Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване
Стефания Беломъжева-Димитрова
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
Мартин Стойчевски
ППМГ „Академик Иван Ценов“ – Враца
https://doi.org/10.53656/str2025-2s-2-swi
Absract. В много научни съобщения обект на изследване са спортът плуване и неговото положително въздействие върху здравето на човека. Като двигателна активност, то има големи възможности както за профилактика, така и за лечение на различни заболявания, като през годините терминът терапевтично плуване добива все по-голяма известност. В повечето научни публикации плуването се разглежда като терапевтичен метод при отклонения от правилната телесна стойка и гръбначни деформации, но липсват данни относно ефекта на плуването върху болковата симптоматика при деца от начална училищна възраст с отклонения от правилната телесна стойка. Това ни провокира да проведем научен експеримент с деца на възраст 7 – 10 години за установяване ефекта от приложението на терапевтично плуване върху болковата симптоматика.
Целта на настоящото изследване е да се установи влиянието на средствата на терапевтичното плуване върху болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната телесна стойка и деформации на гръбначния стълб.
Основен метод на изследване е Визуално-аналоговата скала за болка, която бе приложена в състояние на покой и при движение. Получените резултати доказват, че терапевтичното плуване повлиява както болката в покой, така и болката при движение при изследваните лица.
Keywords:: стойка на тялото; гръбначни изкривявания; болка; плуване; деца
Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
Ирен Пелтекова
Sofia University
https://doi.org/10.53656/str2025-2s-3-teo
Abstract.. Настоящата статия разглежда възможностите за разработване на стратегическа методология, касаеща взаимовръзката между преподаване и използване на иновативни образователни технологии при обучението по баскетбол за студенти бъдещи педагози по физическо възпитание и спорт. Предлага се за пример авторски теоретичен модел за обучение по методика на преподаване на баскетбол, който допринася за повишаване нивото на компетенции на студентите – дигитални и професионални. Структурата на теоретичния модел за обучението по баскетбол със студентите се определи от три елемента: цели, методи и учебно съдържание. На анализ са подложени методическа литература по баскетбол и резултати от анкетно проучване на обратна връзка за измерване удовлетвореността на студенти, участвали в обучението. Установи се, че при обучението по физическо възпитание и спорт образователните технологии се използват основно по отношение на начините на преподаване, изпитване и обратна връзка между преподавател и студент. Студентите поставят отлична оценка на проведения курс и са с високо ниво на удовлетвореност след обучението.
Keywords: стратегии; иновации; удовлетвореност; спортни педагози; студенти
The State of Inclusion in Adapted Basketball
Stefka Djobova
Ivelina Kirilova
National Sports Academy “Vassil Levski”
https://doi.org/10.53656/str2025-2s-4-the
Abstract. This pilot study aims to comprehensively understand inclusion in adapted basketball and illuminate the path forward. A comparative quantitative methodology was employed, using predefined criteria such as accessibility, adaptation levels, and social inclusion. Mathematical-statistical analysis, descriptive statistics, and contextual evaluation were applied to assess participation rates, accessibility challenges, and community support. Data were sourced from international sports organizations. The methodology ensures a robust examination of structural, cultural, and logistical barriers, contributing to a deeper understanding of accessibility and inclusivity in adapted sports globally. Each variant of adapted basketball aims to ensure that everyone, regardless of their physical, cognitive or sensory abilities, can participate in and enjoy the game. Adapted basketball not only highlights athletic excellence but can also serve as a powerful tool for empowering individuals with disabilities, thereby facilitating their full inclusion as an integral part of society.
Keywords: adapted basketball; inclusion; unified sport
Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
Боряна Туманова
Sofia University
https://doi.org/10.53656/str2025-2s-5-swi
Absract. В Софийския университет липсва ясно и стройно изграден ред за осъществяване на извънаудиторни занимания по физическо възпитание и спорт. Не са задоволени нуждите на днешния студент за целеустремена двигателна активност от този вид. Наблюдава се дисхармония между потенциалните възможности на точно и редовно организираната извънурочна дейност по физическо възпитание и спорт и същинските резултати от нейното провеждане. Към настоящия момент в Университета проблемите пред физическото възпитание и спорт са разнообразни – крайно недостатъчна, незадоволителна спортно-материална база; неадекватно приемане на учебната дисциплина „Спорт“ от ръководствата на отделните факултети и нередовно посещаване на часовете по спорт от самите студенти.
В Департамента по спорт съществува ясна теоретично обоснована идея за необходимостта, съдържанието и формите за осъществяване на учебната дисциплина „Спорт“, но не са достатъчни доказателствата за аргументирана система относно извънурочните занимания в свободното време.
Keywords: спорт; плуване; студенти; свободно време
Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
Miha Marinšek
University of Maribor
Klemen Bedenik
Association of Maribor Sports Clubs Brani
https://doi.org/10.53656/str2025-2s-6-enh
Abstract. The development of fundamental movement skills (FMS) in early childhood is crucial for lifelong physical activity. Despite its importance, structured interventions targeting FMS in early educational settings are limited in numbers. The present study examines the effectiveness of a 14-session collaborative, multi-sport intervention program in improving FMS among 270 Slovenian preschool children aged 4 – 6 years. The experimental group (n = 135) participated in eight FMS-focused sessions and six sport-specific sessions, while the control group (n = 135) followed the standard curriculum. FMS was assessed using the Test of Gross Motor Development-3 (TGMD-3) at baseline and post-intervention, whilst linear mixed models were employed to evaluate the program’s impact. Results showed statistically significant improvements in both locomotor and ball skills in the experimental group, with a moderate effect showing for locomotor skills and a small effect on ball skills. These findings highlight the potential of collaborative programs between educators and sports professionals to promote FMS in early childhood education.
Keywords: early childhood education; motor competence; physical literacy; community-based intervention; quasi-experimental design
The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
Sivevska Despina
Goce Delcev University – Stip, N. Macedonia
Popeska Biljana
University of Luxembourg – Luxembourg;
Goce Delcev University – Stip, N. Macedonia
https://doi.org/10.53656/str2025-2s-7-imp
Abstract. One of the essential components of a healthy and high-quality lifestyle is reducing sedentary behaviour and engaging in physical activities during leisure time. Numerous studies have shown that increased physical activity during leisure time can significantly improve an individual’s quality of life. Regular physical activity has been recognized by its positive impact on physical, mental, and social well-being. Therefore, modern society must encourage healthy habit, includinge regular physical exercise during leisure time. Considering the importance of physical activity in leisure time in terms of promoting and preserving overall health, we conducted this study aimed to examine the relationship between age and the choice of physical activities during leisure time. A survey was conducted with 268 respondents over the age of 25. The goal was to assess how age influences the selection and frequency of physical activities and how this impacts overall quality of life. The results indicated that age does indeed influence the choice and frequency of physical activities during leisure time. Based on these findings, we believe that efforts should be made to raise awareness about the importance of physical activity, especially among older individuals. Additionally, providing various independent and organized physical activities and events can indirectly promote physical and mental well-being among individuals of all ages.
Keywords: physical activity; leisure time; age; activity
Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
Irina Nesheva,
Olga Bozhkova
National Sports Academy “V. Levski”
https://doi.org/10.53656/str2025-2s-8-imp
Abstract. Health Wellness is an approach to health that encompasses maintaining and improving physical, mental, and emotional well-being through proactive, positive, and holistic wellness practices. Because of the relevance of this contemporary global issue, the research is committed to the creation and validation of a holistic wellness methodology targeting overweight students and working people. Based on the analysis of current research and applying a competency-based approach, the aim is to create a comprehensive Wellness Yoga training program in individual or group classes. This holistic wellness program aims to provide a positive effect and highlight its importance in applying an interdisciplinary principle that combines knowledge and methodologies from different fields. A positive effect was found at the end of the program on the persons studied.
Keywords: health wellness; yoga practice; training; interdisciplinary holistic approach
The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
Petar Raychev
Sofia University “St. Kliment Ohridski”
https://doi.org/10.53656/str2025-2s-9-hex
Abstract. In the higher education system, modern physiology courses play a crucial role in preparing future specialists in human and veterinary medicine, sports, and various areas of medical and biological sciences. Physiology is an experimental science and electrophysiological methods play a leading role in its development and application in practice. Electrocardiography is the most widely used electrophysiological method in clinical and sports physiology and medicine. For this reason, it is traditionally and invariably included in the teaching content of almost all modern physiology courses. From a didactic point of view, vector analysis in electrocardiography is one of the most problematic areas in physiology education. The conceptual apparatus and didactic approaches in the presentation of the hexaxial system and its application in the analysis and interpretation of electrocardiographic recordings are particularly important for the quality of the learning process. Based on a content analysis of contemporary educational literature, the study outlines important problematic points related to the applied conceptual apparatus in the didactic process of this topic. A didactic model aims to overcome the identified problems and increase the effectiveness of the physiology teaching process in its section on vector analysis in electrocardiography.
Keywords: physiology training; electrocardiography; human physiology; qualitative inspection method; hexaxial system; ECG vector analysis
Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
Стефан Милетиев,
Емил Тодоров Иванов
Sofia University
Департамента по спорт
https://doi.org/10.53656/str2025-2s-10-spe
Abstract.. В статията се представят резултати, ориентирани към подготовката на студенти и учители по ФВС за работа с деца със специални образователни потребности. Въз основа на идентифицирани потребности се предлагат възможности за осъществяване на приобщаващо образование чрез полагане на доброволчески труд. Целта е да се разшири обхватът на доброволческите дейности към млади хора, които не са специалисти, но полагат доброволчески труд за приобщаване на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности. Застъпва се разбирането, че е необходима целенасочена методическа подготовка във връзка с възможностите на Адаптираната физическа активност. Представят се резултати от дейността на Специализирания център за подготовка на доброволци за участие в спортни дейности с деца и младежи с увреждания.
Методологията включва: анализ, педагогически експеримент (формиращ етап), моделиране. Чрез резултатите от изследването се предприемат реални действия за информиране и включване на млади хора с различни специалности в доброволчески дейности, свързани с интеграцията на деца и ученици с увреждания.
Keywords: деца с увреждания; адаптирана физическа активност; доброволчески дейности
Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
Даниел Владимиров
Technical university – Sofia
Филиал Пловдив
https://doi.org/10.53656/str2025-2s-11-dan
Absract. От декември 2016 до декември 2018 год. проведохме комплексно изследване за анализ на резултатите от въведена усъвършенствана програма за обучение и тренировка по ориентиране. При анализа на резултатите от изследването, освен направените други анализи, е използван сравнителен анализ. За установяване съществуването на статистически достоверни по-добри резултати – статистическа разлика в рамките на една група (при първото и второто изследване), е използван t-критерият на Стюдънт за зависими извадки, т.е. t-test двойки на променливи между входящото и финалното измерване за представените променливи (при t критично = 2,13, при α=0.05 за n=15).
Резултатите от проведения анализ ще покажат дали съществува статистически достоверна разлика между показателите на началното и крайното измерване след прилагането на комплексната програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Технически университет – София, Филиал Пловдив, участващи в спортно усъвършенстване по ориентиране.
Keywords: ориентиране; тренировъчен процес; сравнителен анализ
Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
Николета Ангелова
Департамент по спорт, Софийски университет „Св. Климент Охридски“,
Диляна Зайкова, Михаил Кончев
National Sports Academy “Vassil Levski”
https://doi.org/10.53656/str2025-2s-12-efe
Absract. През последните години се наблюдава тенденция все повече студенти да проявяват желания за нови и интересни занимания, насочени към фитнес дисциплините. Целта на експеримента беше да се оцени ефекта от приложението на кръгова тренировка върху динамиката на двигателните качества и кардио-респираторния капацитет при студенти от СУ „Св. Климент Охридски“, София. Тренировъчната методика обединяваше комплекс от седем упражнения, изпълнени в три кръга, натоварващи мускулатурата на тялото. За оценка на физическата годност използвахме стандартна тестова батерия Еврофит, а получените резултати бяха анализирани по прилежащите към нея нормативни таблици. Отчетохме статистически значимо повишаване на силовата издръжливост в горната част на тялото, взривната сила на долни крайници, кардио-респираторната издръжливост и подвижността на гръбначния стълб при изследваните жени. Включване на по-голям брой участници и дългосрочното проследяване на ефектите от приложението на кръговата тренировка върху подобряване на физическата годност при студенти във висшите учебни заведения, би прецизирало резултатите.
Keywords: кръгова тренировка; физическа годност; двигателни качества; Еврофит батерия
