Отличителната черта на нашето училище е, че всички тук сме като едно семейство. Подкрепяме се и нашата общност от ученици, родители и учители сме изключително сплотени и знаем, че можем да разчитаме един на друг – казва Евдокия Гергова, директор на 93. СУ „Александър Теодоров-Балан“. – Другото, което ни отличава, са профилите в горен курс: „Oбществени науки“ с изучаване съответно в едната паралелка на криминология и криминалистика, а в другата паралелка – на журналистика.“
През 2017 г. е сформирана първата паралелка с изучаване на криминалистика. От училището искат помощ от Академията на МВР и техни експерти преглеждат учебните планове, оказват подкрепа в създаването на такива предмети, каквито ще бъдат най-подходящи за съответната възрастова група през 5-годишното обучение. Първият випуск с тази специалност завършва през 2022 г. Част от учениците кандидатстват в Академията на МВР, а други се насочват към психология и работа с деца с девиантно поведение.
„Изучаването на журналистика заварих, когато бях назначена на работа – обяснява Гергова. – За него имаме подкрепата на Софийския университет, с който сме подписали договор. След края на обучението с дипломата за средно образование учениците получават и удостоверение с подписа на ректора и печата на Софийския университет за това, че са изкарали такъв курс на обучение. Някои от тях продължават развитието си в тази посока.“
Когато заема длъжността директор преди 7 години (макар все още из квартала да ѝ казват „новата директорка“), Евдокия Гергова заварва в училището 330 ученици. В момента те са 730. Това става много трудно, с усилията на целия екип.
„Всичко постигнато е благодарение на екипа – спомня си директорката. – Колегите ми стоят плътно зад мен. Подкрепиха ме за въвеждането на предметите, свързани с криминалистиката. Имаше и предложение да се разшири журналистиката, и така се случиха нещата. Всяка година балът на учениците, приети при нас, се повишава, увеличава се и тяхната бройка. Миналата година извън паралелките в 93. СУ останаха много деца, на които не им стигна балът, за да се класират в училището.“
Но при заемане на длъжността на Евдокия Гергова ѝ се налага, на първо място, да се пребори със „славата“, която е имало училището. Недобрата му репутация в миналото е преди всичко заради лоша дисциплина. На това педагозите се противопоставят с полагането на много грижи за децата с лоши прояви. Оказва им се всякаква подкрепа, с тях работят индивидуално и учителите, и училищният психолог. Подкрепят се и родителите. Но ако това не даде резултат, се постъпва абсолютно безкомпромисно. Може да се стигне и до санкция преместване на ученик в друго училище. Макар и рядко, тази мярка е прилагана, за да се даде на ученика шанс да намери своето място и своя път. Някои родители го приемат адекватно, други – не. Така или иначе днес тези проблеми са редуцирани до минимум. Учениците знаят добре, че ако се държат недисциплинирано, ще има последствия. Най-често в горен курс има такива проблеми.
Според директорката, когато отмине напрежението около кандидатстването след VII клас, малко се поотпускат и децата, и родителите им. Освен това се сформират нови паралелки в горен курс. В VIII клас се сбират деца, които не се познават, от различни училища. Там има първоначално наместване на пластовете – кои ще бъдат водещите в класа, кои ще са отличниците или по-интровертните, затворени в себе си ученици, които остават в периферията. Това води и до съответни сътресения. Но за щастие, в училището няма прояви на агресия, защото се приема индивидуалността на всяко дете и се работи усилено с всички ученици.
В 93. СУ много добре работят с децата със специални образователни потребности. Изградени са два кабинета за индивидуални занимания, които се ползват от ресурсните учители, логопед и училищни психолози. Педагозите работят всеотдайно с тях и има много добри резултати. По тази причина училището е доста желано от страна на родителите на такива деца. В момента тук учат 36 деца със специални потребности.
„Изключително тежко е, защото е свързано със заетостта на колегите, които трябва да преподават тези индивидуални часове – подчертава директорката. –
И на второ място, не по-леко е положението с материално-техническата база. Двата кабинета, които направихме преди 2 – 3 години, не стигат и ни е все по-трудно да осигуряваме място, където учителите да провеждат часовете. Много от децата са на индивидуална форма на обучение, но има и такива на комбинирана форма, а те също имат индивидуални часове, които трябва да бъдат поемани някъде в сградата.“
Училището е на двусменен режим, както повечето столични училища. Но ако премине на едносменен, ще падне и бройката на децата. А това ще доведе до намаляване на финансирането, ще се отрази и на издръжката на сградния фонд. През последните години материално-техническата база е съществено модернизирана.
Част от класните стаи са обзаведени изцяло по нов модел. Няма ги вече старите подиуми, във всяка стая има дисплей и мултимедия. Това действа стимулиращо и на учениците, и на учителите.
Богата е и палитрата с извънкласни занимания. Има народни танци, футбол. Преподавателят по музика е завършил в Широка Лъка, гайдар е и занимава децата с народни песни. По различни проекти са създадени много клубове: по литература, наречен „Ъпсурт“, по рисуване, по математика. Дори по готварство, с който се занимава учителка в начален курс, която редовно публикува рецепти в медиите.
В часовете си тя запознава децата със здравословното хранене, учи ги да ползват пълнозърнест хляб, кои съставки са полезни. Децата приготвят сандвичи, които изяждат още в часа. Понякога черпят и директорката.
„В горния курс в голямата си част са изгубени за каузата на здравословното хранене, те ядат каквото си пожелаят – подчертава директорката. – Отдават се на вредна храна и най-вече на напитки, основно се пият кока-кола и различни енергийни напитки. Те превъзбуждат нервната им система. В момента са в пубертета, хормоните им бушуват и всичко това може да доведе понякога до тежки последици. В училището е забранено да се вкарват такива напитки. Ако някой скрие нещо, веднага щом учителите го видят, му го взимат. Подкрепят ни много и родителите, които също забраняват употребата на енергийни напитки. Навън ги използват, за жалост, но в училище – не. Имали сме и инциденти. Една девойка, която не се беше хранила, решила че енергийната напитка е напълно достатъчна. И направи много тежък пристъп, викахме и линейка.“
Отскоро медицинската сестра в училището е на 8 часа, а не както досега – на 4 часа, което е крайно недостатъчно. Случвало се е дете да направи астматичен пристъп или пък тежък епилептичен припадък. Наскоро е имало и друг тежък случай – при игра едно дете се спъва от крака на друго, пада, удря лошо главата си. А няма медицинско лице, което да реагира. При тежък инцидент учителите винаги звънят на 112, но докато дойде линейката, трябва да се реагира адекватно.
Резултатите от външните оценявания не са най-добрите, но хубавото е, че всяка година се повишават. Това води и до увеличаване на резултатите на ДЗИ.
В началото, когато Евдокия Гергова идва тук, нивото е много ниско. Днес ученици всяка година се класират за областен кръг на олимпиадите. Редовно има класирани ученици на първи места на състезанията, организирани от Сдружението на началните учители.
„Имаме много златни медали от европейското състезание „Математика без граници“, в което участват над 70 държави. На „Европейско кенгуро“ също има деца, класирани на челни места – казва Евдокия Гергова. – Миналата година наши ученички се класираха на първо и трето място на състезанието, организирано от РУО – София-град, „Бог е любов“. Бяхме много горди с всички тях. Редовно имаме деца, класирани в различни състезания по рисуване. Миналата година колежката по изобразително изкуство беше изпратила за пореден път рисунки на деца със СОП и бяха спечелили I и II място в надпреварата в групата с други деца със специални потребности. Това ни подейства много зареждащо.“
В училището работят по най-различни проекти. Още през 2019 г. тук са изградени STEM кабинети, единият от тях е оборудван с необходимото за часовете по криминалистика.
Проектите по програмата „Еразъм“ са 5 – два са завършени, един предстои да бъде завършен, по други два още се работи. „Когато пътуваме по „Еразъм“, обичам да „крада“ идеи, които после предаваме на колегите и внедряваме в училището“, признава директорката.
„Бумащината в нашата работа е най-голямото предизвикателство, с което трябва да се справям – категорична е директорката. – Наредбите постоянно се изменят. Повече пишем, отколкото да сме сред децата. Дали е на хартия, или в електронна среда, за нас няма значение. Смятам, че много документи са излишни. Ние си вършим работата, независимо дали нещо е разписано, или не. Ако не правим това, което сме заявили, училището и учебният процес няма как да вървят добре. Това са правили и колегите ни преди нас – с грижа, с отговорност, но без толкова много писане. Другият сериозен проблем е, че въпреки че имаме много млади учители и по-голямата част от колектива ни е под 35 години, липсват кадри за определени предмети.
И засега с този проблем трудно се справяме.“
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg