– Г-н Ненов, как се променя образователната среда на територията на Община Бургас през последните години и каква е ролята на местната администрация за това?
– През последните години Община Бургас активно работи за модернизацията и подобряването на образователната среда. Изградихме нови училищни сгради и модернизирахме съществуващите, като въведохме мерки за енергийна ефективност и създадохме STEM центрове в някои училища.
Нашата цел е да осигурим съвременна и благоприятна среда за обучение, която да стимулира творческото мислене и мотивацията за учене у учениците. Това е изключително важно, за да можем
да обезпечим добрата професионална реализация на младите хора на Бургас
и в същото време да създадем благоприятна екосистема за привличане и създаване на бизнеси с висока добавена стойност.
– Обявихте началото на проекта „AI LAB Burgas“, по който в Бургас ще бъдат изградени първите училищни лаборатории по изкуствен интелект. Подадени ли са първите проекти?
– Проектът „AI LAB Burgas“ е пилотен за страната и цели да интегрира изкуствения интелект в учебния процес. До момента 23 училища вече са подали своите проекти за участие. Всяко училище на територията на общината може да кандидатства. Общият бюджет за изграждането на лабораториите е значителен и включва финансиране от различни източници, включително общинския бюджет и партньорства с технологични компании.
Целта на тези лаборатории е да се изградят умения за работа с изкуствен интелект на три нива:
потребление на инструменти с изкуствен интелект; създаване на решения на проблеми, в които се прилагат инструменти с изкуствен интелект с цел автоматизация и оптимизация на решението; и най-високото ниво – трениране и програмиране на изкуствен интелект.
За нас е голяма гордост, че броени дни след официалното оповестяване на Проекта получихме покана за представянето му в Полша. Очаква се полското министерство на образованието да започне изграждането на лаборатории именно по модела на Бургас.
– Каква е следващата стъпка, която планирате в областта на дигитализацията на образователната система?
– Стремим се да се движим в крачка със световните тенденции в областта на дигитализацията и автоматизацията. Затова сме си поставили две основни цели в унисон с развитието на индустрията.
Първото направление е внедряване на програми за програмиране на квантови компютри, които ще бъдат следващата голяма технологична революция.
В момента водим преговори с една от най-големите световни компании в областта на квантовото програмиране
и разглеждаме обучителните им програми, за да можем да ги внедрим в средното и висшето образование на територията на община Бургас.
Вторият ни приоритет е напредъкът в областта на автоматизацията, а именно внедряването на индустриални роботи в професионалното образование. През 2025 г. ще бъдат внедрени учебни индустриални роботи в Професионалната гимназия по компютърно програмиране и иновации, Професионалната гимназия по механоелектротехника и електроника, Професионална гимназия по електротехника и електроника „Константин Фотинов“ и Професионалната гимназия по транспорт.
Факт е, че през последните години образователните институции на територията на общината отбелязват значителен напредък в сферата на роботиката. Само преди дни отборите на Професионалната гимназия по компютърно програмиране и иновации и ОУ „Александър Георгиев-Коджакафалията“ спечелиха медали и награди на Международната олимпиада по роботика в Бусан, Южна Корея.
Истината обаче е, че ако обучението по роботика не достигне до нивото на индустриалните роботи, учениците няма да имат необходимия набор от умения за пълноценната си професионална реализация.
– Община Бургас заяви готовност за строителство на ново училище в кв. „Крайморие“, което да бъде филиал на ОУ „Александър Георгиев-Коджакафалията“, и за изграждане на нов корпус на ОУ „Васил Априлов“. Какво налага това?
– Изграждането на ново училище в кв. „Крайморие“ и нов корпус на ОУ „Васил Априлов“ е наложено от нарастващия брой ученици и необходимостта от осигуряване на по-добри условия за обучение. През последните години броят на учениците в Бургас се увеличава, което изисква разширяване на съществуващата инфраструктура.
Ние сме една от малкото общини, които на фона на всеобщата тревога за демографските тенденции се радват на устойчив естествен и механичен прираст на населението, което, на свой ред, налага и разширяване на образователната инфраструктура.
– Споделете повече за програмата „Първокласно++“, която е продължение на „Първокласно начало“. Какви дейности ще се реализират по нея?
– Програмата „Първокласно++“ е насочена към формиране на дигитални компетентности у учениците в начален етап чрез образователна роботика. Учениците работят с роботи Ozobot и RVR+, платки Micro:bit и електронни компоненти TinkerKit. Програмата включва и обучения за учителите, за да могат те ефективно да използват тези технологии в учебния процес.
Идеята на Програмата беше
да изгради основите на комплексните STEM умения у учениците в начален етап,
за да може да се осигури плавен преход към все по-сложните технологии в прогимназиален и гимназиален етап, които вече споменахме. В същото време, да се развиват програмируемите платки, от които могат да се създават изключително разнообразни проекти, като се стимулират въображението и творческото мислене на децата.
– Миналата година започна пилотното изпълнение на кампанията „Отговорни в училище“. Какви дейности включваше тя и как ще бъде наградена през тази учебна година?
