"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024 Брой 39, 26.09. – 02.10.2024 г.

Кремена Сьодерстрьом – българката, спасила шведско училище: Необходима е смелост, за да промениш себе си и да дадеш най-доброто на учениците

В Швеция няма частни уроци, обучението е изцяло практически насочено – една подготовка за живота

Катерина Ковачева от Катерина Ковачева
27-09-2024
in Брой 39, 26.09. – 02.10.2024 г.
A A
Снимка – Личен архив

Кремена Сьодерстрьом е родена в Ахелой. Завършва средното си образование във Френската гимназия в Бургас и приложна лингвистика с френски и английски, а по-късно и журналистика. През 2002 г. заминава за Швеция, където продължава кариерата си в образованието, като преминава обучение по шведска педагогика.

След години като учителка по английски и френски, тя се издига до позицията директор на училище в предградие на Стокхолм, а впоследствие заема същата позиция в училище в центъра на шведската столица. От август 2020 г. е директор на Основно училище „Игелста“ в Сьодертеле – град с висок процент имигранти, недалеч от Стокхолм.

За личната ѝ история, трансформацията на образованието, подобряването на успеха и намаляването на отсъствията на учениците, за мотивацията на учителите и връзката с родителите, говорим с Кремена специално за в. „Аз-буки“.

– Госпожо Сьодерстрьом, как решихте да заминете за Швеция?

– Причината за заминаването ми в Швеция беше съпругът ми, който е швед. Не бях планирала или мечтала за живот в Скандинавия преди това. След научаването на шведски език трябваше да избера доста бързо в каква професионална посока да поема. Да започна да работя като учител, беше естествена за мен стъпка, тъй като току-що бях завършила лингвистика и имах диплома за учител по френски и английски. За съжаление, дипломата ми от България не беше достатъчна и трябваше да уча и една година шведска педагогика, за да мога да получа сертификат като  учител в Швеция.

– Как стигнахте до позицията „директор“?

– През осемте години работа като учител не съм имала амбициите да ставам директор, напротив – смятах, че директорската работа е свързана с прекалено много администрация и те отдалечава от учениците. Същевременно през годините поемах доброволно повече и повече отговорни задачи, свързани с организацията на работата, което не остана незабелязано от учениците ми, колегите и тогавашния ми директор. Започнах да чувам доста често коментари, че би трябвало да стана директор, тъй като според по-горе споменатите притежавах необходимите лидерски качества. И така, след осем години работа като учител по френски и английски, реших да кандидатствам за длъжността на заместник-директор в училище в Стокхолм. Започнах и задължителното образование за директори и след три години учене на право, статистика и лидерство и управление получих сертификат за директор.

– Как се случи така, че поехте ръководството на училище, в което за 10 години четирима директори преди Вас са опитали да направят промяна, и всички до един са избягали…

– През 2020 г. бях насърчена да кандидатствам като директор на „Игелста“ – училище в градче в близост до Стокхолм с доста лоша слава поради ниските резултати на учениците, високия процент отсъствия, както и голяма престъпност. Справих се с всички интервюта и тестове и получих работата.

Разбрах, че нито един от директорите преди мен не е успял да се справи със задачата да промени положението в училището – нещо, което половината от новите ми служители ми не се поколебаха да ми припомнят при първата ни среща. „Защо си мислиш, че точно ти можеш да се справиш? Къде ти е магическата пръчица?“, бяха чести въпроси, които чувах неведнъж в началото.

След четири години упорита и целенасочена работа успяхме. Днес вече над 80% от учениците имат необходимия успех да кандидатстват в гимназия. Учениците ни имат най-нисък процент отсъствия в общината, резултатите от всички ученически, родителски и учителски анкети са изключително високи.

– Какво стои зад тези резултати?

– Процесът на промяна и развитие е труден и отнема време. Четири години упорита работа на всички училищни нива бяха необходими, за да стигнем до днес. Освен че успяхме да вдигнем резултатите и да намалим отсъствията на учениците, увеличихме безопасността в училище. Целият ми персонал – и учителите, и медицинският екип, и ресторантският персонал, както и учениците се чувстват ангажирани и в работата по развитието на училището.

– Увеличавате успеха и намалявате отсъствията в градчето с най-много емигранти, където децата не знаят език. Как на практика се случва промяната?

– Преди 60% от учениците имаха двойки, сега са 18%. Преди 2020 г. родителите избираха да преместят децата си в други училища, днес избират нашето училище още в V и VI клас, за да си осигурят място при нас преди кандидатстване в гимназията.

Един от важните фактури за промяна бе, че всички имаха смелостта да погледнат навътре в себе си, за да си зададат онези неудобни въпроси за това какво трябва да променим в собствената си работата, за да дадем на нашите ученици най-добрите предпоставки за успех.

