До 10 години училища и детски градини трябва да отговорят на изискванията, заложени в новия държавен образователен стандарт
Максималният брой на паралелките за прогимназиален, първи и/или втори гимназиален етап се определя от броя на класните стаи в училището за съответния етап, като броят на класните стаи не може да бъде по-малък от 70% към общия брой на паралелките. Това предвижда Наредба №24 за физическата среда и информационното и библиотечното осигуряване на детските градини, училищата и центровете за подкрепа за личностно развитие. Документът, с който се разписва последният държавен образователен стандарт, е обнародван в „Държавен вестник“ в края на септември 2020 г.
Определените в Наредбата правила се отнасят до минималните изисквания към физическата среда в детските градини, училищата и центровете за подкрепа за личностно развитие. Те се отнасят до терена, сградите и помещенията, достъпната и безопасна архитектурна среда, физическите елементи на образователната среда – шум, осветление, температура, визуални, звукови сигнали, инфраструктура и комуникации, оборудването и обзавеждането на помещенията и подкрепящата среда. Промени в организацията на учебния ден и вида на училищната подготовка може да се извършват само при възможност за спазване на изискванията, определени в тази наредба.
В сградите на детските градини, училищата и центровете за подкрепа за личностно развитие трябва да се осигури достъпна архитектурна среда. Изрично е посочено, че в тях се осигурява и необходимата физическа среда за обучение на деца и ученици със специални образователни потребности. Отбелязва се още, че при проектиране, ново строителство, реконструкция, основен ремонт на училищата, както и при доставка и подмяна на обзавеждането и оборудването в тях се прилагат посочените в Наредбата насоки за модернизация на физическата среда.
В Наредбата се посочва, че площите и пространствата в училищата се групират в две обособени учебни зони и в една многофункционална зона, които се планират съобразно вида на училището и в зависимост от предвижданото в него обучение по класове, етапи и степени на образование. Първа учебна зона включва учебните помещения и пространства за учениците от класовете на началния етап. Във втора учебна зона влизат учебните помещения и пространства за учениците от прогимназиален и двата гимназиални етапа. А многофункционалната зона обхваща сектори и помещения за занимания по интереси, център за библиотечно-информационно обслужване и зони за спорт, хранене, здравеопазване, администрация и отдих.
Помещенията и пространствата в първа и втора учебна зона включват класни стаи, кабинети, езикови лаборатории и зони за отдих.
С документа за първи път се дават дефиниции на „класна стая“,„езикова лаборатория“, на различните специализирани кабинети и др. Така класната стая е помещение, обзаведено и оборудвано за осигуряване на обучението в задължителните, избираемите и факултативните часове по учебните предмети от училищния учебен план с изключение на предметите химия и опазване на околната среда, биология и здравно образование, физика и астрономия, информатика и информационни технологии, технологии и предприемачество, физическо възпитание и спорт, музика и изобразително изкуство. В класовете от началния етап обучението по учебните предмети музика, изобразително изкуство и технологии и предприемачество може да се провежда и в класната стая.
Специализиран кабинет е учебно помещение, обзаведено и оборудвано за осигуряване на обучението в задължителните, избираемите и факултативните часове съответно по учебните предмети химия и опазване на околната среда, физика и астрономия, биология и здравно образование. Посочва се, че в лабораториите и кабинетите може да се провежда обучение и по други учебни предмети, когато придобиването на съответните компетентности изисква специализирано обзавеждане и оборудване. Сградите на училищата трябва да разполагат и с отделни помещения за кабинети или обособени зони в общо помещение, свързани с подкрепата за личностно развитие на учениците – кабинет/зона на логопеда, на психолога и за ресурсно подпомагане.
Площите на класни стаи, кабинети, лаборатории и зона за отдих се определят съгласно Наредба РД-02-20-3 от 2015 г. за проектиране, изпълнение и поддържане на сгради за обществено обслужване в областта на образованието и науката, здравеопазването, културата и изкуствата. В нея се посочва, че в класната стая на начален етап трябва да има не по-малко от 2 кв. м
за едно дете, а броят на местата в едно помещение е от 26 до 30. Отбелязва се още, че всяка паралелка има собствена класна стая. Зоната за отдих при начален етап включва отделно помещение с 13 – 15 места, както и площадките за занимания на открито. При невъзможност в съществуващите сгради на училищата зоната за отдих се обособява като част от класната стая, но при минимум 1 кв. м на дете. Ако помещението е отделно, то на ученик се падат по 2 кв. м.
Към класните стаи и езиковите лаборатории от V до XII клас има същите изисквания за площ на ученик. Но броят на класните стаи трябва да е равен на поне 70% от общия брой на паралелките. При кабинетите по биология и здравно образование, физика и астрономия и химия и околна среда са предвидени 2,5 – 3,5 кв. м на ученик, в тези по технологии и предприемачество – 2,5 – 3 кв.м, в компютърния кабинет – 2,5 кв. м, и в тези по музика и хореография и по изобразително изкуство и моделиране – 2,2 кв. м на дете. В лаборатории към кабинетите по биология, физика и химия изискването е за 2,2 – 2,5 кв. м на ученик.
В закритите зони за спорт са необходими 6 – 7 кв. м на ученик,
а в залата са допустими от 26 до 78 места. Отбелязва се, че при реконструкция и доказана невъзможност за увеличаване на площта залата в начален етап трябва да е 162 –288 кв.м, а в горните степени – 486 – 540
кв.м. При ново строителство се залагат стойности над посочените. Необходими са и две съблекални по 18 кв. м (при възможност с душови помещения и санитарен възел), склад за инвентар (18 – 25 кв.м)
и помещения за учителите с хигиенен възел с тоалетна и душ (18 – 25 кв.м).
С оглед спазване на минималните изисквания за зона спорт в училищата могат да се ползват спортни обекти – държавна или общинска собственост, които се предоставят на държавните или общинските образователни институции безвъзмездно за определено време, или могат да се наемат спортни обекти частна собственост, за физическа активност, физическо възпитание, спорт и спортно-туристическа дейност, включително организирани извън учебния план.
Максималният брой на учениците, които могат да се обучават едновременно в училището, не може да надвишава капацитета на сградния фонд. Броят на учениците от една паралелка пък не може да е повече от броя ученици, посочен в Наредбата за финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование, и се определя при спазване на изискванията за минимална площ на ученик в класна стая.
Минималните изисквания за физическата среда в първа учебна зона включват четири класни стаи, които осигуряват обучението на 4 паралелки за всеки клас поотделно, зона за отдих, площадка за занимание на открито, хранилище/шкаф за технически средства и материали, кабинет на психолог, логопедичен и ресурсен кабинет.
Изискванията за прогимназиалния етап включват три класни стаи, които осигуряват обучението на 3 паралелки за всеки клас поотделно, специализирани кабинет по химия, физика и биология, компютърен кабинет, кабинет по технологии и предприемачество, по музика и по изобразително изкуство. Изискванията за първи гимназиален етап са същите плюс езикова лаборатория за интензивно или разширено изучаване на чужд език. В същата степен на професионалното образование освен посочените трябва да има и два учебни кабинета за обучение по теория на професията /
теоретична подготовка и езикова лаборатория.
Във втора гимназиална степен минималните изисквания са две класни стаи, които осигуряват обучението на две паралелки за всеки клас поотделно, два кабинета за задължителните профилиращи учебни предмети за всеки отделен профил и езикова лаборатория.
В професионалните училища се изискват минимум две класни стаи, 4 учебни кабинета за обучение по теория на професията / теоретична подготовка и езикова лаборатория.
Кабинетът на психолога, на логопеда и ресурсният кабинет може да са по един за всички етапи на образованието. Те могат да бъдат и в общо помещение с обособени отделни зони. Специализираните кабинети могат да са по един за всички етапи на образованието съгласно училищния учебен план.
