"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Editions
Main Page Новини Новини 2024 Брой 4, 25 - 31.02.2024 г.

Видя ли, Христо, какво ти каза учителката?

„Аз-буки“ by „Аз-буки“
24-01-2024
in Брой 4, 25 - 31.02.2024 г.
A A

Симеон СТЕФАНОВ*

В българския език, особено в разговорния стил, съществуват интересни употреби на глаголите видя, виждам: Видя ли, Христо, какво ти каза учителката? (= разбра ли); Виждаш ли колко надалеч се чуват камбаните?! (= чуваш ли); Видя ли, Ния, колко е грапава тази повърхност? (= усети ли); Виждаш ли, тате, колко е вкусно ястието?! (= усещаш ли с вкуса си); Виждате ли колко приятно ухае в тази парфюмерия?! (= надушвате ли). В тях глаголите са употребени със значение, различно от основното значение в съвременния български език: ‘възприемам информация за околния свят чрез зрението сиʼ.

В приведените примери значението е по-скоро ‘чрез зрението или чрез другите си сетива добивам впечатление, представа за нещоʼ. В тях глаголът виждам за сетивно възприятие чрез зрението придобива значението: ‘чрез разума | слуха | допира | вкуса v обонянието си получавам информация за околния святʼ.

И други глаголи за сетивни възприятия могат да се употребяват по същия начин: Чу за случилото се от съседите. (= разбра, узна); Надушвате ли какво ви очаква, ако продължите напред? (= осъзнавате ли, разбирате ли).

Както може да се установи от примерите, много глаголи за сетивни възприятия могат да бъдат взаимозаменяеми в един и същи контекст, защото имат потенциала да се употребяват с различно значение и да означават обобщено ‘усещам със сетивата си’ или ‘разбирам, осъзнавам’. Познаването на това езиково явление обогатява нашите изразни възможности.

*Д-р Симеон Стефанов е главен асистент в Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ към Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

Един старейшина Паркинги или паркинзи? Новото лице на климата* Снимка на министър Галин ЦоковВходното за IX клас – на компютри

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags български езикглаголиНаписаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Първата студентка от Мароко в Бургас ще учи „Медицина“

Next article

Разчитат българския геном

Next article
Снимка на лаборатория

Разчитат българския геном

Снимка на министър Галин Цоков

Входното за IX клас – на компютри

Над 5000 са възпитаниците на неделните ни школа на Острова

Над 5000 са възпитаниците на неделните ни школа на Острова

Последни публикации

  • Форум за ранно детско развитие се проведе в Стара Загора
  • Отворената наука гарантира бърз трансфер на знания към икономиката
  • „Аз-буки“ представи „Стопанска история на българите в Османската империя“
  • Непознати улици
  • Създават училищни програми за четене с разбиране по национална програма
  • Професионалната гимназия по туризъм „Проф. д-р Асен Златаров“ в Кърджали с нов Център за хуманитарни науки
  • 4000 българи са регистрирани в платформата за учене на възрастни EPALE
  • Училището в Бобовдол чества 70 години традиции в образованието
  • Облекчения за инвестиции в изследвания
  • В Министерския съвет: Удължават срока за изпълнение на две национални научни програми
  • 140. СУ „Иван Богоров“ в София показа как се учи чрез изкуство
  • Зам.-министър Наталия Михалевска: Трансформацията на образованието има за цел да изгради потенциал за бъдеще на всеки човек
  • Близо 27% от учениците у нас употребяват тютюневи изделия
  • Първи академичен кампус в „Студентски град“
  • Министър Красимир Вълчев: Инвестициите в STEM среда увеличават мотивацията и интереса на учениците
  • „Аз-буки“ представя нови издания на Коледния панаир на книгата
  • Тайнствата на Рила
  • Застрашената тръноопашата потапница зимува у нас
  • Приказкотерапия в Челопеч
  • Загадъчната природа на тъмната материя
  • Учениците от СУ „Иван Вазов“ в Плевен с иновативен урок по предприемачество
  • Енотите показват склонност към опитомяване

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"