"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Uncategorized

Formation оf Professional Competence оf Assistant Teacher оf Inclusive Education иn Secondary Education Institutions

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
09-12-2021
in Uncategorized
A A

Prof. Dr. Vladyslava Liubarets, Prof. Dr. Nataliia Bakhmat,
Prof. Dr. Olena Matviienko, Oksana Tsykhmeistruk, Inna Feltsan
Dragomanov National Pedagogical University (Ukraine)

https://doi.org/10.53656/ped2021-9.09

Abstract. The research is devoted to the theoretical and experimental study of forming the professional competence of a would-be teacher assistant of inclusive education through pedagogic modeling. The authors specify the notions of “a tutor” (teacher assistant), “inclusive education”, “persons with special needs”, “individual development program”, and “modeling”. The essence of “pedagogical modeling” is defined, as well as the groups of its objects within the professional competence of the would-be teacher assistants in the inclusive education; the implementation of the psychological-pedagogic modeling of an individual development program for persons with special needs is substantiated. It is proved that any model has a sign nature, thus, the psychological bases of the research are the theory of content-based summarization and the “sign” concept of the educational process. The study reflects the methodological system of forming the professional competence of the would-be teacher assistants of inclusive education through pedagogic modeling and substantiates the content component of the model, implemented in the individual development program of persons with special needs and through applying the relevant methods, forms and means of education. It is proved that the efficiency of forming the professional competence of the teacher assistants of inclusive education by the means of pedagogic modeling depends on introduction of an experimental technique, which provides support and increase of the qualitative indicators of both the teaching and the personal properties of the persons with special needs receiving educational services. Due to the synergetic impact of professional knowledge, the would-be teacher assistants of inclusive education develop an increased motivation to forming the professional skills and competences when working with persons with special needs.
Keywords: teacher assistant; persons with special needs; inclusive education; individual development program; pedagogical modeling; professional competence; inclusion

Log in to read the full text

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailИнституционален подход за анализ на историята на законодателството на земеделските земи в българия в периода 1989 – 2020 г. Default ThumbnailTHE UNION OF THE ARTISTS IN BULGARIA IN THE FIRST MONTHS AFTER THE COUP OF 9 SEPTEMBER 1944 Default ThumbnailFatherlessness/Motherlessness Default ThumbnailIntonation and Children with Emotional and Behavioral Problems

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Дидактически инструментариум на учителите по предприемачество в професионалното образование и обучение

Next article

Годишно съдържание на сп. „Педагогика“, 2021 г.

Next article

Годишно съдържание на сп. „Педагогика“, 2021 г.

Прозодични характеристики на изречения с комуникативно маркиран и комуникативно немаркиран словоред

Лексикален израз на антонимни отношения в българските диалекти

Последни публикации

  • Ученици създават дигитална книжка с 51 добродетели в детските очи
  • Училище, където знанието гради
  • Герои от приказките в образи
  • Ден на детето с мисия
  • Съветът на ректорите обсъди предизвикателствата пред висшето образование
  • РУО – София-област, отличи заслужили педагози и ученици
  • МОН развива диалога с бизнеса
  • Видинските клубове „Млади възрожденци“ проведоха дванадесета регионална среща
  • Опичай си акъла и ще си опечеш работата
  • Заплатата не е всичко: видове доплащания за труда ни
  • Средна такса от 1050 лв. за висше училище
  • Награди за талантите на Кюстендил
  • Изгражда се нов корпус към 201. ОУ в район „Панчарево“
  • Снимка на броя: „Ориент Експрес“ на жп гара Варна
  • Светлин Наков, предприемач в сферата на образованието и технологиите: Учителят вече не е говореща енциклопедия
  • Идеите на младите променят света
  • Висши училища с единен изпит по математика
  • „Европа в моето училище“
  • Успешни проекти на форума „Наука за бизнес“
  • Промени за приема в държавни висши училища
  • Дъжд от книги
  • МОН публикува верните отговори от националното външно оценяване по математика за IV клас

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"