"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Uncategorized

The Issue of Extraordinary Talent in the Residential Childcare Institution: Giftedness or Dual Exceptionality?

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
06-12-2024
in Uncategorized
A A

Alois Daněk
AMBIS University (Czech Republic)

https://doi.org/10.53656/ped2024-9.09

Abstract. The residential childcare setting is not commonly associated with the phenomenon of exceptional talent. The main aim of this paper is to present to the professional community the results of research that has explored the domains of giftedness and the domain of dual exceptionality in residential childcare setting. The qualitative research design was based on a combination of observations, interviews, and case studies. The results showed that the prevalence of exceptionally gifted individuals in residential childcare facility is at least as high as in the intact population. However, we observed characteristics typical for dual exceptionality among all research participants. In the discussion, we outline the possibilities of adapting the conditions in the residential childcare setting, emphasizing the need for quality diagnostics. Our findings could lead to greater effectiveness in working with the exceptionally gifted not only in the setting we studied, but in any institutional setting worldwide.
Keywords: Giftedness, dual exceptionality, multiple intelligences, inclusion, special educational needs

Log in to read the full text Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailThe Usage of Information and Communication Technologies in Education of Children and Pupils with Mental Disability Default ThumbnailThe State of Inclusion in Adapted Basketball Default ThumbnailInfluence Of Hydro-Meteorological Elements On The Ship Manoeuvring In The City Port Of Split Default ThumbnailGreen Ports – Environmental Challenges And Economic Demands
Tags dual exceptionalityGiftednessinclusionmultiple intelligencesspecial educational needs

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Didactic Aspects for the Development of the Creative Skills of Students in the Fourth Grade

Next article

Volunteering as an Opportunity to Ensure Equal Access to Education for All (Results of a Survey of Teachers’ and Students’ Opinion)

Next article

Volunteering as an Opportunity to Ensure Equal Access to Education for All (Results of a Survey of Teachers’ and Students’ Opinion)

ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СП.ПЕДАГОГИКА , ГОДИНА XCVI, 2024

Вестник „Аз-буки“ – брой 49/2024 г.

Вестник „Аз-буки“ – брой 49/2024 г.

Последни публикации

  • Най-новото училище в Германия е „Алеко“
  • Министър Красимир Вълчев открива учебната година в две училища
  • Литературен клуб „БългарЧЕТА“ към БУ „Звънче“ на Острова учи на любов към книгите
  • Децата от НУ в Стрелча учат миналото на региона в неформална среда
  • Връчиха рекордните 145 Национални дипломи
  • МОН публикува моделите на НВО за 2025/2026 г.
  • Министър Красимир Вълчев: Подкрепяме създаването на национално представителство на ученическите съвети
  • Общ изпит по математика и/или физика за бъдещите инженери
  • 60 000 първокласници получават светлоотразителни гривни за 15 септември
  • Можем ли с големите данни да прогнозираме успеха на ученици
  • Премиер и министър откриха обновена детска градина и училище в община Симитли
  • Валентина Камалиева, началник на РУО – Бургас: Усилията ми ще са насочени към насърчаване културата на учене и взаимодействието с родителите
  • Докторантка на INSAIT е сред примерите за успешни млади европейски изследователи на ЕК
  • Информационни табла в училищата по повод въвеждането на еврото
  • Снимка на броя: Пожарна безопасност
  • Индустрията на научните измами се разраства: Необходими се спешни мерки, тъй като възходът на генеративния изкуствен интелект допълнително улеснява създаването на фалшива наука
  • Право на платен отпуск при смърт на близък: какво предвижда законът
  • Ръководителите на училищата в София обсъдиха приоритетите за новата учебна година
  • За един малко познат медицински термин
  • Изкуственият интелект влиза в учебните програми
  • Мият дворовете на над 170 училища в София
  • Правителството одобри нов институт за българската диаспора

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Български език и литература
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"