"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Uncategorized

The Scientific Literacy in Bulgarian Education Standards Documents (Junior High School Stage)

„Аз-буки“ by „Аз-буки“
07-03-2024
in Uncategorized
A A

Teodora Kolarova 1)
1) Plovdiv University “Paisii Hilendarski”
Isa Hadjiali
2 ) Sofia University

https://doi.org/10.53656/nat2023-5-6.05

Abstract. The aim of this study was to assess how and in what extent main aspects of the scientific literacy were represented in Bulgarian science education standards for the junior high school. A content analysis was used as an appropriate method of this particular research. The analysis focused on four dimensions of the scientific literacy – cognitive-epistemic, functional, social and metacognitive. These dimensions were assessed in two national education documents – National education standards (SOS) for general education preparation (“The Human and the nature” 5th – 6th grade and “Biology and health education” 7th grade) and National education standards (NOS) for civic, health, environmental and intercultural education. The results of the study showed that both documents highlighted the cognitive aspect of scientific literacy (factual and conceptual knowledge of the nature) followed by the functional dimension (skills for scientific inquiry). But at the same time, other important aspects of the scientific literacy such as epistemic knowledge (e.g., knowledge of the nature of science) and metacognitive dimension (e.g., metacognitive knowledge and metacognitive skills) were neglected by these documents.
Keywords: National education standards, content analysis, scientific literacy

Log in to read the full text Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailDoes Spinoza Have “too much Godˮ – Touches on Hegel's Interpretation? Default ThumbnailContent Analysis for Emotional Stimuli in Program Systems for Preschoolers, Comparison with Teaching Aid Dedicated to SEL Default ThumbnailDr. Botyu Shanov’s German Textbook in the Context of Bulgarian Linguistic Didactology Default ThumbnailOutcomes of the Use of Video Games in Education: A Review of Some Key Research From the Past Ten Years
Tags държавни образователни стандартиконтент-анализприродонаучна грамотност

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Formation of Graphic Literacy in Physics Education in Secondary School

Next article

Bulgarian Students’ Difficulties and Misconceptions in Learning Chemical Kinetics

Next article

Bulgarian Students’ Difficulties and Misconceptions in Learning Chemical Kinetics

The Use of Context in Chemistry Education for Engagement of 9th Grade Students on a Topic “Monohydric Alcohols”

Podcast – When if Not Now?

Последни публикации

  • Зам.-министър Лазарова участва в международна научна конференция във Великотърновския университет
  • Зам.-министър Михалевска участва в патронния празник на Минно-геоложкия университет
  • Над 12 000 родители са ангажирани по проект „Успех за теб“
  • 235 000 ученици с подкрепа за началото на учебната година
  • Благодаря ти, че усмихна деня ми!
  • Веселин Стефанов, директор на столичното 51. СУ „Елисавета Багряна“: Искаме да развием дуална форма на обучение в професионалните ни паралелки
  • Правилата за командировки – дневни, пътни и квартирни
  • Министър Вълчев откри Център за високи постижения в Сандански
  • Нов център в Сандански дава възможности за спорт, изкуство и подкрепа за 450 младежи
  • Италианският футболен тим Каляри ще си партнира с две столични училища
  • 61 млн. лв. за зелени и цифрови партньорства между бизнеса и науката
  • Над половин милиард лева инвестиции в над 2200 STEM центъра в страната
  • В асеновградско училище възпитават ценности с „Азбука на добродетелите“
  • Ново помагало по български език като чужд
  • INSAIT и България с огромен успех на топ световен форум за изкуствен интелект в САЩ
  • Снимка на броя: STEM център „Елисавета Вазова“
  • Изтъкнатият италиански българист проф. Бруни с диплома за чуждестранен член на БАН
  • Градът като учебна площадка
  • STEM центровете подобряват образователните резултати
  • Училището в Хаджидимово с нов STEM център
  • 68 деца върнати в класните стаи в Кюстендилска област
  • МОН инициира дебат за забрана на социалните мрежи за деца

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"