– Кампанията „Отговорни в училище“ включва мерки за спазване на Наредбата за забрана на тютюнопушене около училищата, превенция срещу употреба на забранени вещества и провеждане на училищни спортни инициативи. Акцентира се на здравословните навици и безопасността на учениците, но и изобщо на отговорното поведение и междуличностни отношения.
Най-хубавото на кампанията е, че тя е резултат от усилията на ангажирани родители, които създадоха механизъм за междуинституционална работа, така че да постигнем положителна промяна в нагласите спрямо вредните субстанции и противообщественото поведение.
– Как кампанията може да бъде мултиплицирана във всички училища на територията на Бургас?
– В момента е изключително важно да изградим успешен и устойчив модел на междуинституционално сътрудничество, както и да уеднаквим изискванията си към учениците. В голяма степен проблемите, които се опитваме да решим, произтичат от различните послания, които отправяме: някъде правилата се спазват, а другаде – не; някъде нарушенията се санкционират, а другаде има по-голяма толерантност към подобни прояви; и т.н.
Противообществените прояви се пораждат именно в „слепите петна“ между различните стандарти, затова и част от кампанията е пилотен проект, в който няколко училища синхронизират правилниците си, за да проследим какъв ще бъде ефектът от прилагането на еднакви мерки в различните институции.
– По програмата на Община Бургас за подпомагане на стартиращи предприятия могат да кандидатстват и ученици? Бихте ли споделили с какви проекти са кандидатствали те?
– Учениците, които кандидатстват по Програмата за подпомагане на стартиращи предприятия, представят разнообразни проекти, включително иновативни решения за екологични проблеми, технологични разработки и социални инициативи. Програмата предоставя финансова подкрепа и менторство, за да помогне на младите предприемачи да реализират идеите си.
Пресен пример е проект на двама ученици за дрон, оборудван със сензори, който посредством използване на изкуствен интелект и компютърно зрение идентифицира огнища на горски пожари, като по този начин може да се предотвратят големи огнени бедствия, които, за съжаление, в последните години станаха системно явление през летните месеци.
– Чрез друга общинска програма – „Млади учители“, по-опитни педагози оказват подкрепа на новоназначените. Какъв е ефектът от нея?
– Програмата „Млади учители“ има положителен ефект, като осигурява менторска подкрепа и професионално развитие за новоназначените учители. Тъй като миналата година беше първа за Програмата, все още е твърде рано да измерваме ефекта ѝ върху тенденцията за отпадане на младите педагози от системата през първите години от кариерата им.
Проведеното проучване в края на първата година обаче показва висока удовлетвореност както от страна на новоназначените учители, така и от страна на техните ментори. Затова сме обнадеждени, че подобни мерки са ценни за осигуряването на устойчивост в системата и за повишаване качеството на образованието. Планираме да надградим Програмата с допълнителни обучения и ресурси, за да продължим да подкрепяме младите учители.
– Обявихте обществена поръчка за изграждането на иновационен студентски и научен кампус. Какво се случва с нея?
– Обществената поръчка за изграждането на иновационен студентски и научен кампус е в процес на изпълнение. През септември беше определен изпълнител и в момента тече проектирането на новата научна и социална инфраструктура. Кампусът ще включва жилищни сгради за студенти и преподаватели, научноизследователски лаборатории, библиотека и спортен център. Проектът е финансиран от държавния бюджет и Програмата за развитие на регионите.
– Как си партнирате с четирите висши училища на територията на града – с Университета „Проф. д-р Асен Златаров“, Бургаския свободен университет и филиалите на Софийския университет и Националната художествена академия? По какъв начин техни студенти и преподаватели подпомагат проектите на Общината и реализацията на идеите, които имате?
– Община Бургас активно сътрудничи с четирите висши училища в града. Студентите и преподавателите участват в различни проекти, свързани с иновации, научни изследвания и социални инициативи. Те предоставят експертна помощ и съдействие при реализирането на общинските проекти, като по този начин допринасят за развитието на града и образователната среда.
За нас е изключително важно науката да не се случва само в кабинетите и лабораториите, а да навлиза в живота на хората и да подобрява неговото качество, да подобрява конкурентоспособността на бизнеса, устойчивостта на градската среда и ефективността на местната власт.
Визитка
Михаил Ненов е филолог и учител по български език и литература, магистър по творческо писане и докторант в катедра „Теория на литературата“ в Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Бил е учител по БЕЛ в София и хоноруван преподавател в Софийския университет. От 2017 г. до ноември 2023 г., когато става зам.-кмет, е директор на ОУ „Александър Георгиев-Коджакафалията“ в Бургас.
Има академични публикации и участия в научни конференции и семинари. Работи по редица проекти и програми в сферата на образованието, като Европейско първенство по дебати, НП „Изграждане на училищна STEM среда“, EU CodeWeek на Европейската комисия, Robotics Versus Bullying – RoBy Erasmus project, The Great Plant Hunt – Toyota Foundation for Environmental Education, Mission X – European Space Resource Office и др.
Интервюто подготвиха
Цветелина ПЕТРОВА
Донка ТЪНКОШИЕВА
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg