"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 43, 2021

Да растеш, изучавайки света

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
27-10-2021
in Брой 43, 2021
A A

Anelia Vracheva
По материали
от чуждия печат

Родителите, които търсят алтернативи за образованието на детето си, могат да избират не само между системата на Монтесори и Валдорфската. Световно разпространение вече получава и трети вариант – т.нар. реджо-педагогика.

Родината на реджо педагогиката
През 60-те години на миналия век в детските градини на Реджо Емилия (малко градче в Северна Италия) се появява оригинален метод на обучение – реджо-педагогика. Регионът традиционно е смятан за представител на левите убеждения. Следвоенното поколение италианци се замислят как да отгледат децата си като пълноценни личности, които не се страхуват свободно да мислят, да творят и изследват света. В Реджо Емилия смятат, че всички деца, независимо от физическите си данни и социалния си произход, имат равни права за възпитание и образование.
Автор на новия подход става директорът на образователните програми в града Лорис Малагуци. Той създава концепцията на „стоте гласа“. Основната ѝ идея е да се даде на всяко дете възможност да изрази себе си по сто начина: чрез музика, рисуване, пеене, танци, занимания в театър, конструиране на модели и т.н. През 1991 г. методиката получава признание от психолози като най-добрия и най-съвременен метод за работа с деца в предучилищна възраст. Днес реджо-педагогиката се използва широко в детските градини не само в Италия, но и в САЩ, Великобритания, Германия, Швеция, Австралия, Нова Зеландия, Канада, Израел, Япония, Сингапур и други страни.

Проект
Проект е ключово понятие в тази система на обучение. Детето самò си избира проект или предмет за изследване. Обикновено проектите се раждат в игрите и разговорите в зависимост от какво се интересуват децата в дадения момент. Темата може да бъде най-различна: сянката, дъждът, градът и т.н. Проектът не е ограничен във времето – може да продължи от няколко часа до цяла година. Важен е самият процес, а не крайният резултат. При това никой не обременява детето с информация – процесът на познание се осъществява по естествен начин.

Ателие
В детските градини са отделени помещения, където децата разполагат с материали и инструменти за творчество: моливи, четки, бои, пластилин, глина, клончета, вълна, хартия, камъчета и т.н. Тези стаи никога не се заключват.

Кооперация
Това е един от важните принципи в реджо-педагогиката. Работейки над проектите, децата се обединяват в групи, постоянно обсъждат процеса помежду си и с възпитателите. Всеки има възможност да се изкаже по всяко време и задължително бива изслушван от всички. Проектите се записват на видео, снимат се и се описват в дневници, за да могат родителите и педагозите да следят как се движи процесът.
Философията на педагогиката стъпва върху следните основни постулати:
– децата могат сами да контролират обучението си;
– децата се учат в пълен контакт с околната среда;
– децата изграждат отношения с други деца в пространство, което могат да изследват;
– децата трябва да имат възможност да заявят за себе си по различен начин: чрез театър, музика, пеене, фотография, танци, риторика…

Архитектура
Детските градини в Реджо
Емилия са устроени като жилищни сгради. В центъра има открито пространство (piazza), където се обсъждат новите проекти. Кухнята също е отворена за посещения. Храната се приготвя пред всички, децата могат да участват в този важен процес. Има и „тиха стая“, но там не е задължително да се спи – детето може просто да си почива, да лежи с книжка в ръка, да релаксира. Много родители през деня активно участват в проектната дейност на децата.
От няколко години в Реджо Емилия се провежда детският фестивал Reggionarra, в който участват всички културни институции в града. Това също е част от реджо-педагогиката.

Учителите
Те не са по-възрастни наставници, а съавтори, съучастници в детските експерименти. Не дават готови съвети. Главната им задача е да стимулират интерес у малкия човек. В процеса на общуване с децата самите учители се развиват и самоусъвършенстват.

Your Image Description

Свързани статии:

Европейска гаранция за детето По следите на Малкия принц Учим онлайн Етюди на родопски диалект

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Компас

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Европейска гаранция за детето

Next article

Сближаване на научните изследвания и иновациите

Next article
Сближаване на научните изследвания и иновациите

Сближаване на научните изследвания и иновациите

Скъпо начинание? Не, скъпа необходимост

Скъпо начинание? Не, скъпа необходимост

В ход е дигиталното обучение

Промените в климата удрят по БВП*

Последни публикации

  • Селфи с холограми в ПГТМ „Христо Ботев“– Ботевград
  • Тайната на дълголетието
  • Детството не е състезание
  • Няма кой да те чуе, ако не си онлайн
  • Студентите бягат с УАСГ
  • Прародителят на всички рози е бил малко жълто цвете
  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"