"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Uncategorized

“They don't Read!”... And We?

„Аз-буки“ by „Аз-буки“
05-12-2024
in Uncategorized
A A

Natalia Hristova
Sofia University

https://doi.org/10.53656/bel2024-6s-4N

Must read, must read…
But what if instead of demanding it, the teacher suddenly decided
to share his own joy of reading?
Радост от четенето? Това пък какво е?
“The Rights of the Reader”, Daniel Pennac

Abstract. This paper focuses on the displacement of students' subjective reading experience that has occurred in the last few decades as a result of the dominance of text-centered analytical literary approaches in school education. In the context of today's alarming disengagement from reading among young people, it makes the case for both overcoming the monopoly of analytical approaches and rehabilitating the inspirational potential of reading literary texts in the classroom. In order to awaken young people's interest in literature and reconcile them to reading, the teacher should at some point undertake the risky enterprise of revealing himself as a reader to his students. For it is through our own passion and enthusiasm that we can achieve that contagious effect through which literature reaches young people. In this way, it seems to us, we would also have more chances to counteract the outflow of reading, to befriend today's young people with books and to show them, as Tz. Todorov, that the great texts of the past speak for them, that they give meaning to their inner lives and help them to live better.
Keywords: analytical reading; reader's rights; subjective reading experience; reading aloud; reading pleasure

Open the full text

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailListening Comprehension Skills in the Context of Reading Training at Primary School Age Default ThumbnailWords for Thirteen Teachers and Psychologists Default ThumbnailThe Acquisition of the Conclusive in Bulgarian as a Foreign Language Default ThumbnailAssessing Reading literacy – Science Meets Education
Tags аналитично четенеправа на читателясубективен читателски опитудоволствие от четенеточетене на глас

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Students' Attitudes to Using Audiobooks (Survey)

Next article

Attitudes and Preferences for Reading among Students in Bulgaria and Abroad

Next article

Attitudes and Preferences for Reading among Students in Bulgaria and Abroad

Where Bulgarian Students Prefer to Read

On the Intelligibility and Understanding of Literature

Последни публикации

  • Учат пътя на храната в кюстендилско школо
  • Проф. Румяна Стоилова, Институт по философия и социология при БАН: Едно общество напредва толкова бързо, колкото напредват последните
  • Кая и вълшебните обувки отведоха десетки деца от Пловдив на магично приключение
  • Сдружение на държавните висши училища у нас се учреди в Софийския университет
  • Птиците в природата и в сърцата на хората
  • Ученици създават брошури за възрастните срещу измами с еврото
  • Зам.-министър Лазарова участва в международна научна конференция във Великотърновския университет
  • Зам.-министър Михалевска участва в патронния празник на Минно-геоложкия университет
  • Над 12 000 родители са ангажирани по проект „Успех за теб“
  • 235 000 ученици с подкрепа за началото на учебната година
  • Благодаря ти, че усмихна деня ми!
  • Веселин Стефанов, директор на столичното 51. СУ „Елисавета Багряна“: Искаме да развием дуална форма на обучение в професионалните ни паралелки
  • Правилата за командировки – дневни, пътни и квартирни
  • Министър Вълчев откри Център за високи постижения в Сандански
  • Нов център в Сандански дава възможности за спорт, изкуство и подкрепа за 450 младежи
  • Италианският футболен тим Каляри ще си партнира с две столични училища
  • 61 млн. лв. за зелени и цифрови партньорства между бизнеса и науката
  • Над половин милиард лева инвестиции в над 2200 STEM центъра в страната
  • В асеновградско училище възпитават ценности с „Азбука на добродетелите“
  • Ново помагало по български език като чужд
  • INSAIT и България с огромен успех на топ световен форум за изкуствен интелект в САЩ
  • Снимка на броя: STEM център „Елисавета Вазова“

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"