В училища до 150 ученици може да има по една класна стая за всяка паралелка съгласно броя на паралелките в начален етап, 70% класни стаи към броя на паралелките в по-горните етапи, както и по един общ кабинет по природни науки с хранилище, общ кабинет по изкус-
тва с хранилище и 1 кабинет по технологии и предприемачество за прогимназиален, първи и/или втори гимназиален етап.
В училищата трябва да има и поне по една тоалетна клетка на паралелка или по една на 20 ученички и една на 30 ученици. Необходима е и една мивка на 60 ученици.
В многофункционалната зона се обособяват места за отдих и за социални контакти,
както и сектори за занимания по интереси. В нея се предвижда и сектор за администрацията, за преподавателския състав и за обслужването и поддръжката на сградата. В тях влизат кабинети на директора и на заместник-директора (18 – 25 кв.м), учителска стая със заседателна зала или отделна заседателна зала (36 – 65 кв.м), канцелария – деловодство (18 – 25 кв.м), финансово-счетоводна служба (18 – 25 кв.м), помещение за архив (12 – 18 кв.м), стая на портиера (5 – 7 кв.м) и склад на сервизния техник за обслужване и поддръжка (12 – 18 кв.м).
Столова се проектира за училища с повече от 180 ученици. За учениците от начална степен се обособява самостоятелна столова или отделно пространство в общата. Залите за хранене в училищата се оразмеряват за 25 – 30 % от броя на учениците и учителите, като се предвиждат по 1,2 – 1,4 кв. м на място. Всяко училище следва да разполага и с бюфет. В училища с повече от 180 ученици те трябва да са два – за ученици от първа степен и за тези от по-горните класове. Здравните кабинети в училищата се устройват съгласно наредба от Закона за здравето, като имат площ 18 – 25 кв. м и чакалня към тях със същата площ.
В училищата се осигуряват и оборудвани външна зона с размери
11 х 6 м и вътрешна (подвижна) зона с размери 5 х 4,45 м за обучение по безопасност на движението по пътищата.
Разписано е, че сградите на училищата и помещенията в тях, които осъществяват професионално образование или професионално обучение, следва да отговарят на съвременното ниво на развитие на съответната професионална област с детайлно разработване на оборудването и обзавеждането на отделните помещения и кабинети за всяка от професиите. А материалната база трябва да съответства на специфичните изисквания, определени със съответния държавен образователен стандарт за придобиване на квалификация по професия.
Особено внимание е обърнато на изискванията към физическата среда в специалните училища. Техните сгради трябва да са съобразени с видовете специални образователни потребности, броя на децата и учениците по видове увреждания
и/или затруднения при обучението. В иновативните училища се допуска разработването и въвеждането на иновативни елементи на физическа среда.
В Наредбата е посочено, че центровете за подкрепа за личностно развитие трябва да разполагат с подходяща материално-техническа база за реализиране на дейностите в тях. На специални изисквания трябва да отговарят и центровете за специална образователна подкрепа. Обучението на ученици трябва да се извършва в среда, отговаряща на съответните изисквания към училищата, определени в Наредбата.
Разписани са и изискванията към дистанционната форма на обучение– тя може да се организира от училища, които разполагат с необходимите технически и технологични условия. Това са осигуряване на онлайн достъпност в непрекъснат режим 365/7/24 до необходимите учебни материали и електронни модули за обучение и текущо оценяване, разположени в уеббазирана система за дистанционно обучение на специализирани сървъри с гарантиран високоскоростен достъп до интернет минимум 100 Мbps. Необходима е и възможност за директна онлайн комуникация с учител за провеждане на консултации и текущи изпитвания, наличие на учители, квалифицирани за работа с уеббазирана система за дистанционно обучение и на технически екип за контрол, мониторинг, поддръжка и оптимизация на системата. За обучението в дистанционна форма ученикът самостоятелно си осигурява необходимите технически и технологични средства.
В уеббазираната система за дистанционно обучение се съдържат и съхраняват училищният учебен план, седмичното разписание, текущите оценки, домашните задачи и проекти, интегрирана база с данни за всеки от обучаемите, информация за организацията и провеждането на дистанционното обучение, интерактивни и мултимедийни учебни материали и ресурси, модули за обучение, самоподготовка и оценяване, както и подробни лог файлове за всяко действие и достъп до системата, които се съхраняват минимум 2 години.
В преходните и заключителните разпоредби на Наредбата се регламентира, че физическата среда на детските градини, училищата и центровете за подкрепа на личностното развитие, която не отговаря на изискванията на тази наредба, се привежда поетапно в съответствие с разпоредбите на наредбата в срок до 10 години от влизането в сила. Отговорни за това са съответният финансиращ орган със съдействието на директора на образователната институция. Привеждането на физическата среда на училищата се съобразява с разработения план за създаване на необходимите условия за полудневна организация на учебния ден.
Библиотеките
В Наредба №24 е посочено, че в многофункционалната зона на школата се обособява училищна библиотека. Тя включва читалня с каталог за 5% от учениците (1,8 – 2 кв. м
на читател), зала за подръчен фонд на свободен достъп, включително до електронни книги (по 5 тома на хартиен носител на ученик), книгохранилище на хартиен и на електронен носител, помещение за четене на електронни книги с регламентиран интернет достъп за 2% от учениците (1,8 – 2 кв. м на читател), както и площ за размножителна техника (4 – 8 кв. м).
В училища с до 150 ученици библиотечно-информационното осигуряване може да се извършва по преценка на ръководството на училището от обществена библиотека или библиотеката на съседно училище съгласно договор, гарантиращ същите условия на библиотечно осигуряване, предвидени в Наредбата. Училищните библиотеки в училищата осигуряват на учениците свободен достъп до информация от различни документални източници в библиотечния фонд и в глобалната мрежа с цел изграждане на навици за четене и компетентности за търсене и ползване на информация. Библиотечният фонд е профилиран с оглед нуждите на конкретното училище.
В детските градини всяка година се набавят нови книги, игри и други подходящи източници на информация.
По 4 кв.м на възпитаник в детската градина
Минимална площ от 4 кв. м се полага на дете в занималня с кът за хранене и спалня в обособена зона в детска градина. Обособената зона включва съблекалня с преддверие и гардероб, занималня с кът за хранене, спалня, санитарно-хигиенно помещение и хранилище за помощни пособия и материали. Максималният брой на децата в детската градина, включително яслените групи, не може да надвишава капацитета на сградния фонд. Броят на групите не може да надвишава броя на обособените зони, а броят на децата в една група не може да е повече от максималния брой на децата, определен в Наредбата за финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование и Наредба №26 от 2008 г. за устройството и дейността на детските ясли и детските кухни и здравните изисквания към тях.
Освен обособената зона детските градини трябва да разполагат и със зони за игра, зала за спорт и музикални занимания, обслужващи, административни и медицински помещения. Необходими са и кабинети/зони за логопед и психолог и за ресурсно подпомагане. Към сградата на детската градина се предвиждат открити спортни площадки, природен кът, а при възможност и опитна градина. Може да има и зала с плувен басейн. Осигуряват се и външна и вътрешна зона за обучение по безопасност на движението.
Оборудването
В няколко приложения на Наредбата подробно е описано и необходимото оборудване на различните помещения в училищната сграда. Така например в езиковата лаборатория трябва да има бяла дъска, чинове или маси и столове, място за учебници, бюро и стол за учителя, мултимедиен прожектор и/или интерактивен екран, звукопроизвеждаща техника, слушалки, достъп до интернет, Pinwand, flipchart и куфарчета за тях, място/шкаф за връхни дрехи, учебници и учебни помагала, чанти. Кабинетът по химия трябва да разполага с бяла дъска, маси със защитно покритие, инсталационно оборудвани и с надстроечни елементи, място за учебници и столове, демонстрационен плот за учителя с връзки към обслужващите инсталации в сградата (водопроводна, канализационна, електрическа и др.) и стол, мултимедиен прожектор и/или интерактивен екран, електроизолационен под, устойчив на химични въздействия, лабораторни набори с уреди, прибори и химикали за провеждане на лабораторни упражнения и демонстрационни експерименти, мивка на 2 или 3 работни места, а при невъзможност поне 2 или 3 мивки на кабинет, камина за химични експерименти и място/шкаф за връхни дрехи, учебници и учебни помагала, чанти.
В кабинета по физика и астрономия е необходим телескоп, в този по биология минимум по един микроскоп на двама ученици, както и дигитален микроскоп за учителя. Кабинетът по музика трябва да има пиано, а този по изобразително изкуство – скенер, принтер, достъп до интернет, минимум по 1 компютър на 2 учебно-работни места, статив, грънчарско колело, графична преса и мивка.
Как училищетода стане по-модерно
В Наредба №24 са описани и насоки за модернизация на физическата среда в училищата. Тя трябва да се основава на интегрираност и устойчивост на идеята, иновативност на цялостната концепция и проектните решения, използване на нови, ефективни информационни и комуникационни технологии за интерактивно образование, комфорт на физическата среда за обучение, безопасност и достъпност, естетизация на физическата среда за привличането и задържането на децата.
Дворното пространство трябва да е мултифункционално – да се създадат удобни кътове за общуване, уединение и почивка. Асфалтираните площадки и плочници трябва да отстъпят място на озеленените площи. Трябва да се организират зони като амфитеатър за водене на обучение на открито, за организиране на мероприятия, занимания по интереси и развитие на изкуството. Препоръчват се класни стаи, кабинети и лаборатории на открито. В структурата на двора да бъдат включени опитни полета, зеленчукови градини, оранжерии, дендрариум, зоокътове, хранилки за птици с площадки за наблюдение и други съоръжения, позволяващи на децата да учат чрез преки наблюдения. Да се обособи пространство за фитнес на открито. Част от двора трябва да се отдели за оформление по инициатива на самите ученици.
Три основни принципа се залагат при изграждане и модернизация на училищните сгради. Увеличаване на относителния дял на площите за комуникация и трансформацията им в многофункционални пространства за самоподготовка, занимания по интереси, иновативни форми на обучение, социално взаимодействие между ученици и учители, рекреация. Препоръчва се отваряне на пространството на учебните стаи и постигане на гъвкавост на преподаването, даваща възможност за прегрупиране на учениците според формата на работа – с цялата паралелка, на групи, по двойки, самостоятелно или в смесена система, като се осигурява по-голяма норма площ за един ученик спрямо установените стандарти.
Необходимо е и проникване на природната среда в сградата чрез вътрешни дворове и дълбоки навлизания между корпусите, големи витрини към дворовете за визуална връзка с дворното пространство и създаване на интериорни зелени кътове с подходящи растения.
При реновиране на съществуващия сграден фонд следва да се спазват следните тенденции – увеличаване на приемните пространства с дострояване в план и във височина, присъединяване на зони с присъщи други дейности и обединяването им в сложно структурирано пространство със зони за специфични дейности, усвояване на непокрити полуинтериорни външни дворове и превръщането им в покрити атриумни пространства, пристрояване на допълнителни комуникационни площи и създаване на визуален контакт между различните нива в сградата, преструктуриране на коридорите в цялостна система с разширения за места за самостоятелна работа, създаване на миниатюрни рекреационни интериорни зелени пространства в сградата.
Трябва да се върви към отваряне на допълнителни врати (или мобилни прегради) между кабинетите по различни учебни предмети, улесняващи и насърчаващи компетентностния подход при решаването на практически задачи, както и комуникацията между педагогическите специалисти.
Стандартните двойни чинове се заменят с единични работни места на модулен принцип, даващи възможност за оформяне на различни конфигурации на общи маси при работа по групи. Ще се използват и мултифункционални маси, които осигуряват възможност за гъвкав учебен процес чрез различно организиране на пространството, оборудвано със съвременни технологични средства.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg