"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2020 Брой 1-2, 2020

92% от учителите избират професията заради контакта с младите

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
08-01-2020
in Брой 1-2, 2020
A A

В България 72% от учителите избират професията си като първо желание, а почти всички от анкетираните – 92%, посочват, че са избрали именно учителството заради възможността да изиграят важна роля във формирането на бъдещите поколения.
Това са част от заключенията за България на едно от най-мащабните и авторитетни световни проучвания сред учителите и директорите на училища за 2018 г. – TALIS (Teaching and Learning International Survey). То се извършва от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Този път сред акцентите в него са степента на използване на информационни технологии в обучението, както и подготвеността и способността на учителите да се справят с класове, в които има деца имигранти или такива, за които майчиният език не е официалният за дадената държава.
TALIS 2018 е третото издание на проучването и
обхваща около 260 000 учители и училищни ръководители в около 15 000 начални, основни
и средни училища в 48 държави от 6 континента. То отчита не само подготвеността на преподавателите, но и средата, в която работят в обществени и частни училища. В средата на 2020 г. ще бъде публикуван вторият том на проучването от 2018 г., който е посветен на ръководителите в училище – какъв престиж имат, какви са кариерните им възможности, отговорностите и доколко са самостоятелни в управлението на образователната институция.
Международното изследване на ОИСР има за цел да помогне на страните да направят преглед и да дефинират политики за развитие на учителската професия. То изследва учители и директори в страни от цял свят за условията с принос към учебната среда в съответните училища. Информацията се събира чрез въпросници, които се попълват лично от всеки участник.
Центърът за оценяване в пред­училищното и училищното образование (ЦОПУО) към Министерството на образованието и науката е координатор на изследването в България от самото начало. За първи път изследването се провежда през 2008 г., след това през 2013 г., а последното е от 2018-а.
Сред всички фактори, които оказват влияние върху постиженията на учениците, качеството на учителите е от изключително значение. Нагласите, предварителните знания и средата съпътстват учениците през целия им училищен живот и всички те влияят върху възможностите им за учене. Но зад вратите на училището учителят е този, който има най-голямо въздействие върху обучението на учениците със своите способности да ги мотивира и да ги насърчава да учат, като ги насочва към предизвикателствата, осигурява експертно познание по съответния учебен предмет и откликва на индивидуалните потребности на всеки ученик.
TALIS събира данни за голям брой описателни характеристики, които оформят профила на прогимназиалните учители, техните директори и училищата, в които те преподават.
Как се разпределя работата
на учителите?
Разпределението на работното време на прогимназиалните учители в България е близко до средното за TALIS 2018 и почти няма промяна с това от предходните цикли на изследването. Средният общ брой отработени часове за една „пълна календарна седмица“ (такава, която не е съкратена от празници, ваканции или отпуск) е 39 астрономически часа, от които 20 часа се използват за реално преподаване, а 8 часа – за планиране на уроците.
Прогимназиалните учители прекарват половината от работното си време в учебните часове. Средно за страните от TALIS те посочват, че използват около 78% от времето си в учебните часове за реално преподаване. Българските прогимназиални учители използват значително по-голяма част от учебния час за реално преподаване – 84%, като данните показват лек спад в сравнение с предходните цикли на изследването.
Според резултатите от TALIS 1/3 от учителите в България губят прекалено много време в час заради ученици, които нарушават дисциплината в класната стая, а 22% от анкетираните специалисти пък споделят, че спешно се нуждаят от умения за овладяване на дисциплината в класната стая.
Изследването на училищната среда посочва, че 8% от учителите в страната работят в класове с деца, за които е установено, че се нуждаят от специфичен подход заради психически, ментални или емоционални проблеми. От тук идва и нуждата от обучения за работа с деца с подобни проб­леми. Педагогическите специалисти изтъкват още и нуждата за придобиване на умения за работа с ученици със специални образователни потребности.
Анкетираните педагози посочват нуждата от обучения, провеждани от опитни специалисти, за работа със съвременни информационни и компютърни технологии.
По отношение на това как се разпределя работата на директорите на училища, TALIS сравнява данните, получени от директорите на училищата с прогимназиален етап, за да определи натовареността на училищните ръководители в ежедневната им работа. Средно за страните директорите използват почти половината от времето си за административни и управленски задачи и срещи (49%), последвани от 18% за задачи и срещи, свързани с учебния план и обучението. Данните за България не са много по-различни от средните – съответно 52% за административни и управленски задачи и срещи и 17% за свързани с учебния план и обучението задачи и срещи. При сравнение на данните с тези от предходния цикъл на TALIS се забелязва увеличение на административната натовареност за сметка на тази, свързана с обучението.
Директорите на българските училища, включени в анкетата, посочват нуждата от придобиване на административни и управленски умения преди встъпване в длъжност. При придобиване на висше образование 14% от анкетираните директори не са преминали курс, свързан с администрирането на образователната институция, а 29% не са получили и формално обучение как да ръководят. Едва 32% от респондентите пък са преминали курс за директори.
Кои ресурси затрудняват обучението
в училищата?
Безспорно е, че инвестираните материални, човешки и финансови ресурси оказват влияние не само върху обучението на учениците, но и върху учителите и тяхното преподаване. Събраните данни от директорите на училища, участващи в TALIS, показват доколко липсата на ресурси (човешки и материални) затруднява обучението на учениците в прогимназиален етап.
Данните за България сочат, че едва 9% от прогимназиалните учители работят в училища, в които обучението е затруднено „донякъде“ или „много“ от липсата на квалифицирани учители. За сравнение, средно за участвалите страни това е вярно за 22% от учителите.
В предходните цикли на TALIS процентът на учителите, работещи в училища, в които има сериозен недостиг за почти всеки от разглежданите ресурси, е значително над средния за страните. През 2018 година процентът на учителите, чиито директори посочват, че обучението е затруднено „донякъде“ или „много“ от недостига на някои от разглежданите ресурси, не само вече е спаднал под средния за страните, а е на нива, значително по-ниски от средните. Това означава, че в България политиките и мерките, предприети за ресурсно осигуряване на училищата в последните години на национално и местно ниво, са дали резултат.

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailДържавата с лице към науката Май – месец на образованието Научен кулинариум Шампионите в XXVI национална олимпиада по астрономия

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
share8Tweet
Previous article

Възгледите на един учител

Next article

Д-р ик.н. Янка Такева, председател на Синдиката на българските учители: Време е и директорите да изпълняват задълженията си в рамките на мандатността

Next article
Д-р ик.н. Янка Такева, председател на Синдиката на българските учители: Време е и директорите да изпълняват задълженията си в рамките на мандатността

Д-р ик.н. Янка Такева, председател на Синдиката на българските учители: Време е и директорите да изпълняват задълженията си в рамките на мандатността

Гладът за кислород с Нобелова награда

Гладът за кислород с Нобелова награда

Над 600 млн. евро дава ERC за наука

Над 600 млн. евро дава ERC за наука

Последни публикации

  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • 200 млн. лв. за подобряване качеството на висшето образование
  • Снимка на броя: Царство на децата
  • Премиерът Росен Желязков: INSAIT надмина всички очаквания

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"