Други фактори за нашия успех – всички заедно правим задълбочен анализ на резултати. Решенията, които се взимат, са базирани на идентифицираните области на развитие с фокус върху ученика. Създават се ясни структури за наблюдение на присъствието на учениците всеки месец. Освен това – добра структура на работа на екипа, отговорен за здравето на ученика – психолози, специални учители, медицинска сестра, въвеждане на екип за развитие с представители от всяка работна група. Заедно с това – разширяване на ресурсния персонал с преподавателски умения, колегиално обучение на учителския екип, базирано на идентифицираните след дълбок анализ нужди на училището, ученически съвет, в който те самите са активни в системната работа. И не на последно място – прозрачност на всички тези процеси.

– Каква е разликата между клас в България и клас в Швеция?

– Шведското образование е силно насочено към практическата подготовка на учениците за живота. Основната му цел е всеки ученик да бъде готов за предизвикателствата на обществото.

До момента, в който завърши училище, ученикът трябва да е осъзнал собствените си силни и слаби страни, да е открил най-ефективните методи на учене за себе си и да е развил важни умения. Това включва разбиране на закони, икономически принципи, управление на лични финанси и бюджет.

Освен това образованието формира у учениците уважение към другите и към държавата, с цел те да станат самостоятелни и отговорни граждани.

– Частни уроци изобщо не съществува като термин в Швеция? А как се справят учениците там?

– Образованието в Швеция е безплатно, което означава, че училището е длъжно да предостави на учениците всичко – от учебници, тетрадки, компютри/таблети, химикали, закуска, обяд, следобедна закуска до качествено образование.

По закон училището трябва да предостави няколко часа на седмица допълнителни уроци с учители по всички предмети след часовете. Там учениците могат да получат необходимата помощ независимо дали имат нужда да подобрят резултата до тройка или от петица до шестица.

И на практика родителите няма нужда да мислят за частни уроци. Напротив, те знаят, че имат правото да изискат тези уроци от училището независимо от успеха на децата си – и дали още в IX клас дете със суперспособности работи с материал за XII клас, или детето е със слаб успех и работи с материал за V клас.

Процесът на проследяване на всички резултати – от успех, отсъствия, анкети и т.н., е много важен за нас. Четири пъти в годината проследяваме и анализираме всички резултати, за да можем да променим начина на работа, да пренасочим ресурсите и преподаването. Без тези анализи и без тези прогнози няма как да сме активни.

Още през октомври трябва да направим анализ и прогноза за всички идващи през декември резултати, за да можем да дадем най-добрите предпоставки за подкрепа и на учителите, и на учениците.

– Как мотивирате учителите?

– С яснота и прозрачност във всички процеси и решения. Когато учителите разбират защо правим това, което правим, когато те активно участват в анализите на работата ни, чувстват и виждат, че предложенията им за развитие и подобрение са важни за директорите, то тогава те се чувстват като значима част от организацията.

Всеки служител, независимо от позиция, професия и образование, има нужда да се чувства оценен и с възможност да допринесе за развитието на работното място. Като директор и шеф, е важно да си добър пример за служителите ти. Признавам си, когато сгреша, без да търся причини за грешката си. Това допринася служителите ми да почувстват, че могат да споделят с мен, ако и те са сгрешили, знаят че ще им дам подкрепа. Създава се взаимно доверие, което е много важна предпоставка за добра и устойчива работна среда.

Това са само няколко примера. Има, разбира се, и още много – високите очаквания, които имам към персонала, значението на обратната връзка, на работата в екип, редовните дискусии за ценностната система в организацията ни. И всичко това – с фокус върху ученика.

Никога не трябва да забравяме, че всички ние, които работим в сферата на образованието, сме избрали да работим именно за бъдещето на нашите деца. Децата, нашите ученици, са бъдещето на всяка страна, така че фокусът на всеки служител в училище – учител, директор, медицинско лице, трябва да е върху ученика.

Your Image Description

Свързани статии:

Писателката Петя Кокудева пред в. „Аз-буки“: Харесвам хората – дори и тези, които не харесвам Проф. Алесандро Бруни, професор по славистика в Университета „Ка Фоскари“ във Венеция: Има условия за развитие на старобългаристиката в Италия Димитър Асенов, директор на Националния център за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти: Учителят на XXI век е в нова роля Еврокомисар Илиана Иванова пред „Аз-буки“: Искаме да привлечем нови участници в „Хоризонт Европа“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags ИнтервюКремена СьодерстрьомШвеция

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Повече средства за обучение и практическа подготовка на бъдещите учители

Next article

Български ученици с възможност за обмен в САЩ

Next article
Български ученици с възможност за обмен в САЩ

Български ученици с възможност за обмен в САЩ

Student Attitudes towards Learning Chemistry: Characteristics, Factors, and Research Tools

Hybrid, Blended, and Hyflex Learning as Future Models for Education

Последни публикации

  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • 200 млн. лв. за подобряване качеството на висшето образование
  • Снимка на броя: Царство на децата
  • Премиерът Росен Желязков: INSAIT надмина всички очаквания

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"