
„Имаме проблем с учебниците, но нямаме основания да ги променим. Може да открием процедура за тяхната оптимизация и за съобразяване на стила им с възрастовите особености на децата“, заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на блиц контрол в ресорната парламентарна комисия.
Той обясни, че в момента има процедура за писане на учебници, ако има нови учебни програми, но в
Закона за предучилищното и училищното образование няма основание за откриване на процедура за оптимизацията на вече създадените.
По думите му подобно предложение може да се направи от Комисията по приетите на първо четене промени в Просветния закон.
„Ще го подкрепя и ще поема отговорността да започнем веднага такава процедура, когато зависи от мен“, заяви министър Вълчев.
По думите, ако бъде открита процедура за оптимизация на учебниците, може да бъде направена и информационна платформа, чрез която да се съберат предложения, за да се види коя част от тях трябва да бъде променена.
Министърът каза още, че трябва да бъдат променени и оценъчните карти, защото там са критериите и ясно трябва да се каже дали учебникът отговаря на тях.
Таксите на студентите в платена форма на обучение също бяха дискутираните по време на заседанието на Комисията.
Министърът увери, че няма основания да се говори за скокообразно увеличение на таксите през 2026 г., ако частта за висше образование в Закона за държавния бюджет бъде приета, както бе заложена в проекта, който бе оттеглен след първото четене.
„В него се предвиждаше субсидията за издръжка на обучението да нарасне с 10% или с до 10% трябва да се увеличат и таксите, ако се спазва ЗВО“, посочи Вълчев.
Той допълни, че няма висши училища, които заради по-нисък ръст на субсидията трябва да вдигат с по-висок процент таксите за обучение.
Той обясни, че за ръста на таксите има две концепции. Според едната трябва да има предвидимост и когато студентът започне с една такса, той трябва да завърши с нея или да знае колко ще бъде повишена. Според втората концепция висшите училища трябва да имат свободата сами да определят с колко да се увеличава таксата.
„В случая Законът за висшето образование по-скоро е стъпил на втората концепция и няма такава предвидимост. Ще предложим вариант и за това. Според нас разумното решение е да има формула“, заяви просветният министър.
По думите му срещу таксите на висшите училища стоят разходи, от които около 70% отиват за заплати и около 30% за издръжка.
„Възможна формула би била таксите да растат с процент, който да е не по-висок от изчислен процент от 70% ръст на средната брутна работна заплата и 30% инфлация. По този начин ще се формира коефициент, спрямо който таксите не могат да растат повече, и ще се даде предвидимост“, посочи Вълчев.
МОН вече работи по промени на Закона за висшето образование, но финализирането им ще се забави. Затова министърът предложи Министерството или народните представители да инициират допълнителна нормативна промяна, свързана с таксите, още през следващата година.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg



