"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Uncategorized

Cognitive Development in Inclusive Education Setting

„Аз-буки“ by „Аз-буки“
07-08-2025
in Uncategorized
A A

Milen Zamfirov,
Emilia Evgenieva,
Margarita Bakracheva

Sofia University

https://doi.org/10.53656/ped2025-6.04

Abstract. A pilot study is presented that aims to cognitive development in children and students with SEN, chronic illness, at-risk, gifted and typically developing children and students in mainstream setting. The study included 141 children and students aged 4 to 10 years. The Binet-Turman test and Piaget experiments were administered for cognitive development. The aim was to monitor the level of coping with the tasks as well as the relationship between the two instruments with regard to their applicability by general education teachers. The results revealed that, in general, all categories of children and students performed well with the set tasks. This confirms the expectation that regardless of which category children and students belong to, general education teachers can use standard tools in their approach to screening and working with all students in inclusive setting. There is a significant relationship between the two methods of determining the level of cognitive development with a moderate effect size. Correct responses in terms of cognitive development were highest for typically developing, followed by gifted, chronically ill, children and students at risk, and finally those with SEN. There was no relationship between the categories of children and students – SEN, chronically ill, at risk, gifted and typically developing and the number of wrong answers and refusals on the Binet-Turman test and the Piaget experiments. This indicates that cognitive development is individually determined, and wrong answers and refusals may also be given depending on other factors.

Keywords: inclusive education; cognitive development; general education teachers; Piaget‘с experiments; Binet-Turman scale

 

Log in to read the full text

 

 

 

 

 

 

 

 

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailThe Stereotypes of Pedagogical Students – Barriers to the Implementation of Quality Inclusive Education Default ThumbnailThe School Marketing in the Context of Inclusive Education Default ThumbnailInformation and Communication Technologies in Inclusive Education, Including for Students with Special Educational Needs Default ThumbnailA Model for Secondary Socialization and Re-socialization of Students with Special Educational Needs in an Academic Environment
Tags експерименти на Пиажекогнитивно развитиеобщообразователни учителиприобщаващо образованиескала на Бине-Търман

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Effect of Implementing a Personalized E-learning Model on Distance Learning Student Success

Next article

Лекари и известни спортисти в нова инициатива срещу дрогата

Next article
Лекари и известни спортисти разказват във видеоклипове, които ще бъдат разпространени във всички училища, за вредата от райския газ, вейповете и дизайнерската дрога

Лекари и известни спортисти в нова инициатива срещу дрогата

Components of the Learning Environment and their Influence on the Students‘ Learning Process

Cultural Events as a Tool for Building Positive Attitudes towards Cultural Diversity

Последни публикации

  • Отличиха медалистите от международните олимпиади по природни науки за 2025 г.
  • Модерно е да се рефлектира вместо да се размишлява
  • Русенският университет изпрати випуск 2025
  • Снимка на броя: На добър час, ученици!
  • По-доброто професионално образование и обучение ще направи Европа по-силна
  • Децата ще могат да подават сигнали за насилие около тях през мобилно приложение
  • Стъпки за развитие на качеството на висшето образование
  • Преводачът Иглика Василева: Преводът винаги е съавторство
  • „Приятели“ за братята в Албания
  • 35 млн. лв. за борбата с агресията в училище
  • В Министерския съвет
  • „Силен старт“ за още 58 детски градини
  • Задържаха ученик за стрелба с газов пистолет в Спортното училище в Хасково
  • Близо 700 проекта за училищни STEM центрове се финализират
  • УНСС откри 105-ата академична година
  • „Литературата не е музей“ преобразява уроците по литература
  • 21 университета и едно лечебно заведение с договори за антиплагиатски софтуер
  • Над 716 000 ученици влизат в класните стаи
  • Министър Красимир Вълчев: Колкото по-рано включим децата в образователната система, толкова по-успешно ще бъде приобщаването им
  • Изданието „Написаното остава! Пиши правилно! 101 езикови бележки“ с премиера в БТА
  • Столичното 51. СУ откри новата учебна година с тържествен водосвет
  • Началникът на кабинета Таня Михайлова откри нов STEM център в НУ „Иван Вазов“ във Враца

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"