Az-buki Weekly
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Uncategorized

Prevailing Sentiments Among Bulgarian Teachers and University Professors Towards the Role of Artificial Intelligence (AI) in Education

„Аз-буки“ by „Аз-буки“
23/09/2025
in Uncategorized
0
0
Споделяния
0
Прегледи
Share on FacebookShare on Twitter

Denitza A. Kurshumova

University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”

https://doi.org/10.53656/str2025-4-3-pre

Abstract. This study aimed to investigate the prevailing attitudes among Bulgarian educators towards artificial intelligence (AI) and its integration in education. The data was aggregated through an online survey with 3195 teachers and university professors from all levels of education in all 28 districts of Bulgaria. The participants were aware of the challenges that the existing educational system would be confronted by the implementation of AI tools. They expressed moderate views on the benefits and negative effects of AI utilization. The level of familiarity with AI and favorable inclinations towards AI emerged as significant predictors of the use of AI, with a coefficient of determination R-square = 43.41%. The university instructors and the youngest participants were the most familiar with AI tools and reported the most frequent use of AI in their teaching practice. The participants were concerned about the lack of foundational knowledge and skills and stressed the need for training in AI technology. They outlined the risks associated with the unethical use of AI and the need for technical and methodological guidelines for student assessment.

Keywords: artificial intelligence; benefits; challenges; ethical norms; guidelines

Log in to read the full text Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailPerception and Evaluation of Text from an Interview with a Real Person and an Interview with an Artificial Intelligence Default ThumbnailArtificial Intelligence In Business – Financial, Economic and Marketing Aspects Default ThumbnailAnalysis of Program Models of Cognitive Processes Automation Default ThumbnailModel For Course Subject “Artificial Intelligence” For Secondary School – Conceptual And Content Perspectives
Tags етични нормиизкуствен интелектползипредизвикателствауказания

Последвайте ни в социалните мрежи

Previous article

The Need to Study “Green Entrepreneurship” In Universities in Bulgaria

Next article

Paradigmal Foundations of Academic Interaction between Scientific Innovations and the Preservation of Cultural Identity

Next article

Paradigmal Foundations of Academic Interaction between Scientific Innovations and the Preservation of Cultural Identity

Последни публикации

  • 15% от възрастните в Eвропа участват в обучения и квалификации
  • Фантастичните умове на България
  • Младежки идеи за зеления преход
  • Обновяват столичното 35. СЕУ „Добри Войников“
  • Две столични училища са наградени със знак за качество от Националния инспекторат по образованието
  • Професионалната гимназия по транспорт в Бургас отново обучава водачи категория „C“
  • Антарктиците потеглят за Ледения континент за 34-ти път
  • Близо 579 млн. евро повече за образование в проектобюджета за догодина
  • Националният музей на образованието с изложба за българското светско училище
  • Заместник-министър Наталия Михалевска откри обучение за учители, свързано с темата за Холокоста
  • Заместник-министър Витанов представи пет ключови приоритета в образованието на Генералната конференция на ЮНЕСКО
  • Таня Михайлова и младите гвардейци на България представиха страната ни в Кипър и Италия
  • Училището в с. Търнава откри нов физкултурен салон, изграден с финансиране от МОН
  • Връчиха 4 първи награди в IX национално изложение „Младежко техническо творчество“
  • На 10 години ДВГ „Палави ноти“ има два албума, видеоканал и детско предаване
  • НПСС с плакет на МОН за своята 25-годишнина
  • Управляемият ядрен синтез може да реши проблема с производството на енергия
  • Просветният министър разговаря с учителите от с. Градец 
  • Президентът Румен Радев отличи млади следовници на будителите
  • Премиерът Росен Желязков: Будителите с техния добър пример са това, което ни обединява
  • Министър Красимир Вълчев откри първия паметник на Стоян Омарчевски в България
  • Ученичка от Бургаската математическа гимназия изуми журито в риалити формат

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

en_US
bg_BG en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.