
Атестацията на педагогическите специалисти, които вече са преминали веднъж през нея и след изтичане на 4-годишния период им предстои втора, да бъде отложена за следващото лято.
Промяната е заложена в проект на Наредба за изменение на Наредба 15 от 2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти, публикуван за обществено обсъждане.
Така процедурата по второто атестиране на учителите, директорите и другите педагогически специалисти от детските градини, училищата, центровете за подкрепа за личностно развитие или регионалните центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование, в които е проведено едно атестиране, но към влизане в сила на тази наредба не е проведено второ, ще започне през юни-юли 2026 г. Идеята е атестирането да се провежда в период, когато учителите са по-свободни.
През 2025 г. в Наредба № 15/2019 г. беше въведено изискване за провеждане на първо атестиране на педагогическите специалисти в детски градини и училища, където такова не е било осъществено, в сроковете на учебната 2026/2027 г.
Към настоящия момент е разработен проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование,
който предлага нов модел на оценяване труда на педагогическите специалисти в детските градини, училищата, центровете за подкрепа за личностно развитие или регионалните центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование чрез годишно оценяване, заместващо процеса на атестиране.
Действащите разпоредби в Наредба №15/2019 г., отнасящи се до сроковете за започване на процедура по атестиране на учителите, директорите и другите педагогически специалисти след изтичане на четиригодишния атестационен период, води до допълнителна неравнопоставеност по отношение на педагогически специалисти, които са преминали през първо атестиране и към този момент ще преминат и през второ атестиране за разлика от учители, директори и други педагогически специалисти, за които първото атестиране е отложено с още една учебна година, се посочва в мотивите към проекта.
Със заложените промени се очаква да се облекчи работата на образователните институции в началото на учебната 2025/2026 г.,
като се постави акцент върху основната мисия на системата – качествено обучение и възпитание на децата и учениците. Освен това ще се осигури и преходен период, в който да могат да се подготвят необходимите нормативни, административни и методически условия за въвеждане на новия процес на оценяване на труда.
Предоставят се предвидимост и стабилност в професионалната среда, като се избягва въвеждането на процедура (атестиране), която може да бъде отменена или изменена в краткосрочен план.
Бележки, становища и предложения по проекта могат да бъдат изпращани към дирекция „Финанси“ – МОН (j.aleksandrova@mon.bg, v.kirova@mon.bg) до 24 ноември 2025 г. Наредбата ще влезе в сила от деня на обнародването ѝ в „Държавен вестник“.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg






