"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Uncategorized

The Issue of Extraordinary Talent in the Residential Childcare Institution: Giftedness or Dual Exceptionality?

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
06-12-2024
in Uncategorized
A A

Dr. Alois Daněk
AMBIS University (Czech Republic)

https://doi.org/10.53656/ped2024-9.09

Abstract. The residential childcare setting is not commonly associated with the phenomenon of exceptional talent. The main aim of this paper is to present to the professional community the results of research that has explored the domains of giftedness and the domain of dual exceptionality in residential childcare setting. The qualitative research design was based on a combination of observations, interviews, and case studies. The results showed that the prevalence of exceptionally gifted individuals in residential childcare facility is at least as high as in the intact population. However, we observed characteristics typical for dual exceptionality among all research participants. In the discussion, we outline the possibilities of adapting the conditions in the residential childcare setting, emphasizing the need for quality diagnostics. Our findings could lead to greater effectiveness in working with the exceptionally gifted not only in the setting we studied, but in any institutional setting worldwide.
Keywords: Giftedness, dual exceptionality, multiple intelligences, inclusion, special educational needs

Log in to read the full textOpen the full text[/emember_protected

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailOpportunities and Challenges for the Education of Students with Special Educational Needs in the Digital Environment: The New Normal Default ThumbnailСтратегии за прогнозиране в печатните медии в рамките на дискурсно-историческия подход: анализ на новините за фемицид Default ThumbnailImage Generative Programs of Artificial Intelligence and Their Use in Educational Disciplines of Linguistics, Literature, And Arts – The Semiotic Aspects Default ThumbnailПоглед към издателската дейност на Aграрния университет – Пловдив
Tags dual exceptionalityGiftednessinclusionmultiple intelligencesspecial educational needs

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Дидактически аспекти за развитие на творческите умения на учениците в четвърти клас

Next article

Volunteering as an Opportunity to Ensure Equal Access to Education for All (Results of a Survey of Teachers’ and Students’ Opinion)

Next article

Volunteering as an Opportunity to Ensure Equal Access to Education for All (Results of a Survey of Teachers’ and Students’ Opinion)

ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024

Вестник „Аз-буки“ – брой 49/2024 г.

Вестник „Аз-буки“ – брой 49/2024 г.

Последни публикации

  • Идеите на младите променят света
  • Висши училища с единен изпит по математика
  • „Европа в моето училище“
  • Успешни проекти на форума „Наука за бизнес“
  • Промени за приема в държавни висши училища
  • Дъжд от книги
  • МОН публикува верните отговори от националното външно оценяване по математика за IV клас
  • Кръговата икономика и образованието във фокуса на нов сборник на „Аз-буки“
  • МОН публикува верните отговори от Националното външно оценяване по български език и литература за IV клас
  • Над 46 000 студенти ще получат подкрепа за професионалната си реализация
  • Софийският университет излъчи „Студент на годината“
  • Служебен ректор в Тракийския
  • Над 400 училищни STEM центъра вече са открити
  • Над 59 000 четвъртокласници на национално външно оценяване по български език и литература и по математика
  • На околосветско пътешествие в Перник
  • Излезе първо класиране за прием в I клас в София
  • Кариерен форум за студенти в София
  • Професии с традиции
  • Кой познава най-добре правилата на пътя
  • Критичен поглед към съвремието
  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"