"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024 Брой 4, 25 - 31.02.2024 г.

Как деца решават конфликти

Катерина Ковачева от Катерина Ковачева
26-01-2024
in Брой 4, 25 - 31.02.2024 г.
A A

Близо 60 години 23. детска градина „Иглика“ в кв. „Виница“ във Варна не само отглежда малчугани, но и развива техния дух и потенциал, възпитава новите поколения и показва моста между традиции и иновации.

С редица грамоти само в последните месеци и десетки участия в театрални представления, иновативни проекти, детски конкурси образователната институция се гордее с постиженията на своите деца. Градината е и сред отличените с награда „Варна“ за „Колектив на годината“ в областта на пред­училищното образование.

Няколко проекта на дечицата от „Виница“ грабват вниманието през последните месеци и Марчела Петрова споделя за някои от тях специално за „Аз-буки“. Как успява да провокира децата да учат, докато творят, как иновациите навлизат в традиционното обучение в детската градина и още любопитни факти за градината – разказваме в следващите редове.

Снимка на деца от ДГ „Иглика“
ДГ „Иглика“ е първата детска градина в България, която участва в разработването на иновативен проект
за развитие на емоционална интелигентност и превенция на агресията чрез методите на медиацията

Медиация в предучилищното образование, библиотека, сензорна STEM стая, книга с добавена реалност, анимация с изкуствен интелект. Не, това не са постиженията на американска или западноевропейска детска градина.

Това са само част от последните проекти на децата в общинската детска градина №23 „Иглика“ във Вар­на. Ръководи я Марчела Петрова, която има 30-годишен опит в системата на образованието като преподавател, психолог и понастоящем директор. Тя споделя за „Аз-буки“, че непрестанно търси баланса, така че децата да развиват потенциала си и да усвоят уменията на XXI век, но и да познават и съхраняват традициите ни.

Иновативен проект за развитие на емоционалната интелигентност

„ДГ „Иглика“ е първата детска градина в България, която участва в разработването на иновативен проект за развитие на емоционална интелигентност и превенция на агресията чрез методите на медиацията. Проектът се реализира заедно с най-голямата организация в България, обучаваща медиатори – Института „Итера“ – споделя директорът Марчела Петрова. – Като медиатор, за мен е важно малките да се научат да решават конфликти и да имат механизъм за справяне с тях. Вдъхновихме се от „Монтесори“ педагогиката – да обясним емоциите на децата и да им опишем как решаваме конфликтите чрез игра“, допълва тя.

Педагозите в „Иглика“ говорят за емоциите по достъпен начин

Снимка на Марчела Петрова,
Марчела Петрова, директор

Децата от яслената и от I група се запознават с базовия емоционален регистър, а II, III и IV възрастова група работят с „Мост на мира“ – образователен ресурс, адаптиран за деца, който съчетава петте етапа на процедурата по медиация. Идеята се ражда по време на кръгла маса от директора Марчела Петрова.

Килимчето, наречено „Мост на мира“, изобразява стъпки на медиацията. „Първо разказват какво се е случило и как са се чувствали, като по този начин децата са учат да водят диалог.

В случая медиатор е учителят. Продължаваме с втората стъпка – да споделят емоциите си от случката. И трета стъпка е да разкажат как според тях се е почувствал другият. При четвъртата стъпка дават предложение как да се разреши спорът, и на петата го правят на практика“, обяснява директорката. Уточнява, че в градината имат всекидневни мисии за изграждане на емоционални компетентности у децата.

Темата за медиацията и емоциите оживява чрез една от трите книги, които детската градина издава – част от поредицата „Играем, за да знаем“.

Създават анимационен филм „Иглика разказва за емоциите“

„През декември пред пълна зала децата от ДГ „Иглика“ представиха иновативна технология за добавена реалност, в която след сканиране на QR кодове героите от книгата оживяват във видеа, които представят стъпките от моста на мира.

Освен това представиха и авторски анимационен филм – „Иглика разказва за емоциите“. Видеото е създадено от изкуствен интелект, като искаме да благодарим на проф. Кожухарова и асистент Мария Желязкова от Тракийския университет, които ни обучиха да правим анимации, да ги озвучим, да създадем цялото видео“, споделя Марчела Петрова.

В градината децата могат да се похвалят и със собствена библиотека – домът на книгата в детското заведение до този момент разполага с над 1000 издания. Детската библиотека е създадена с помощта на учителите и родителите на малчуганите, които посещават градината в кв. „Виница“. Книжният фонд съдържа творби за всички детски възрасти, дори и за най-малките от яслената група.

„За да се изгради любов към книгата, трябва да се започне с мотивация от много ранна детска възраст

Колкото по-големи са читателите, толкова по-трудно става. Затова сме поели мисията да посеем обич и уважение към книгите“, допълва директорът на „Иглика“. Тя се старае през цялата година да се провеждат мероприятия, литературни четения, драматизации, изложби и други инициативи, които разгръщат пред малкия читател необятния свят на детската книга.

„Организират се съвместни инициативи с районната библиотека, създават се специализирани кътове за четене. Имаме дори метър на приказките, който показва на каква височина каква приказка трябва да четеш. Регулярно се организират срещи с писатели и активно се участва в маратони по четене. Всяка група има читателски картон, имаме и място за четене, където децата избират книжката за деня. Имаме и къща на приказките, там историите от страниците оживяват чрез кукли, които ушихме сами, с учителите в градината“, хвали се Марчела Петрова.

STEM сензорна стая в детската градина

А за неповторимата STEM сензорна стая в детската градина директорката споделя, че съчетанието между сензорна и STEM среда не е обичайно срещано. „За наше щастие, успяхме да оборудваме двете съоръжения, които не само не си пречат, а напротив – плавно и хармонично се допълват.

Помещенията са разделени на две основни части. В сензорната стая, обзаведена по изискванията за организация на този вид помещения, се работи за овладяване на емоционални състояния, развитие на сетивни усещания от целия сетивен спектър, място за отмора и защитена среда за децата. В нея оборудването е в подходящи меки цветове и настилки с възможност да се седне на земята, върху мек под, специални модули или на барбарон.

Има опция за затъмняване и проектиране на образи и светлинни ефекти. Тук разполагаме с проектори на космическа тематика, аудио-визуални лампи с възможност за промяна на режимите звук и светлина, LED осветления – ленти и кълбовидни лампи и др.

При необходимост има дифузер, който също може да допринесе за релаксираща обстановка. Меките постелки, сензорната пътека и модули за активна игра и психомоторика са другата основна мебелировка. Децата разполагат и със „сух басейн“ с цветни топки“, отбелязва директорът.

В стаята могат да се похвалят с уникалната по рода си акумулаторна дъска за писане с размер A1. Тя свети в седем различни цвята за ангажиращи и съвместни дейности, свързани с рисуване и писане. Провокира всички сензорни нива по нетрадиционен начин, като всяка половина на дъската може да се управлява независимо.

Идеална е за работа на няколко деца едновременно, като създава фантазии и образи на замръзнало езеро или приказен пейзаж, за ролеви игри, като тетрадка за супергерои, и за създаване на нетрадиционно изкуство.

STEM стаята е решена във вариант на ателиета

STEM стаята е решена във вариант на ателиета, оформени тематично и обвързано последователно съгласно значението на абревиатурата STEM (наука, технологии, инженерство и математика).

Марчела Петрова неведнъж е посрещала чуждестранни гости по проекта „Място за всяко дете“. По него се предоставят дългосрочно обучение и супервизии от специалистите на фондация „Карин дом“. Както и адаптиране на средата в детското заведение, така че да се гарантират място и индивидуална подкрепа на всяко дете със специални нужди.

„Карин дом“ има дългогодишен опит в областта на терапията и рехабилитацията, ранната интервенция и интеграцията на деца със специални нужди.

Работят в сътрудничество с „Карин дом“

„Нашите специалисти работят в тясно сътрудничество с колегите от „Карин дом“. От тях почерпихме опит и внедрихме говорещи бутони и интер­активна дъска за рисуване. Помага на децата със специални образователни потребности във всекидневните занимания в градината“, продължава Петрова. И добавя, че такива дечица в градината не липсват и дори са по няколко в група.

„По Проекта сме посрещали и руснаци, и исландци. Те бяха много впечатлени от нашите детски градини и специално от страхотната база и отдадените педагози“, споделя Петрова. По думите ѝ, качествата, без които не можем – комуникацията, координацията и спокойствието, са ключови за ефективната работа с деца със специални образователни потребности.

„Но от опита на Исландия също може да почерпим много. Основният фокус се поставя върху способностите на детето – какво може то, вместо какво не може. Цялото образование в тази страна е свързано с креативността, с работата по различни проекти и с творчеството.

А в училищата и детските градини не битува разграничение между учители, родители и социални асистенти, тъй като всички работят заедно“, казва директорката на варненската 23. ДГ „Иглика“.

Your Image Description

Свързани статии:

Как Европа задържа децата в училище Управлението на езиковото разнообразие е възможно Великият нов свят STEM дни в иновативна образователна среда

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags STEMагресияВарнаемоционална интелигентностКомпасМарчела Петровамедиаторпревенция

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Да спечелиш доверието на стотици семейства

Next article

110 консултанти помагат в избора на професия

Next article
110 консултанти помагат в избора на професия

110 консултанти помагат в избора на професия

Снимка на деца

Децата не се раждат с компетенции

Пилотен проект на МОН и Google обхваща над 200 български училища

Пилотен проект на МОН и Google обхваща над 200 български училища

Последни публикации

  • Детството не е състезание
  • Няма кой да те чуе, ако не си онлайн
  • Студентите бягат с УАСГ
  • Прародителят на всички рози е бил малко жълто цвете
  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"