Учениците от ОУ „Пенчо Славейков“ в Димитровград изработват български шевици с помощта на числа
Дея ИВАНОВА
Основно училище „Пенчо Славейков“ в Димитровград е иновативно от 2017 г. Нововъведението е проектобазирано обучение в I клас, а в прогимназиален етап изучават нов предмет – „Изкуствен интелект“, като учениците програмират лего роботи.
В началото иновациите се прилагат само в по една паралелка от клас. „Това е първоначалната ни иновация, но не спряхме дотук. С времето разширихме обхвата и от нововъведенията се възползват все повече от възпитаниците ни“, разказва директорката Мария Янева. Тя заема поста от една година и е твърдо решена да надгради направеното от предшествениците ѝ. От учебната 2019/2020 г. въвеждат проектобазирано обучение и в V клас, като акцентът е поставен на междупредметните връзки между информационните технологии и останалите предмети – английски език, БЕЛ, биология и химия.
„Идеята на съвместните уроци е учениците да разберат, че предметите имат връзка помежду си“, обяснява моята събеседничка. Като истински професионалист, веднага дава пример: „Няма как да съставим имейл, ако нямаме познания по български език и информационни технологии“, посочва тя. От тази учебна година проектобазираното обучение започва да се прилага във всичките пет паралелки в I клас и ще продължи до VII клас. Акцентът е поставен върху часовете по „Човекът и природата“, а темата е „Реката в моя град“. Когато времето го позволява, уроците се провеждат на открито в парк „Марица“ до едноименната река, която минава през града. Във II клас пък въвеждат като факултативен учебен час „Български фолклор“, като в прогимназиален етап продължават нововъведенията от предишните години.
През 2021/2022 г. учениците в училището са 689, а преподавателите – 67.
Иновациите, които прилагат, включват и работа с деца със специални образователни потребности.
Те са 33. По проект „Подкрепа за приобщаващото образование“ в училището са изградили сензорна стая. Тя отваря врати в началото на учебната година. „Целта ни е децата да се адаптират по-лесно и да имат място за уединение“, казва Янева. В ОУ „Пенчо Славейков“ са назначени трима ресурни учители на пълен щат и един – на половин. Освен това има психолог и педагогически съветник.
Програмата от извънкласни занимания също е богата. Сред най-интересните занимания за учениците определено е групата „Математически фолклор“.
С помощта на числа те изработват типични български шевици. Интересните занимания са включени в програмата на шестокласниците.
Всеки, който обича шаха, може да се запише в групата по занимания по интереси. Няма ограничения във възрастта и от нея могат да се възползват ученици от I до VII клас. Директорката разказва, че учениците често правят състезания помежду си, като в края на миналата учебна година седмокласничка, носителка на отличия, е била „разгромена“ от по-малките ученици. В училището предлагат групи по интереси и в областта на спорта – волейбол, футбол и баскетбол. Имат и мажоретен състав. Вокалните групи са две: „Славейчета“ за начален етап и „Славейковци“ за прогимназиален.
В електронна среда работят с програмите на Google. Училището разполага със собствен домейн, като всеки учител и ученик има служебен имейл за комуникация. Работата в електронна среда за тях не е нова, защото в ОУ „Пенчо Славейков“ комуникират по този начин много преди пандемията. С въвеждането на виртуалните класни стаи мигновено привличат интереса на децата. Благодарение на тях разнообразяват учебната програма. Преди време това е било иновация, а сега – всекидневие.
На сайта на училището има обявена анкета относно удов-
летвореността на ученици и родители от обучението в електронна среда. Данните показват, че почти половината от отговорите са положителни за резултатите от онлайн образователния процес. „Даваме си сметка, че хората са удовлетворени от работата на колегите, но не бива да се заблуждаваме, че има по-добра форма от присъствената“, казва директорката. Голяма част от преподавателите им имат сертификати за работа с Google, което определено печели доверието на родителите.
„Истината е, че по време на онлайн обучението учениците се претоварват. За тях то вече не е забавление, както когато го
въведохме преди години. Времето, прекарано пред монитора, за тях е твърде дълго“, обяснява директорката. Разказва, че ако даден ученик няма желание да учи, по време на ОРЕС той намира начин как да не влиза в час и да не учи ефективно, което съвсем разбираемо води до по-ниски резултати. При присъствено обучение това няма как да се случи. Защото, когато са очи в очи, учителят намира начини да привлече интереса и да повиши мотивацията на децата.
„За съжаление, пандемията ни отне удоволствието от онлайн ученето. Преди то беше развлечение, сега не е“, категорична е Янева. Спомня си в първия месец преди пандемията с какъв ентусиазъм учениците са подходили към въвеждането на новите технологии в обучението в клас. По собствено желание са разучавали функциите на програмите у дома и с нетърпение са чакали да отидат в клас, за да споделят какво са научили.
За щастие, обучението от разстояние не се отразява негативно върху НВО в IV и VII клас. Възпитаниците им се представят повече от добре, като резултатите им са над средните в страната. „Единствено не сме доволни от представянето на седмокласниците по математика. 12 от учениците ни са със слаби оценки. Това не е задоволителен резултат и определено има над какво да се работи“, казва директорката. Затова тази година ще наблегнат на разширеното обучение по математика в VII клас. Използват всички възможности, които им предоставя нормативната уредба, като допълнителни часове и консултации.
В училището има много деца на родители гурбетчии. „Тези ученици обикновено са учили в чужбина един език, а сега трябва да учат български.
В повечето случаи и майчиният им език е различен“, обяснява моята събеседничка. Разказва, че е свидетел на друг феномен – родители внезапно решават да заминат да работят в чужбина, и искат дъщерите и синовете им да учат онлайн. „Има доста безумни решения, които поставят децата в риск. Това много ти обърква“, аргументира се тя. Посочва пример от практиката си с момиченце от Кипър, което се нуждае от психологическа подкрепа, за да се адаптира в училище. Тя е родена в Кипър, учила е там до III клас и се налага в IV клас да започне образование в България. Не знае нито езика, нито пък има приятели. „Ако не ѝ беше оказана съответната помощ, нямаше да се справи нито с адаптацията, нито с учебния процес“, казва Янева. На мнение е, че учениците трябва да бъдат спокойни, за да могат да показват високи резултати.
В училището няма образователен медиатор, защото процентът на учениците от социално уязвими групи е много малък. Обикновено тази роля се изпълнява от педагогическия съветник, психолога и класните ръководители. „Поддържаме постоянна връзка със социалните служби и си помагаме, когато се налага“, казва директорката. Освен това се стремят да разговарят с родителите и да ги включват в живота на училището. По този начин те стават съпричастни с възпитанието и обучението на децата си.
ОУ „Пенчо Славейков“ в Димитровград разполага с много добра материално-техническа база. Дворът е изцяло ремонтиран по проект на Общината. Създадена е площадка за безопасност на движението по пътищата. На разположение на учениците има модерни съоръжения и игрища за баскетбол, волейбол, футбол, народна топка и бягане. През следващата учебна година планират да изградят и пътека за дълъг скок.
„В тази посока трябва да се работи. Имаме ученици, които се представят блестящо на състезания по дълъг скок, трябва да им осигурим условия да тренират“, обяснява Янева. Училището разполага с модерни компютърни кабинети, които се използват за часовете по роботика. По общинска програма очакват нови роботи, а със средства от бюджета са закупили такива за начален курс. „Работим усилено в посока на информационните технологии и програмирането. Това е бъдещето, а и е доста интересно за учениците“, споделя директорката.
Имат новоизграден кабинет по химия, оборудван с „острови“ за лабораторни упражнения. Средствата са осигурени от проект за трансгранично сътрудничество с Турция. Стаята по английски език също е снабдена с големи екрани с тъчскрийн. Благодарение на тях учениците имат достъп до най-съвременните технологии в обучението. Модерен и нов е кабинетът по география, като в него не липсва нищо необходимо, като атласи, карти и глобуси. Физкултурните салони са три, като два от тях са по-малки.
Директорката отчита като недостатък липсата на библиотека в училището. Решила е в най-близко време да бъдат изградени кътове за четене. Сред другите планове за тази учебна година е изграждането на зелена класна стая на открито в двора на училището.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg