Bulgarian Studies in the Field of Contemporary Humanities
Dr. Georgi Gospodinov, Assoc. Prof.
Institute for Literature
Bulgarian Academy of Sciences
Sofia, Bulgaria
https://doi.org/10.53656/bel2025-1.1-G
The Figure of the Old Bachelor in Bulgarian Literature
Prof. Tatiana Ichevska, DSc.
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
https://doi.org/10.53656/bel2025-1-1T
Absract. This text tries to answer the question whether the figure of the old bachelor manages to provoke the interest of Bulgarian literature...
Life Story and Literary Interpretation. Atanas Dalchev’s Work in Literature Textbooks for Secondary Education
Dr. Nadezhda Stoyanova, Assoc. Prof.
Sofia University
https://doi.org/10.53656/bel2025-1-2S
Absract. В изследването се проследява сложният път за включването на творчеството на Атанас Далчев в списъка на изучавани автори в средното образование след 1944 г. Макар и приет за един от най-значимите български поети, неговото влияние върху младите поколения се определя като негативно в идеологизираната критика…
Svetoslav Minkov’s Place in Literature Curriculа
Гл. ас. д-р Мария Русева
Sofia University
https://doi.org/10.53656/bel2025-1-3R
Absract. Настоящата статия проследява присъствието на писателя Светослав Минков в учебните програми по литература преди и след 1989 г. до момента на отпадането му съобразно последната Наредба № 5 от 2015 г. за държавен образователен стандарт при изучаването на българска литература в училище…
Hristo Botev as a “Great Dead” according to “Misal” Literary Circle
Dr. Anna Alexieva, Senior Assist. Prof.
Institute for Literature - Bulgarian Academy of Sciences
https://doi.org/10.53656/bel2025-1-4A
Absract. Статията се занимава с идеологическото моделиране на образа на Христо Ботев, предприето от представителите на кръга „Мисъл“…
Developing Intercultural Sensitivity through Literature Education
Prof. Adriana Damyanova, DSc.
Sofia University
https://doi.org/10.53656/bel2025-1-5D
Absract. Текстът използва Модела на развиване на интеркултурна чувствителност (Developmental Model of Intercultural Sensitivity – DMIS) на американския социолог Milton Bennett, за да проблематизира някои образователни стереотипи и да разкрие част от възможностите на четенето интерпретация, или на разбиращото четене на литература в училище, да способства за развиването на интер- и интракултурната чувствителност на учениците…
The Category of Case in the First Grammar Books of the Bulgarian Language
Senior Assist. Prof. Dr. Encho Tilev
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
https://doi.org/10.53656/bel2025-1-6T
Absract. Обект на изследване в тази статия са три граматики на българския език от епохата на Българското възраждане – „Болгарска грамматика“ на Неофит Рилски, „Славеноболгарское дѣтоводство“ на Неофит Бозвели и Емануил Васкидович и „Грамматика славено-болгарска“ на Христаки Павлович…
Pragmatic Strategies in Text. Alienation
Гл. ас. д-р Михаела Москова
Institute for Bulgarian Language
Bulgarian Academy of Sciences
Sofia, Bulgaria
https://doi.org/10.53656/bel2025-1-7М
Absract. Както е известно, в българския език липсва координация на времената в сложното съставно изречение…
Bulgarian Studies as One of the Slavic Studies at the Faculty of Arts of Comenius University in Bratislava
Dr. Miglena Mihaylova-Palanska
Comenius University in Bratislava
Institute for Bulgarian Language “Prof. L. Andreychin” - BAS
Наталия Щастна
Comenius University in Bratislava
https://doi.org/10.53656/bel2025-1-8MN
Absract. Авторките на статията проследяват възникването и развитието на славистиката и в частност на българистиката във Философския факултет на Университета „Коменски“ в Братислава1…
Literary Bulgaria. Third Traveling Conference “Picturesque Bulgaria – Interdisciplinary Dialogues at Home” (September 16 – 22, 2024, Sofia, Tryavna, Gabrovo, Pomorie, Plovdiv)
Anton Nikolov
Sofia University
https://doi.org/10.53656/bel2025-1-9AN
