Вестник „Аз-буки”
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 31, 2020

Мястото на 4-годишните е в предучилищната

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
29/07/2020
в Брой 31, 2020
0
Мястото на 4-годишните е в предучилищната

Изложба на ученически творби, посветени на Апостола на свободата, е една от инициативите в Седмицата на Васил Левски в ОУ „Гео Милев“ – Садово, с която през февруари 2020 г. е отбелязана годишнината от кончината на великия българин

0
Споделяния
0
Прегледи
Share on FacebookShare on Twitter
Изложба на ученически творби, посветени на Апостола на свободата, е една от инициативите в Седмицата на Васил Левски в
ОУ „Гео Милев“ – Садово, с която през февруари 2020 г. е отбелязана годишнината от кончината
на великия българин

Още с прекрачването на прага на ОУ „Гео Милев“ в град Садово посетителят е обзет от усещането за уют и топлина. Новата сграда на училището, в което учат 192 ученици, е открита през септември 2013 г.
Освен традиционните класни стаи по различните предмети в училището има и иновативен кабинет по безопасност на движението по пътищата, библиотека, конферентна зала, лаборатория, училищен музей, място за отдих и кът, посветен на патрона Гео Милев.
През последните години се наблюдава намаляване на учениците, което се дължи преди всичко на многото заминаващи в чужбина и в големите градове. Прогнозният брой ученици за 2020/2021 г. е 160. Освен тях обаче училището очаква и 15 деца в подготвителна група (през изминалата учебна година те са 16).
„Подкрепям задължителната предучилищна подготовка да започне на 4-годишна възраст“, отбелязва директорката на ОУ „Гео Милев“ Ренета Вълчева. По думите , това ще се отрази благоприятно върху социализацията на децата, респективно на подготовката им за I клас. Директорката смята, че ниският социален и образователен статус на семействата е в основата на обучителните трудности. Фактът, че майчиният език е различен от българския, е от значение, но по-голямо влияние има това, че децата нямат достатъчен лексикален запас на родния си език.
„Ако думата или изразът липсват в речника на детето, няма как да се осъществява пренос. Следователно трябва да се работи не просто за речников запас, а за сформиране на базов семантичен апарат“, уточнява Вълчева. По думите , до голяма степен причината е в маргинализацията на групата и нежеланието да се измъкне от битовата и интелектуална оскъдица.

Вълчева споделя, че на входа в подготвителна група в голямата си част децата нямат и елементарни навици. „Започваме с навици за тоалетната, за миенето на ръцете, сресването на косите, чистотата на дрехите….“ Събеседничката ми смята, че колкото по-дълъг е предучилищният период за тези деца, толкова по-адекватна е социализацията им. Мнението е, че училището съществува в мултикултурна среда и колкото по-близки са социалните и езиковите умения на учениците, при всички културни различия, толкова по-адекватно ще се реализира образователно-възпитателният процес.
Друг проблем са децата от семействата, които се връщат след дълго пребиваване в чужбина, без да са посещавали там нито детска градина, нито училище. Те са загубили дори усещането за езиковата среда. Подобно е и положението с децата, които сноват с родителите си напред-назад и ту са в чужбина, ту са в България. При тях става почти невъзможно устойчивото въздействие на образователно-възпитателната работа.За четири години в ОУ „Гео Милев“ обаче има само едно дете, което е отпаднало. Причината е по-скоро в невъзможността за въздействие от страна на училището – то е заминало в друго населено място след развод на родителите и без да бъде записано на училище там. Учителите полагат големи усилия децата да посещават занятията.

