оказва допълнителна подкрепа за личностно развитие от училища и детски градини на територията на област Монтана, са общо 467. От тях 259 са с осигурена допълнителна подкрепа от училища и детски градини, 152 – с осигурена допълнителна подкрепа за личностно развитие от Регионалния център, и 56 са с подкрепата на ЦСОП. Ресурсните учители на територията на областта са 34, логопедите са 12, психолозите – 18, педагогическите съветници – 6, специалните педагози – 15, образователните медиатори – 6, социалните работници – 2, и по един рехабилитатор на слуха и говора, учител на деца с нарушено зрение, сензорен и ерготерапевт и 1 помощник на учителя.

 

Редица нови методи прилагат в работата си специалистите от Регионалния център в Монтана

Регионалният център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование в Монтана създава виртуална книга „Азбука на добротата“. В инициативата за детско творчество са се включили 392 участници от 95 детски градини, 262 училища, 10 центъра за специална образователна подкрепа и 3 центъра за подкрепа за личностно развитие, директори, учители и родители от 41 населени места на 14 области в страната. Участниците са се състезавали с авторски творби в 8 категории, а класираните са получили грамоти за отлично представяне.
„В условията на обучение от разстояние доказахме, че децата на България могат да творят заедно, макар и от разстояние, обединени от идеята да уважаваме и да ценим своята национална идентичност, да бъдем търпеливи и коректни, толерантни и добри. Написахме нашата книга на добротата с послание, че всички деца имат право на образование и трябва да им дадем шанс“, разказва директорката на РЦПППО – Монтана, Диана Божинова. Тя е автор на книгата заедно със старши ресурсния учител Виолета Цветанова, а поводът за създаването ѝ е 24 май. Инициативата за детско творчество преминава под мотото „Пътят на разума се крие в силата на добротата и човечността“. „Азбука на добротата“ може да бъде разгледана на сайта на Регионалния център в Монтана. Там са поместени всички авторски идеи на участниците – рисунки, апликации, стихотворения, съчинения.
„В началото на пандемията нашите колеги много бързо преминаха и се адаптираха към обучението от разстояние в електронна среда“, казва Божинова. Поради естеството на работа с децата със специални образователни потребности се е наложило да използват алтернативни начини на обучение. Единият модел е синхронното обучение чрез ресурси под формата на видео-
сесии и видеоуроци в социалните мрежи. Другият е асинхронният модел, който също се осъществява ефективно. Екипът подготвя материали, които чрез помощта на образователните медиатори достигат до децата. Провеждат се и много консултации по телефона както с децата, така и с родителите.
По време на пандемията са създадени и редица иновативни практики. Сред тях са и т.нар. иновативни психологични тренинги. Те са осъществени благодарение на двете мобилни групи на Регионалния център. „Те са нагледна демонстрация на диференцирано преподаване с редуциране и адаптиране на поднесената информация според различните потребности и въвеждане на няколко скорости на провеждане на тренинговата ситуация“, обяснява директорката. Всичко това, разбира се, е съобразено с различните потребности и темпове на работа на децата.
„Има учители, които смятат, че е невъзможно с децата със специални образователни потребности да се провежда диференциран урок на няколко скорости. Но не е така.
Всичко е възможно, просто е свързано с правилно целеполагане и подходящ подбор на методи,
средства и начини на работа. Разбира се, нужни са и иновативно мислене и творчески подход“, обяснява тя.
Директорката е участвала в целия процес на обучение от разстояние в електронна среда. Благодарение на технологиите става пряк наблюдател и участник в процеса.
В началото на учебната 2020/2021 г.
Регионалният център в Монтана изготвя и програма за квалификация на педагогическите специалисти. Усилията са насочени към осигуряване на ефективна и качествена методическа подкрепа по места.
В това число влиза както осъществяване на добра комуникация с родителите, така и допълнителната подкрепа на децата. „Стремим се да бъдем полезни в името на ефективно и качествено образование“, категорична е Божинова.
Взаимодействието на екипа на Регионалния център с родителите е много ефективно. На тях често им се налага да ги консултират и да им дават насоки както по телефона, така и лице в лице. От години в Регионалния център функционира клуб „Специални родители“ под мотото „Ръка за ръка“. Той се стреми да помогне на семействата на деца с различни нарушения чрез морална подкрепа и обмен на полезна информация. „Опитваме се да създадем благоприятна среда за комуникация на семействата на деца с увреждания“, обяснява директорката.
Клуб „Толерантност“ също има голям успех в сферата на приобщаващото образование и е добра и устойчива практика за прилагане на социално-емоционално учене както сред учениците, така и сред родителите и учителите. „От създаването на клуба до момента са осъществени много тренинги, беседи и други дейности, които повишават емоционалната интелигентност, създават предпоставка за качествено приобщаване и засилват мотивацията“, обяснява Божинова. В него се прилага проектобазираното обучение, като може да бъде приложено почти по всеки предмет. Сред авторски разработените теми на екипа на Регионалния център в Монтана са „Родословното дърво на моето семейство“, „Животът в семейството“, „Празниците“, „Децата на дъгата“, „Великденски вълшебства“ и много други. Клуб „Партньори“ прилага в ежедневната си работа иновативни модели на педагогическо взаимодействие. През тази учебна година специалистите от Регионалния център са провели 33 проектобазирани обучения с участието на 36 деца.
„Това обучение е нов метод на взаимодействие между деца, родители и учители. Оказва се ефективен вариант за овладяване на ключови компетентности на деца от различна възраст. Създава богат арсенал от възможности за обмен на информация и постоянна комуникация между всички участници“, казва директорката. Традиция в работата на „Ресурсната школа за деца, учители и родители“ са фолклорните празници, пътуващи театри, открити уроци по родолюбие, изнесени педагогически практики в музея и в парка, открити терапевтични сесии.
Центърът работи в тясно сътрудничество с РУО – Монтана. Имат много добри съвместни дейности, като провеждане на конференции и организиране на различни инициативи. „Радваме се на тяхната подкрепа винаги“, казва Божинова.
Когато започват работа по проекта „Заедно от детската градина“, стартират взаимодействие и с УНИЦЕФ. Дейността продължава и до днес, а резултатът са много добри
и иновативни практики. Тогава започва и дейността на Центъра като обучител на учители. Групи специалисти от няколко области работят и по сборник с добри приобщаващи практики, който съвсем скоро ще бъде публикуван.

Your Image Description

Свързани статии:

От морето до Космоса с ракетата на Джеф Безос МОСТ-ът, по който бургаската Руска гимназия преминава Спортът дисциплинира Децата са щастливи, когато са заедно

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Смартфон vs мозък

Следваща статия

Мобилно приложение измерва вниманието по време на урок

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Мобилно приложение измерва вниманието по време на урок

Емоционалното  насилие  над деца е най-разпространено

Емоционалното насилие над деца е най-разпространено

Да не преоткриваме топлата вода

Да не преоткриваме топлата вода

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев: България отбелязва своя цивилизационен принос чрез писмеността и духовността
  • Ученици изследваха историите на българите в Северна Америка от началото на XX век
  • МОН отличи четирима директори с наградата „Св. Иван Рилски“
  • Селфи с холограми в ПГТМ „Христо Ботев“– Ботевград
  • Тайната на дълголетието
  • Детството не е състезание
  • Няма кой да те чуе, ако не си онлайн
  • Студентите бягат с УАСГ
  • Прародителят на всички рози е бил малко жълто цвете
  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"