Министърът на образованието и науката да може да предлага за утвърждаване част от определения брой на приеманите за обучение студенти в професионалните направления „Администрация и управление“ и „Икономика“, при условие че резултатът от държавния зрелостен изпит по учебния предмет математика е с не по-малко от 60% тежест при формирането на бала за приемане по съответната специалност.
Това предвижда проект на Постановление на Министерския съвет за допълнение на нормативни актове на Министерския съвет, публикуван за обществено обсъждане.
С него се изменя и допълва Постановление 64 на Министерския съвет от 2016 г. за условията и реда за утвърждаване броя на приеманите за обучение студенти и докторанти в държавните висши училища. И за приемане Списък на приоритетните професионални направления и Списък на защитените специалности. Предложените изменения и допълнения имат за цел да направят образователния процес по-гъвкав и адаптивен към нуждите на пазара на труда и образователната система.
Идеята да се насърчи полагането на матура по математика
чрез обвързването на оценката от нея с прием в икономически специалности с трайно висок интерес, бе анонсирана преди дни от просветния министър Красимир Вълчев на форум в Пловдив.
В мотивите за промяната се посочва, че използването на резултати от държавния зрелостен изпит по математика за прием в тези специалности ще гарантира, че кандидатите имат задълбочени аналитични умения. По този начин ще бъдат подбирани студенти, които имат не само теоретични, но и практическо-аналитични умения, нужни в съвременната икономика.
Предвижда се промяната да влезе в сила за учебната 2026/2027 г. Като министърът на образованието и науката ще предлага по този начин
да бъдат приети не по-малко от 50% сто
от определения брой на новите студенти в професионалните направления „Администрация и управление“ и „Икономика“.
Измененията разписват още, че министърът на образованието и науката може да предлага за утвърждаване част от определения брой на приеманите за обучение студенти по специалност от регулираните професии „Медицина“ за студенти, които сключат договор с работодател по Закона за висшето образование.
В проектодокумента си посочва, че въвеждането на възможността за сключване на договори между студенти и работодатели за регулирани професии като „Медицина“
ще подобри свързаността между академичния свят и нуждите на пазара на труда.
Това ще даде възможност на студентите да започнат професионалната си кариера по време на обучението, което ще повиши тяхната конкурентоспособност и адаптивност, както и тяхното задържане в България. А за работодателите ще бъде възможност да формират бъдещите специалисти съобразно специфичните си нужди.
Измененията предвиждат още министърът на образованието и науката да може да предлага за утвърждаване и по-голям брой на приемани за обучение студенти в
защитената специалност „Хидростроителство“
в ПН „Архитектура, строителство и геодезия“.
По този начин ще се подкрепи разширяването на обучението в ключови инженерни области, като същевременно ще се подобри подготовката на специалисти, необходими за големи инфраструктурни проекти, включително в сферата на водните ресурси и устойчивото строителство.
Сред предлаганите промени е отпадането на цялото ПН
„Педагогика на обучението по…“
от Списъка на приоритетните професионални направления и от Списъка на професионалните направления и защитените специалности по Закона за висшето образование.
Вместо него се включват само специалностите „Педагогика на обучението по математика“, „Педагогика на обучението по информатика“, „Педагогика на обучението по информационни технологии“, „Педагогика на обучението по физика“, „Педагогика на обучението по химия“ и „Педагогика на обучението по природни науки“. А министърът на образованието и науката може да предлага за утвърждаване и
по-голям брой на приемани за обучение студенти
в тези специалности и комбинации от тях. Целта е осигуряването на квалифицирани преподаватели за областите с дефицит на специалисти, предвид това, че тези дисциплини са от критично значение за развитието на бъдещи поколения учени и инженери.
Във връзка с това се предлага посочените специалности да станат защитени и да бъдат освободени от такси по Постановление 283 на Министерския съвет от 2021 г. за приемане на Списък на професионални направления и защитени специалности по Закона за висшето образование.
Освен това към Списъка на защитените специалности на цитираното постановление се добавя нова защитена специалност – „Медицинска сестра“ от ПН „Здравни грижи“. По този начин се осигурява възможност студентите в тази специалност също да бъдат освободени от заплащане на такси в държавните висши училища.
В тази връзка се допълва и ПМС 283 от 2021 г. за приемане на Списък на професионални направления и защитени специалности по Закона за висшето образование. При запазване на утвърдения за учебната 2024/2025 г. прием по специалност „Медицинска сестра“ предложеният проект на постановление
ще обхване общо до 1000 студенти
редовна форма на обучение, които ще бъдат приети в I курс през учебната 2025/2026 г. в 10 държавни висши училища.
Предложеното допълнение е във връзка с Решение на Народното събрание за предприемане на мерки и действия за подобряване осигуреността на системата на здравеопазването на Република България с медицински сестри и акушерки от 2024 г. В мотивите за промяната се посочва, че
за последните 33 години броят на медицинските сестри е намалял почти 2 пъти
– от 53 810 през 1990 г. на 28 570 през 2023 г. по данни на Националния статистически институт. В същото време, при лекарите се наблюдава увеличение – от 28 497 през 1990 г., когато населението е било около 8,7 млн. души, до 29 911 през 2023 г., когато населението е намаляло на 6,4 млн. души.
С предлагания проект се предвижда още в Списъка на защитените специалности да бъде включена и специалността „Взривна техника и технологии“ от професионално направление „Проучване, добив и обработка на полезни изкопаеми“.
Предложената специалност в ОКС „бакалавър“ се изучава само в Минно-геоложкия университет „Св. Иван Рилски“. Подготовката по нея обхваща както фундаменталните, така и приложните аспекти на взривната техника в миннодобивната промишленост и в отбранителната индустрия и съчетава иновативни подходи за обучение, съобразени с изискванията на Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия и Правилника по безопасността на труда при взривните работи.
Завършилите специалността „Взривна техника и технологии“
получават професионална квалификация „инженер по взривна техника и технологии“ и се разглеждат като ключови фактори както в минералносуровинния отрасъл, така и за военната и отбранителната индустрия. Важна е ролята им и в проектирането, производството и безопасното използване на взривни материали и технологии в различни приложения, включително и в областта на националната сигурност.
Въпреки това към момента в специалността, която все още е нова,
се обучават само 7 студенти.
В същото време, са налице конкретни заявки от редица работодатели, които подчертават необходимостта от специалисти с висока квалификация в областта на взривната техника, особено в контекста на развиващите се индустриални и инфраструктурни проекти, както и в отбранителния сектор.
А писма в подкрепа на включването на специалност „Взривна техника и технологии“ в
Списъка на защитените специалности
са получени от ключови индустриални компании от добивната и отбранителната промишленост.
Последваща стъпка би било освобождаването на специалността от такси за обучение, което би допринесло за привличането на повече студенти, се посочва още в мотивите за промените.
Финансови измерения
Предложеният проект на акт води до въздействие върху държавния бюджет.
Средствата за компенсиране на разходите
за освобождаване от такси по специалност „Медицинска сестра“ за първия семестър на приетите в I курс студенти на учебната 2025/2026 г. е в размер на 782 702 лв.
Те не са планирани по бюджетите на училищата и следва да бъдат осигурени допълнително от централния бюджет за 2025 г.
За следващите учебни години предвид
освобождаването от такси
на още един курс на обучение за всяка година. За учебната 2025/2026, 2026/2027 и 2027/2028 година броят на освободените от такси студенти ще бъде 2000, 3000 и 4000. А необходимите средства за 2026, 2027 и 2028 година ще бъдат съответно 2 925 286 лв., 7 268 386 лв. и 14 465 279 лв.
Към средствата за компенсиране на разходите за освобождаване от такси за следващите бюджетни години следва да се добави и
допълнителното финансиране
за бюджетна година в размер на 20 000 лв. Това е предвидено в ПМС 162 от 2001 г. за определяне на диференцирани нормативи за издръжка на обучението за един студент по професионални направления. Необходимите допълнителни средства през 2025 г. ще бъдат 920 000 лв., а за всяка от следващите години – по 1 840 000 лв.
Съгласно същото ПМС
за издръжката на обучението по защитените специалности
се предоставят и допълнителни средства, изчислени като произведение от положителната разлика между 25 и броя на приетите за обучение студенти в I курс. Общо необходимите средства за 2025, 2026, 2027 и 2028 година са съответно 1 702 702 лв., 6 600 000 лв., 10 943 100 лв. и 18 139 993 лв.
Средствата за 2025 г. не са планирани по бюджетите на училищата и следва да бъдат осигурени допълнително от централния бюджет за 2025 г. За следващите години необходимите средства ще бъдат планирани със Закона за държавния бюджет за съответната година по бюджетите на съответните държавни висши училища.

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg