"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Editions
Main Page Uncategorized

Prevailing Sentiments Among Bulgarian Teachers and University Professors Towards the Role of Artificial Intelligence (AI) in Education

„Аз-буки“ by „Аз-буки“
19-09-2025
in Uncategorized
A A

Denitza A. Kurshumova

University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”

https://doi.org/10.53656/str2025-4-3-pre

Abstract. This study aimed to investigate the prevailing attitudes among Bulgarian educators towards artificial intelligence (AI) and its integration in education. The data was aggregated through an online survey with 3195 teachers and university professors from all levels of education in all 28 districts of Bulgaria. The participants were aware of the challenges that the existing educational system would be confronted by the implementation of AI tools. They expressed moderate views on the benefits and negative effects of AI utilization. The level of familiarity with AI and favorable inclinations towards AI emerged as significant predictors of the use of AI, with a coefficient of determination R-square = 43.41%. The university instructors and the youngest participants were the most familiar with AI tools and reported the most frequent use of AI in their teaching practice. The participants were concerned about the lack of foundational knowledge and skills and stressed the need for training in AI technology. They outlined the risks associated with the unethical use of AI and the need for technical and methodological guidelines for student assessment.

Keywords: artificial intelligence; benefits; challenges; ethical norms; guidelines

Log in to read the full text Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailPerception and Evaluation of Text from an Interview with a Real Person and an Interview with an Artificial Intelligence Default ThumbnailArtificial Intelligence In Business – Financial, Economic and Marketing Aspects Default ThumbnailAnalysis of Program Models of Cognitive Processes Automation Default ThumbnailModel For Course Subject “Artificial Intelligence” For Secondary School – Conceptual And Content Perspectives
Tags етични нормиизкуствен интелектползипредизвикателствауказания

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

The Need to Study “Green Entrepreneurship” In Universities in Bulgaria

Next article

Paradigmal Foundations of Academic Interaction between Scientific Innovations and the Preservation of Cultural Identity

Next article

Paradigmal Foundations of Academic Interaction between Scientific Innovations and the Preservation of Cultural Identity

Collaboration between Social Workers (Case Managers) and Social Pedagogues in the Application of the Family Case Management Model

Experience and Attitudes of Bulgarian Libraries as Partners in the Field of Accessible Tourism

Последни публикации

  • БУ „Дора Габе“ в Мюнхен с благотворителна инициатива „Лична коледна кутия“
  • В Министерския съвет: 84,614 млн. евро за подготовка на образователната система за извънредни ситуации и кризи
  • Над 150 творби участваха в конкурса за детско творчество на ОДК – Кюстендил
  • Месец на светлина и общност в БУ „Св. св. Кирил и Методий във Виена
  • Вкусът на Коледа
  • Български коледни традиции оживяват в Испания
  • Езиковата гимназия в Кюстендил строи бъдеще в образованието
  • Ученичка от Българското училище в Прага е победителят в конкурса на АБУЧ „Моята българска коледна картичка“
  • INSAIT изпревари университети в Оксфорд, Лондон и Берлин
  • Чл.-кор. Иван Д. Русев, научен редактор на колективната монография „Стопанска история на българите в Османската империя“: Издирването и представянето на нови исторически извори носи удовлетворение
  • Кюстендилско момче прелетя до световния елит на батута
  • Време за споделеност и българска реч
  • Обезщетение при постъпване на работа с по-ниско заплащане
  • Коледно пътешествие във времето с коледари и подаръци с дрон
  • „Кон до коня, юнак до юнака“
  • Добротата и приятелството – най-хубавият подарък
  • Любопитството е най-силният двигател на прогреса
  • Децата – мост между два свята
  • Грейна елха, вдъхновена от кюстендилска шевица
  • Шест детски книги, които може да подарите за Коледа
  • Учениците от „Луи Брайл“ в София с коледно тържество
  • Център за квантови технологии отвори врати в Софийския университет

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"