"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2025

Министър Вълчев ще препоръча на училищата по-късно начало на учебния ден

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
24-05-2025
in Новини 2025
A A
Снимка – Олег Попов

Училищата решават кога да започва първият учебен час. За новата учебна година ще апелирам да изместят началния час и възнамерявам да препоръчам да започват по-късно. Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев пред Нова телевизия.

Той посочи, че според научно изследване,

ако учениците започват училище с един час по-късно, мотивацията им да учат, се повишава, а оттам – и образователните резултати.

За да започват по-късно учебния ден всички школа, обаче има две пречки. Едната е двусменният режим на обучение, на който са 260 училища у нас. При тях по-късното начало на първия час ще се отрази и на по-късен край на последния час на втората смяна.

Преди осем години училищата на двусменен режим са били 360, като след изпълнението на Програма за изграждане, пристрояване, надстрояване и реконструкция на детски ясли, детски градини и училища те ще бъдат около 170. По-голямата част от тях са в София, където основният проблем е липсата на терени за изграждането на нови сгради.

„В много градове чрез регулиране на приема и с по-равномерно разпределение на учениците между училищата се постига преминаване към едносменен режим в редица училища“, посочи Вълчев.

Другата пречка е, че на първата родителска среща преди началото на учебната година много родители казват, че искат да оставят децата си по-рано на училище, защото и те започват по-рано работа. Това е въпрос на разговор в училище, каза министърът.

Той коментира и факторите, от които зависят образователните резултати на учениците.

По думите му, те са свързани най-вече с учебните програми, учебните планове, по кои дисциплини колко часа се учи, дали има мотивирани преподаватели, които са достатъчно добре подготвени, за да успеят да мотивират децата, както и от оценяването.

„Чрез начина на оценяване даваме сигнал на учениците как да учат. Ако ги оценяваме за заучени знания, те ще заучават. Затова и ние, като министерство, включително и с матурите и с националното външно оценяване, всяка година правим крачки към това в по-голяма степен да мерим умения, да им предоставяме повече практически задачи, да ги накараме да осмислят това, което учат“, заяви Вълчев.

Той отбеляза, че най-голям е проблемът с математиката и природните науки, който се корени и в учебните програми, които са твърде амбициозни. „Презумпцията, че ако направим по-тежки учебни програми, учениците ще научат повече, се оказа грешна. Препускането води до демотивиране. Трябва да направим по-облекчени програми и да жертваме част от амбициозната профилирана подготовка“, каза министърът.

През Би Ти Ви Вълчев обясни, че през следващите месеци ще се проведат интензивни дискусии по всички тези теми.

„Започнали сме работа по новите учебни програми, времето го налага. Надявам се да имаме достатъчно време да ги обсъдим с повече хора и да направим нещо, което се случва и в другите страни. Задължени сме. Това не означава, че ще променим из основа и образователната система. Много традиционни елементи ще останат“, уточни министърът.

Вълчев засегна и част от предложените на обществено обсъждане промени в Закона за предучилищното и училищното образование. Една от тях е свързана с употребата на мобилни телефони в училище. „Предлагаме да се ограничат мобилните телефони, като цяло, в училище – и в междучасията, и през останалото време. Убедени сме, че това ще помогне на учителите. Те няма да губят време всеки час да събират телефоните“, каза той.

По думите му, родителите подкрепят мярката, а учениците негодуват и искат да имат през цялото време телефони.

Друго предложение е свързано с

промяна на продължителността на учебните седмици в рамките на двата учебните срока, така че междусрочната ваканция да не бъде в средата на седмицата.

„Много са промените. Най-важното е да променим учебните програми и оценяването на учениците, които формират културата на учене. Трябва да префокусираме образователната система към функционалност на знанията, защото виждаме, че учениците ни се справят сравнително добре, когато ги изпитваме за базови знания и дали са заучили, и не толкова, когато ги изпитваме дали са разбрали и трябва да прилагат знанията“, каза и пред БНТ Вълчев.

Министърът коментира още, че в ерата на изкуствения интелект дигиталните умения не са най-важното. „Много по-важна ще бъде солидната, широка, добра хуманитарна основа. Казано по друг начин, хората в ерата на изкуствения интелект трябва да бъдат повече хора. Прогнозите са, че днешните деца ще сменят професия и те ще изискват по-широк и по-широк комплекс от умения“, посочи той.

И допълни, че учителите и образователните системи трябва да намерят начина как да използват ефективно изкуствения интелект.

 

Your Image Description

Свързани статии:

Предстоящите образователни реформи целят придобиване на практически умения В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури Министър Вълчев с последна информация за организацията на матурите Приветствие на министър Красимир Вълчев по случай 24 май

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags изкуствен интелектМинистър Красимир ВълчевНовини 2025образователни реформирезултатиучебни планове

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Приветствие на министър Красимир Вълчев по случай 24 май

Next article

Заместник-министър акад. Витанов призова за запазване на Рамковата програма за научни изследвания и иновации след 2027 г.

Next article
Заместник-министър акад. Витанов призова за запазване на Рамковата програма за научни изследвания и иновации след 2027 г.

Заместник-министър акад. Витанов призова за запазване на Рамковата програма за научни изследвания и иновации след 2027 г.

Празнично шествие в столицата по случай 24 май

Празнично шествие в столицата по случай 24 май

Президентът Румен Радев участва в изпращането на абитуриентите от Националната гимназия в Благоевград

Президентът Румен Радев участва в изпращането на абитуриентите от Националната гимназия в Благоевград

Последни публикации

  • 320 седмокласници със 100 точки на НВО по матeматика
  • Над 2500 ръководители на образователни институции ще се учат да управляват европроекти
  • 7017 кандидати за Пловдивския университет
  • Да направиш видимото достъпно
  • Три вълнуващи дни по лентата на късото кино
  • Лесотехническият университет обучи 110 горски служители
  • Млади спасители в действие
  • Премиерът Росен Желязков: Нито едно дете не трябва да бъде оставено извън образователната система
  • Спекулирам или правя предположение
  • Къде се осигуряваме, когато работим зад граница?
  • Снимка на броя: Куклен свят
  • Проф. Амелия Личева, декан на Факултета по славянски филологии в Софийския университет „Св. Климент Охридски“: Важно е не само дали, а и какво четеш
  • „Аз-буки“ издаде учебно помагало по български език за прогимназиален етап
  • Дебати за таксите за платено висше образование
  • Зам.-министър Емилия Лазарова: Външните инспектори на НИО са мотиватор и коректив за развитие на детски градини и училища
  • В Созопол се проведе конференция за автоматизация на дискретното производство
  • Еврокомисията с нова стратегия за превръщане на Европа в световен лидер в науките за живота
  • Голяма филмова награда за Емил Спахийски
  • Подкрепа за 578 училища
  • Открива се филиал на НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ в Бургас
  • Над 18,6 млн. лева за образователна инфраструктура
  • Родни учени и студенти ще работят в MIT

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Български език и литература
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"