Занимания по роботика за първокласници са въведени в СУ „Христо Проданов“ – Карлово
Стоян СТОЯНОВ
Занимания по роботика като факултативни учебни часове са въведени за първокласниците в СУ „Христо Проданов“ – Карлово. Така децата правят първите си стъпки по програмиране в STEM клубовете. Идеята е на директора на училището Лука Мачев. „Тенденцията е малко по малко да въвеждаме тези занимания и в други класове. Голямата цел е децата да получат уменията на дигитални създатели, а не да бъдат просто ползватели на някаква технология. Роботите, които сме закупили и с които учениците работят, развиват находчивост, умения да превръщаш идеите в собствени решения и проекти“, споделя за „Аз-буки“ директорът. Добавя, че децата се включват с голям интерес и с нетърпение очакват тези часове. Не по-малък интерес предизвиква и работата в клуб „Астрономия“, ръководен от зам.-директора Донка Дончева.
През отиващата си учебна година в СУ „Христо Проданов“ – Карлово, са сформирани общо 15 клуба за занимания по интереси. От тази година към останалите ще се въведе и клуб по плуване, тъй като ръководството на училището успява да пусне в експлоатация басейна – единствен в цялата община, реновиран преди три години по Оперативна програма „Региони в растеж“. Символично това става на 1 юни – Деня на детето.
„Започнах методични усилия в тази посока от момента, в който встъпих в длъжност преди две години. Имаше проблеми заради нефункционирането на съоръжението, но намерихме техническо решение“, разказва директорът Мачев. Отбелязва още, че сега засичат какви са месечните разходи за функционирането на басейна, за да направят точна сметка колко ще струва издръжката му. „Имахме разговор и с кмета на общината д-р Емил Кабаиванов. Надявам се да внесе за гласуване в Общинския съвет отпускането на целева помощ и да получим финансова подкрепа, каквато впрочем получават подобни съоръжения в много други градове“, продължава директорът. Целта му е единственият училищен басейн в общината да работи целогодишно и да се използва не само от учениците от СУ „Христо Проданов“, но и от спортни клубове и от децата от региона.
Най-младото училище в Карлово изпраща настоящата учебна година с близо 690 ученици. „Тенденцията в последните годни е за увеличаване на учениците ни. Тази година има голяма вероятност да направим по три паралелки в I и V клас“, казва събеседникът ми.
И добавя, че работят на една смяна, като базата позволява обучението на много повече деца. „Аз съм в това училище от 1986 г. и имаше времена, когато имахме над 1200 ученици“, продължава Мачев.
В училището работи екип от 61 педагогически специалисти. „Всеки колега, който напуска, е заменен с млад специалист. Желанието ни е да приемаме повече такива. Онези, които за първи път започват своята кариера като учители, задължително се поемат от наставник. Колегите от методическите обединения винаги откликват, когато има въпроси от младите учители. Аз също помагам. С удоволствие мога да споделя, че към екипа ни се присъединяват и бивши възпитаници на училището“, отбелязва директорът. Категоричен е обаче, че младостта, сама по себе си, не е достатъчно условие, за да бъдеш успешен учител. Убеден е, че е важно какви цели си поставя всеки с влизането в професията, и особено дали е отворен към децата и обича да работи с тях. „Защото има и примери на хора, които просто не стават за учители“, казва Мачев. Друго, на което държи особено, е създаването на сплотен педагогически екип, който е съсредоточен върху работата си и влага енергия в промяна на обучението.
А макар и младо, Средно училище „Христо Проданов“ в Карлово има традиции в нововъведенията. Седем години след основаването си като основно училище през 1985 г. е преструктурирано в средно училище, като обучението в него е ориентирано към мениджмънта и чуждите езици. Работи се по иновативен проект на проф. Милко Митрополитски, а учениците са обучавани от професори и доценти.
И в момента гимназията залага на иновациите. В Списъка на иновативните училища е от 2017 г., като работи по новости в сферата на софтуерните и хардуерните науки, на
предприемачеството и чуждите езици. Въведено е ранно компютърно обучение, цели да подготви учениците за предизвикателствата на съвременния информационен свят. „Миналата година продължихме иновативния процес. Стремим се да даваме нови неща и по нов начин на децата, така че да им е интересно да учат“, отбелязва събеседникът ми. Доказват го и поредицата от иновативни интегрирани уроци по няколко предмета, които се осъществяват в класните стаи и извън тях в различни културни институции.
Директорът на СУ „Христо Проданов“ подчертава, че всички профили в гимназиален етап са със сериозни традиции в училището. За новата учебна година е предвиден прием след VII клас в профил „Чужди езици“ с интензивно изучаване на английски език и втори език – немски или руски,
„Софтуерни и хардуерни науки“ с разширено изучаване на английски език и „Пред-
приемачески“ с интензивно изучаване на английски език.
А накъде се насочват учениците след завършване на VII клас? „Миналата година от два пълни класа, завършили VII клас, само едно дете замина за друго училище. Всички други останаха при нас. Надявам се и през тази година да бъде така“, отговаря директорът Мачев. Според него резултатите тази година на НВО и ДЗИ са по-слаби от миналогодишните, като влияние за това оказва и дългата работа в онлайн режим. В същото време, подчертава, че онези от учениците, които са желаели да обогатяват знанията си, и полагат усилия, го правят и по време на онлайн обучението. Дори го предпочитат, тъй като няма кой да ги разсейва в час и така по-лесно възприемат онова, което учителите преподават.
Възпитаниците на училището редовно се включват в различни състезания и конкурси, от които печелят не едно и две отличия. Сред последните успехи е третото място на Емилия Гаджева от IIIА клас в националния кръг на състезанието по английски език Pearson Competition. За него се класират и Ванеса Близнакова IVА клас и Александра Бадур XБ клас. Шестокласничката Никол Гаджева пък печели първо и трето място в категориите „Фолклор вокал“ и „Поп вокал“ в конкурса „Път на славата“, организиран в Дома на културата „Средец“ – София. Нейната връстничка Христомира Лалева печели второ място в националния конкурс „Христо Ботев – героят, който даде всичко за родината си“.
В навечерието на завършването си първенецът на випуска Венцислава Писачева от XIIБ клас е отличена с наградата „Надежда за утре“ от Регионалния синдикален съюз и синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ – Карлово.
Училищният живот в СУ „Христо Проданов“ също е изпълнен със събития. На 18 април във фоайето на НЧ „Васил Левски 1861 г.“ е открита традиционната изложба на ученически рисунки от I до IX клас, посветена на патронния празник и 38 години от покоряването на първенеца на Земята връх Еверест на 20 април 1984 г. от родения в Карлово Христо Проданов. По повод Деня на Земята на 22 април от ученическия съвет засаждат 10 дръвчета в двора на училището. В Световната седмица на парите учениците от XА клас, специалност „Електронна търговия“, участват в онлайн събитие на тема „Дигитално и иновационно банкиране“, представена от служител банка. На 11 юни – Ден на икономиста, ученици от VIIIБ клас, вдъхновени от наученото по „Предприемачество“, подготвят речник с качествата, които трябва да притежава успешният предприемач. По повод 26 юни – Световния ден за борба с наркотичната зависимост, учениците от IXБ клас представят проекти и презентации по темата.
В училището работи и екип за подкрепа за личност-
но развитие в състав от психолог, логопед и ресурсен учител, които оказват необходимата подкрепа на девет деца със специални образователни потребности. Още девет ученици са на индивидуални учебни планове, като се обучават или вкъщи, или родителите ги водят в училище. „Имаме още един ресурсен учител на половин щат и един помощник на учителя, назначени по НП „Подкрепа на приобщаващото образование“. Предстои да назначим и педагогически съветник и по този начин ще сформираме пълен екип за подкрепа за личностно развитие“, коментира директорът.
В последните години екипът на училището работи по редица национални програми, сред които „Иновации в действие“, ИКТ, „Без свободен час“, „Квалификация на педагогическите специалисти“, „Осигуряване на съвременна образователна среда“ и др. „Задължително ще се включим пак по програма „Отново заедно“. Подготвяме участие и в новата програма „Заедно в изкуството и спорта“. Не пропускаме възможности, чрез които можем да подоб-
рим средата или обучението в училище“, обобщава директорът Мачев. Сред задачите в бъдеще е и подготовка на проект по програма „Еразъм+“.
„За да стане добър ръководител, на един директор му трябват минимум 4 – 5 години. Ако говорим за мандатност, не трябва да има мандат, по-къс от 8 години. Иначе няма да има стимул и дългосрочна цел, която да се преследва. Добре е, ако някой директор е бил успешен в дадено училище, да може да му се предложи място в друго. Има какво да се мисли по този въпрос“, коментира относно дебатите „за“ и „против“ мандатността на директорите ръководителят на СУ „Христо Проданов“.
По повод прегледа на учебните програми Мачев споделя, че очаква нормализиране в системата. „Масово мнение на колегите е, че ненужно материал бе спуснат надолу по класовете. И това много утежнява неговото възприемане от децата. Очаквам облекчаване на учебното съдържание и прецизирането му според възрастта на учениците“, казва директорът Мачев.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg