"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Editions
Main Page Uncategorized

Development of Digital Competencies in the Compulsory Education in Computer Model- ling and Information Technology in Secondary School

„Аз-буки“ by „Аз-буки“
30-04-2024
in Uncategorized
A A

Temenuzhka Zafirova-Malcheva, Nikolina Nikolova, Pencho Mihnev
Sofia University

https://doi.org/10.53656/math2024-2-4-dev

Abstract. The present study aims to identify the needs for updating the curriculum documentation and teaching content of Computer Modelling and Information Technology (CMIT) at the lower secondary stage and Information Technology (IT) at the upper secondary stage of education in Bulgaria. To achieve this, the expected levels of digital competences according to the DigComp 2.2. Digital Competence Framework were first identified by comparing them with the proficiency levels according to the National Qualifications Framework. Through a comparative analysis between the National Educational Standards and curricula on the one hand, and DigComp 2.2. on the other, key recommendations for updating the curricula and learning content for compulsory training in CMIT and IT in secondary school are derived. The conclusions indicate that, in general, the curriculum documentation allows flexibility and updating in the process of its use in practice. The main directions for updating include the integration of competences integration of competences related to the role of AI, collaborative working, inclusion and safety.
Keywords: digital competences; DigComp 2.2.; curricula; computer modelling and information technology

Log in to read the full text Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailDevelopment of Digital Competencies in the Compulsory Education in Information Technology in Secondary School Default ThumbnailDigital Competence and Science Education in Bulgarian Secondary School: Curriculum Analysis Default ThumbnailThe role of digital competence in school historical education Default ThumbnailOn the Properties of N-Words and the Licensing of Negative Concord in Bulgarian Yes-No Questions
Tags DigComp 2.2дигитални компетентностикомпютърно моделиране и информационни технологииучебни програми

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Competences Formation through Problem-Based Learning

Next article

Interactive Resources for Teaching the Inversion Method for Construction Problems

Next article

Interactive Resources for Teaching the Inversion Method for Construction Problems

Investigation of the Relationship between Phonemic Composition and Emotional Valence of Text

Mathematics and Informatics, Number 2/2024, Volume 67

Последни публикации

  • Учениците от „Луи Брайл“ в София с коледно тържество
  • Център за квантови технологии отвори врати в Софийския университет
  • STEM център и Център за високи постижения бяха открити в ПГ по техника и строителство в Перник
  • Коледен базар на професионалните умения в МОН
  • Детска работилница за изработка на рождественски картички във Видин
  • Базар за ученически униформи в сливенска гимназия
  • Ученици от 23. СУ „Фредерик Жолио-Кюри“ в София проектираха еко хотел по време на STEM урок
  • Столичното 18. СУ „Уилям Гладстон“ откри STEAM среда
  • Директорът на 138. СУЗИЕ „Проф. Васил Златарски“ е освободен от длъжност
  • Победителите в X националeн фотоконкурс „В моето училище е най-хубаво“
  • Конференция за социално-емоционалното учене събра водещи експерти в образованието
  • Духът на Рождество в слова
  • Математиката трябва да дава практически умения
  • Художничка отваря творческа работилница в Белене
  • Съвременните български автори са все по-търсени
  • STEM център „Вселената“ отвори врати в столичното 10. СУ „Теодор Траянов“
  • Пореден значим принос на INSAIT
  • Медалистът Александър Пендов: Математиката е ключ за разбиране на света
  • Нов високотехнологичен STEM център в 110-годишната Природо-математическа гимназия в Монтана
  • Шапка в цвят какѝ
  • Езиковата гимназия в Ловеч с нов STEM център и спортни игрища
  • Коледни фантазии

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"