Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Чуждоезиково обучение Съдържание на сп. "Чуждоезиково обучение", 2020 г.

Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2020, година XLVII

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
16-06-2020
в Съдържание на сп. "Чуждоезиково обучение", 2020 г.
A A

ПРИЛОЖНА ЛИНГВИСТИКА

Можем ли да погледнем в бъдещето на българския език?

Резюме. Авторът на статията отговаря негативно на въпроса за научна езикова прогностика, ако тя се прави чрез догадки от гледище
на традиционните направления, които анализират тенденциите и развитието на езиковите феномени, без да отчитат социалния фактор. Необходима е социолингвистическа методика.
В изложението проблемите на прогнозирането са разделени на макросоциолингвистически и микросоциолингвистически и анализът се прави главно с оглед на макросоциолингвистиката. Изтъкнато е, че наблюденията трябва да бъдат насочени главно върху столичната реч, където са водещите социални съсловия. Столичната практика, в последна сметка, става общонационална: столичната мода диктува бъдещия облик на езика.
Посочени са някои перспективи в сега съществуващите езикови варианти.
Ключови думи: столична реч; футурология; прогностика; диглосия; национален стандарт

Михаил Виденов
Българска академия на науките

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 

Синтаксис на метаезика

Резюме. В статията се представя метаезикът като когнитивен феномен, който е със своя синтактична парадигма. Чрез метода на когнитивното моделиране се обосновава парадигмата от синтактични облигации на метаезика. Анализът има за основа когнитивния прочит на дефинитивните изреченски характеристики предикативност, модалност, интонационна завършеност и граматическа оформеност. Прилага се принципът на когнитивната интеграция между концепти, феномени.
Ключови думи: метаезик; когнитивен феномен; когнитивна интеграция; концепт

Мариана Георгиева
Институт за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ – БАН

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

МЕТОДИКА

Burnout Levels of English Language Teachers

Abstract. Teachers are among the working populations who are at high risk of being affected by burnout syndrome, an emotional stress condition manifested in emotional exhaustion, depersonalization, and reduced personal accomplishment (Maslach, 1976). The goal of this quantitative cross-sectional study is to examine English language teachers’ burnout levels and how the three core components of burnout are related to several teacher background variables such as gender, age, and teaching experience. Data were collected through a demographic form and Maslach Burnout Inventory. The results show that the rate of burnout in EFL teachers is at a medium level in emotional exhaustion and personal achievement dimensions, and low in depersonalization. Our findings also confirmed that gender, age and teaching experience affect EFL teacher burnout.
Keywords:burnout; depersonalization; EFL teachers; emotional exhaustion; reduced personal accomplishment

1) Suzan Kavanoz, 2) Yasemin Kırkgöz
1) Yıldız Technical University – Istanbul (Turkey)
2) Çukurova University – Adana (Turkey)

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 

 

Modern Approaches to Foreign Language Teaching

Abstract. This article discusses creativity, innovations and interculturalism as key trends in modern Foreign Language Teaching. It argues that in a learning environment strongly dependant on digital technology and extensive communication participatory learning and achivements of high results do not seem visible if the above-mentioned trends are not taken into serious consideration.
Keywords: foreign language teaching; education; innovations

Danail Danov
University of Sofia (Bulgaria)

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 


ЕЗИК И КУЛТУРА

„Вътре и между два свята“ (Кадзуо Ишигуро „Бледият изглед към хълмовете” и „Остатъкът от деня“)

Резюме. Статията разглежда два от романите на един от кроскултурните съвременни писатели Кадзуо Ишигуро „A pale view of hills” (1982) и „The remains of the day” (1989). Още преди да получи Нобелова награда през 2017 г., Ишигуро завоюва световно признание, романите му са преведени на десетки езици в цял свят и са удостоявани с литературни награди, а по романа „Остатъкът от деня“ (1989) е заснет филм със звезден състав, номиниран за „Оскар“ в осем категории.
Важни градивни елементи на текста у Ишигуро са паметта, или по-точно ненадеждната памет, завръщането към миналото, търсенето на знаци за своята идентичност, дискурсивното пресичане на границите и на културните наративи. В това пространство едновременно „вътре и между два свята“ се извършва преоценка на ценностите, преосмисляне на парадигмите, пренареждане на историята и миналото, но това става от позициите на отчуждения повествовател. Романите на Ишигуро представляват метатекст по отношение на западните стереотипи за Изтока и „японскостта“, които имат корени в самата японска култура, но ги осмислят амбивалентно. По същия начин романът „Остатъкът от деня“ е метатекст, осмислящ феномена на „английскостта“ на много нива в системата на произведението, но този припознаван за „английски роман“ отново е в зоната на хибридната менталност.
Ключови думи: Ишигуро; кроскултурна литература; памет; носталгия; ирония

Магдалена Костова-Панайотова
Югозападен университет „Неофит Рилски“

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 


ЛИНГВОДИДАКТИЧЕСКА АРХЕОЛОГИЯ

Полонистиката в чуждестранните университети през погледа на лектора по полски език и литература

Резюме. В статията си авторката накратко представя лекторатите по полски език и литература в университетите по света. Обръща внимание върху дейността на Сдружението на полските и чуждестранните преподаватели по полски език и култура Bristol (Stowarzyszenie „Bristol“ Polskich i Zagranicznych Nauczycieli Kultury Polskiej i Języka Polskiego jako Obcego) и неговото методическо съдействие при изучаването на полския език, литература и култура в чуждоезикова среда. Също така разглежда съвременния модел и условията на функциониране на лекторатите, които от 2017 г. се координират от Националната агенция за академичен обмен (Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej, NAWA). По-нататък авторката се спира върху работата на лекторатите по полски език в Словакия, като се съсредоточава главно върху дейността на лектората по полски език към Катедрата по славянски филологии във Философския факултет на Университета „Коменски“ в Братислава. За да се постигне актуална представа за работата на полските лекторати в съпоставителен план, се проследява дейността и на лекторатите по полски език в България.
Ключови думи: полският език по света; обучение по полски език в чуждоезикова среда; обучение по полски език в Словакия; обучение по полски език в България

Магдалена Закшевска-Вердуго
Университет „Коменски“ – Братислава (Словакия)

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Към историята на предлога освен

Резюме. Статията дискутира една от целите на лингводидактологията, ориентирана към преподаването на старобългарски език за създаване на интерсистемни връзки между диахрония и синхрония. Конкретен пример са употребите на предлога свѣнѥ в преводен юридически текст от 1262 г., някои от които се припокриват със съвременната употреба на предлога освен в състава на сложни съюзи в административния стил. Основното заключение е, че предлогът свѣнѥ е характерен за средновековни писмени паметници, възникнали на славянския Юг. Определена роля за налагането му в книжовния език играе Преславският книжовен център. Неговите непроменени функции са доказателство за континуитета между старобългарския и съвременния български език.
Ключови думи: старобългарски (славянски) език; предлози; преход от синтетизъм към аналитизъм

Марияна Цибранска-Костова
Институт за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ – БАН

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 


РЕЦЕНЗИИ И АНОТАЦИИ

Латинска медицинска терминология за студенти по медицина и дентална медицина

Станкова, И. & Петрова, М. (2019). Латинска медицинска терминология. Учебник за студенти по медицина и дентална медицина.
София: Изток – Запад, 260 с.

Димитър Веселинов, Глория Бакърджиева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

Ерос и Агапе като литературни превъплъщения

Стоянова, Ю. (2018). Eрос и Агапе. Литературни превъплъщения.
София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, 288 стр.
ISBN 978-954-07-4334-9

Савелина Банова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия

 

 

Нов справочник на лингвистичните термини за слависти

Сталянова, Н. & Крейчова, Е. (2019). Речник на лингвистичните
термини за студенти слависти. А – Н. София: Парадигма. 144 с.
ISBN: 978-954-326-387-5

Иван П. Петров
Медицински университет – Пловдив

Влезте в системата, за да прочетете пълната статия Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailСп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2020, година XLVII Default ThumbnailСп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2020, година XLVII Default ThumbnailСп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 5/2020, година XLVII Default ThumbnailГодишно съдържание сп. „Чуждоезиково обучение“, 2020 г.

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2020, година XXII

Следваща статия

Ваксината е все по-реална

Следваща статия
Ваксината е все по-реална

Ваксината е все по-реална

За споделянето, кризите и огъня

За споделянето, кризите и огъня

Как се става отличник

Как се става отличник

Последни публикации

  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • 200 млн. лв. за подобряване качеството на висшето образование
  • Снимка на броя: Царство на децата
  • Премиерът Росен Желязков: INSAIT надмина всички очаквания
  • Национално издателство „Аз-буки“ обявява конкурс за научна статия
  • Министър Красимир Вълчев: Предлагаме въвеждане на час по добро

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"