"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Uncategorized

Универсалност и игрови характер на приказното произведение. Рецепция

„Аз-буки“ by „Аз-буки“
08-10-2019
in Uncategorized
A A

Rosina Kokudeva
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”

Abstract. The aim of this article is to explore the universality and playful character of the fairytale with respect to its diverse perception. Its structure is split into two parts, united by the interest in the specific ways of both children’s and primitive man’s thinking. The first part illustrates the fairytale as an intrinsic part of children literature, and attention is given to the development of the genre and the characteristics of the folklore mind. The cognitive aspect of these types of texts is being discussed as well as its communicative function and its educational effect on children. Regarding the content and semantics of the texts it is being underlined that they positively affect the reader / listener, which is a consequence of the characteristics of the folklore mind and the stereotypes it brings about. The wide use of parody as a method, which tones down the horror elements of the fairytale is being pointed out regarding the psychological interpretation of fairytales. The second part attempts to explain the model of fairytales viewed through the concept of play proving its playful nature. The focus of attention is on Johan Huizinga’s concept of homo ludens, according to which the understanding of play is a key element of every culture. Based on the intrinsic connection between the fairytale and the myths and rituals, the article makes an attempt to search for mechanisms of play in the folkore fairytale model – regarding the repetition, variability, dynamics, improvisation. The function of play is being explored in the very structure of the fairytale - plot, heroes, formulas.
Keywords: fairytale; children's literature; homo ludens; perception

 

Log in to read the full text Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailActual Tendencies in the Legislative Regulation of the Higher Education in Bulgaria Default ThumbnailApplication Of Modern Technologies In Assessing The Degree Of Acquiring The Interlingual Transfer Of Temporal Forms (Bulgarian And Spanish Language) Default ThumbnailReflections on Working for the Council of Europe Default ThumbnailQuality of Higher Education in Bulgaria: Communication and Computer Technology Training

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Translation of Fiction as a Specifi c Form of Bulgarian-Slovak Intercultural Communication II

Next article

Formation of Reading and Comprehension Skills in a Multicultural Environment: the Viewpoint of Contemporary Authors of Children‘s Literature

Next article

Formation of Reading and Comprehension Skills in a Multicultural Environment: the Viewpoint of Contemporary Authors of Children‘s Literature

Christian Humility and Civic Implacability in the Children’s Works of Konstantin Velichkov

Training Programmes for Teachers of Bulgarian Language and Literature and Foreign Languages Aimed at Acquiring Professional Qualifi cation Levels (PQL)

Последни публикации

  • Софийският университет и Столичната община подписаха споразумение в сферата на образованието
  • Зам.-министър Емилия Лазарова откри STEM център в столичното 138. СУЗИЕ „Проф. Васил Златарски“
  • За термина амаксофобия
  • Министър Красимир Вълчев: Работата на медиаторите е изключително ценна за образованието и реализацията на децата
  • Зам.-министър Наталия Михалевска: Центровете за подкрепа са партньор на училищата във възпитанието на учениците и разгръщането на таланта им
  • Над 9000 ученици със специални потребности и с изявени дарби са подкрепени по проекта „Успех за теб“
  • Модернизацията на висшето образование изисква задълбочаване на партньорството между университетите
  • Ученици от ПГ „Велизар Пеев“ блестят с майсторство на международно изложение
  • Законова защита при забавени или неплатени заплати
  • Европейската комисия обяви покана за проекти по „Еразъм+“ за 2026 г.
  • „Аз-буки“ се среща с младите таланти на България
  • Че какво без песен е светът
  • „Машина на времето“ връща кюстендилските ученици към изворите на знанието
  • Д-р Елеонора Лилова, началник на Регионалното управление на образованието – София-град: Мисията ни е да превърнем учителската професия в избор на сърцето и разума
  • Педагози от Софийска област обменят опит
  • Русенският университет отбелязва 80-годишнина
  • 60 години ДГ„Алиса“ създава чудеса за децата
  • Удължават срока за Националната научна програма „Повишаване на изследователския капацитет в областта на математическите науки“
  • МОН инициира дискусия за ограничаване на социалните мрежи за деца
  • МОН и УНИЦЕФ заедно за по-безопасна онлайн среда за учениците
  • „Вълшебните обувки на Кая“ ще стъпят и във Варна
  • Съвременните тенденции във физическото възпитание и спорта обсъдиха експерти на научна конференция в Софийския университет

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"