Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 50, 2020

Българчетата с резултати над средните за света

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
09-12-2020
в Брой 50, 2020
A A

Кликнете тук за да видите данните

Началното образование в България дава добра основа по математика и природни науки. Това сочи анализ на данните от Международното изследване на уменията по математика и природни науки TIMSS на Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование (ЦОПУО) към Министерството на образованието и науката – координатор на участието на България в TIMSS.
TIMSS e сред най-авторитетните стандартизирани оценявания в света, което отчита тенденциите в постиженията на учениците и изучава различията между националните образователни системи в повече от 60 страни. От 1995 г. то се провежда на всеки четири години, като обхваща учениците от IV клас и от VIII клас. Както и през 2015 г., България участва с IV клас. От страната ни се включват 4268 четвъртокласници от 151 училища в цялата страна. Те попълват въпросници на хартия.
Резултатите на учениците се представят в скàли със средна стойност 500 точки.
Средният резултат на българските ученици е по-висок и по природни науки, и по математика.
По математика той е 515 точки, а по природни науки – 521 точки. Но това е спад спрямо 2015 г., когато по математика сме имали 524 точки и 536 по природни науки.
За съжаление, резултатите показват, че скàлите на постиженията по математика и по природни науки за България са много широки, дори по-широки в сравнение с 2015 година, като основно разширяването е в долната им част, т.е. постиженията на слабите учениците са още по-ниски в сравнение с предишния цикъл на изследването. По математика постиженията на българските четвъртокласници варират между 360 и 642 точки, т.е. има разлика от 282 точки (при 276 точки през 2015 година), като средният резултат е 515 точки (с 9 точки по-малко от предходния цикъл), а по природни науки – между 326 и 666 или разлика от 340 точки (при 316 точки през 2015 година), като средният резултат е 521 точки (с 15 точки по-малко от предходния цикъл).
За щастие, разликите в постиженията на българските ученици не са статистически значими, т.е. може да се отчете запазване на общите средни нива на постиженията по математика и по природни науки на българските четвъртокласници спрямо TIMSS 2015.
През 2015 година се отчита лек превес на резултатите на момичетата пред тези на момчетата и в двете образователни области, като по природни науки е статистически значим (средният резултат на момичетата е с 8 точки по-висок от този на момчетата). През 2019 г. се забелязва лек спад в постиженията както при момчетата, така и при момичетата и за двете образователни области, като по математика по-големият спад при момичетата води до относително по-висок резултат при момчетата
(с 2 точки повече), но той не е статистически значим. Това означава, че през 2019 г.
не се отчита разлика в постиженията на българските ученици според пола нито по математика, нито по природни науки.
Резултатите от TIMSS 2019 най-общо показват, че в България обучението по математика и по природни науки в началния етап на образование се запазва над средното ниво на участващите страни. Въпреки минималната разлика в броя точки (която не е статистически значима нито по математика, нито по природни науки), отново основният акцент е, че постиженията на българските четвъртокласници са много нехомогенни.
Причините, допринесли за незначителния спад в постиженията на учениците ни от IV клас по математика и по природни науки, ще се търсят чрез разрези спрямо различните съдържателни области и различните познавателни процеси, спрямо видовете училища в страната и населеното място, в което те се намират. Това ще бъде цел на вторичния анализ, който ще бъде направен през 2021 г. от експерти в ЦОПУО след предоставянето на окончателните бази с данни за страните.
Факторите, които оказват сериозно влияние върху постиженията на учениците, далеч не се ограничават само в училището.
Постиженията на децата не отразяват моментното им състояние,
а са резултат от всички занимания, в които те са били включвани както в училището, така и преди това в детската градина и в семейството.
Резултатите показват, че постиженията на учениците силно зависят от подкрепата и ресурсите, осигурени в дома им, както и от желанието и амбициите на родителите. Колкото по-високо образовани са родителите, колкото повече време отделят за образователни дейности на децата си, толкова по-високи са постиженията им.
Компонентите, които изграждат скàлата на образователните възможности в семейството, изследвана в TIMSS, включват броя на книгите и детските книги у дома, наличието на интернет и самостоятелна стая за ученика, образованието и професионалната заетост на родителите.
Разликата в постиженията на учениците, които имат много образователни възможности в семейството (13% от учениците), и тези, които имат малко образователни възможности (18% от учениците), е 182 точки по природни науки (при 130 точки през 2015 година) и 138 точки по математика (при 90 точки през 2015 година).
Важно е да се отбележи, че въпреки че има намаляване с 2% в сравнение с 2015 година, България е единствената участвала страна от Европейския съюз и заедно с Албания (30%), Турция (26%), Северна Македония (15%), Косово (12%) и Азербайджан (12%) – от Европа, в която процентът на ученици, които имат малко образователни възможности в семейството, е толкова голям – 18% (за сравнение, не повече от 7% от учениците в другите европейски страни).
Впечатление прави, че докато средно за страните почти няма ученици, които да не са били включвани в дейности за ранно ограмотяване (3%), а при страните от Европейския съюз дори по-малко (2%), то в България това е вярно за 10% от четвъртокласниците. Техните резултати в сравнение с тези на учениците, които често са били включвани в такива дейности (39%, при средно за страните 42%) са със 153 точки по-ниски по природни науки и със 113 точки по-ниски по математика. Ясно се вижда, че ранното ограмотяване в семейството е сериозна предпоставка за по-високи постижения на учениците по математика и природни науки.
Постиженията на деца, посещавали детска градина 3 или повече години (75% от четвъртокласниците), са със 76 точки по-високи от тези, които не са посещавали (3% от четвъртокласниците) по математика и със 116 точки повече по природни науки. Предучилищното образование и възпитание, най-често провеждано в детските градини, също е определящо за постиженията.
Резултатите показват, че 69% от четвъртокласниците винаги говорят на български език вкъщи и имат постижения от 528 и 542 точки, съответно по математика и по природни науки. 15% от учениците почти никога не говорят български език вкъщи. Техните постижения спадат с 45 и 68 точки (по математика и природни науки), а за тези, който никога не говорят български език вкъщи (6% от учениците), спадът е със 109 и 159 точки. Нивото на владеене на говоримия български език също оказва сериозно влияние върху постиженията. Колкото по-рядко ученикът говори на български език в семейството си, толкова са по-ниски постиженията му.
Учебната среда определя условията, в които учениците придобиват знания и умения. Тя има силна връзка с качеството на образованието и оказва влияние върху обучението и постиженията на учениците.
Според данните от TIMSS 2019 58% от българските четвъртокласници учат в училища, в които за над 90% от учениците българският език е майчин. Една четвърт от българските ученици учат в училища, в които за над 50% от учениците българският език не е майчин, и имат значително по-слаби постижения (с 68 точки по-ниски по математика и с 94 точки по природни науки).
Скàлата на социално-икономически статус (СИС) в TIMSS се формира от отговорите на директорите за приблизителния процент на поверените им ученици, които идват от социално слаби семейства, и на тези, които идват от заможни семейства. Данните показват, че социално-икономическият статус на учениците оказва влияние върху постиженията им, защото колкото по-нисък е той в училището, толкова са по-ниски постиженията. В България 35% от учениците учат в училища с по-висок СИС, a 21% – в училища с по-нисък СИС. Разликата в постиженията им е 83 точки по математика и 113 точки по природни науки.
Важно е да се отбележи, че за пореден път данните от TIMSS показват, че България е една от страните с най-къса учебна година и с най-малко часове по математика и по природни науки в IV клас. Всъщност страната ни, заедно с Иран, Черна гора, Русия, Латвия и Корея има най-късата учебна година, а заедно с Корея и Русия – най-малкия брой часове по математика в IV клас, и заедно със Северна Ирландия, Ирландия и Нидерландия – най-малкия брой часове по природни науки в IV клас.
На първо място в света и в двете области – и в IV, и в VIII клас, продължава да бъде Сингапур.

Your Image Description

Свързани статии:

За работливите и предприемчивите Обсъждат трансформацията на цифровото образование Приобщаването работи Образователната бедност се задълбочава

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Експерт

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Руският език става все по-атрактивен

Следваща статия

Подкрепа за културата

Следваща статия
56% от европейците искат повече пари за борба с кризата

Подкрепа за културата

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Обсъждат трансформацията на цифровото образование

В ход е дигиталното обучение

С надежда за повече специалисти

Последни публикации

  • Морски приключения от Кранево до Атия
  • Министър Красимир Вълчев: България отбелязва своя цивилизационен принос чрез писмеността и духовността
  • Ученици изследват историите на българите в Северна Америка от началото на XX век
  • МОН отличи четирима директори с наградата „Св. Иван Рилски“
  • Селфи с холограми в ПГТМ „Христо Ботев“– Ботевград
  • Тайната на дълголетието
  • Детството не е състезание
  • Няма кой да те чуе, ако не си онлайн
  • Студентите бягат с УАСГ
  • Прародителят на всички рози е бил малко жълто цвете
  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"