„Колегите ми са всеки ден в махалата“, казва директорката. Те имат пълното съдействие на полицията и социалните работници. „Когато и да сме ги помолили, никога не са ни отказали съдействие – категорична е тя. – Респектът към тях е друг. Ние сме всеки ден в махалата и някак си ни възприемат като свои“, с усмивка отбелязва Вълчева.
В рамките на обучението от разстояние се е налагало само на малка част от учениците да се носи учебният материал на хартия. Децата отдавна са свикнали електронните ресурси да присъстват в час. Вълчева споделя, че през последните четири години стратегическата цел на институцията е точно в тази посока – разкрепостяване на образователната среда чрез мобилен и интерактивен учебен процес. Освен това от 2016 до 2018 г. училището работи като партньор по проект на „Еразъм+“ за използването на добавена реалност при уязвими групи по покана на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“. В рамките на Проекта са закупени устройства и учениците са придобили умения за работа с тях, които в тези необичайни и трудни времена се оказват изключително полезни.

„Голяма част от децата знаеха какво правят по време на дистанционното обучение, имаха и пълната подкрепа на семействата си. Но разбира се, имаше и такива, които се самоизключиха“, казва още събеседничката ми. И допълва, че освен устройства са осигурили и карти за интернет за всички деца, но не всички са ги използвали за учебния процес.
Тук голяма роля изиграва помощта на психолога на училището Таня Кикеркова, която по време на извънредното положение постоянно разговаря с родителите. Оказва се обаче, че затруднения са възникнали с използването на платформата въпреки усилията на учителите, и най-вече на Петя Димитрова – ръководител на направление „Информационни и комуникационни технологии“, и на Христо Димитров – зам.-директора на училището, също със специалност „Информатика“. „Голяма част от учениците технически не успяха да се справят – гледаха уроците в платформата, но връщаха домашните си работи през месинджъри. Така им беше по-лесно“, казва още Вълчева.
През лятото учителите работят по проект „Подкрепа за успех“. Децата от подготвителна група пък са включени в проект „Активно приобщаване в системата на предучилищното образование“. „Освен това с тях ще се проведат и занятия в началото на септември. По време на дистанционното обучение с тях нямаше как да се работи, а те наистина са уязвими“, завършва разказа си Вълчева.

Your Image Description

Свързани статии:

Иновациите продължават в Белене Default ThumbnailНови шампиони в Игрите за ученици Снимка ПГГСД – ВарнаДелници и празници Прием в 108 паралелки ще обяви РУО – Стара Загора, за учебната 2021/2022 г.

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Предишна статия

Обучение по време на криза

Следваща статия

Иновациите продължават в Белене

Следваща статия
Иновациите продължават в Белене

Иновациите продължават в Белене

Последни публикации

  • 15% от възрастните в Eвропа участват в обучения и квалификации
  • Фантастичните умове на България
  • Младежки идеи за зеления преход
  • Обновяват столичното 35. СЕУ „Добри Войников“
  • Две столични училища са наградени със знак за качество от Националния инспекторат по образованието
  • Професионалната гимназия по транспорт в Бургас отново обучава водачи категория „C“
  • Антарктиците потеглят за Ледения континент за 34-ти път
  • Близо 579 млн. евро повече за образование в проектобюджета за догодина
  • Националният музей на образованието с изложба за българското светско училище
  • Заместник-министър Наталия Михалевска откри обучение за учители, свързано с темата за Холокоста
  • Заместник-министър Витанов представи пет ключови приоритета в образованието на Генералната конференция на ЮНЕСКО
  • Таня Михайлова и младите гвардейци на България представиха страната ни в Кипър и Италия
  • Училището в с. Търнава откри нов физкултурен салон, изграден с финансиране от МОН
  • Връчиха 4 първи награди в IX национално изложение „Младежко техническо творчество“
  • На 10 години ДВГ „Палави ноти“ има два албума, видеоканал и детско предаване
  • НПСС с плакет на МОН за своята 25-годишнина
  • Управляемият ядрен синтез може да реши проблема с производството на енергия
  • Просветният министър разговаря с учителите от с. Градец 
  • Президентът Румен Радев отличи млади следовници на будителите
  • Премиерът Росен Желязков: Будителите с техния добър пример са това, което ни обединява
  • Министър Красимир Вълчев откри първия паметник на Стоян Омарчевски в България
  • Ученичка от Бургаската математическа гимназия изуми журито в риалити формат

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

bg_BG
en_US bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.