"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Az-buki Weekly
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Uncategorized

Interdisciplinary Connection between Mathematics and Physics in a Grammar School for Gifted Mathematics Students

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
20-06-2025
in Uncategorized
A A

Aleksandar Milenković1), Nemanja Momčilović2)

1) University of Kragujevac, Faculty of Science, Kragujevac (Serbia)

2) First Grammar School Kragujevac, Kragujevac (Serbia)

https://doi.org/10.53656/math2025-2-5-icb

Abstract. Interdisciplinary connection of teaching content, as an approach that enables the deepening of knowledge in different subjects while simultaneously fostering various student competencies, is not sufficiently present in schools in the Republic of Serbia. Moreover, it is almost neglected in working with students gifted in mathematics. In this paper, we describe a two-lesson session on the topic Applications of Differential Calculus in Physics, in which we connected teaching content from Mathematical Analysis with Algebra and Physics in working with fourth-year high school students in Kragujevac, specifically those enrolled in the specialized mathematics program. Students had the opportunity to revisit and deepen previously acquired knowledge in Physics, and simultaneously recognize the application of differential calculus, which they had recently learned. The paper presents the problems solved by the students during the session, as well as the results of a survey, in which students evaluated this approach as useful, engaging, and they expressed that it increased their interest in studying mathematics and physics in greater depth.

Keywords: interdisciplinary connection; calculus; mathematics; physics; students gifted in mathematics

 

Log in to read the full text Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailIsraeli Math Teachers‘ View on Integration of STEM Modules in Mathematics Studies as a Motivator in 9th Grade Default ThumbnailFormation of Professional Skills of Agricultural Engineers during Laboratory Practice when Studying Fundamental Science Default ThumbnailOn Integration of STEM Modules in Mathematics Education Default ThumbnailEnchancing Visual Reasoning in Calculus: introducing a New Typology of Graphical Tasks
Tags calculusinterdisciplinary connectionmathematicsphysicsstudents gifted in mathematics

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Споделянето е пътят към успеха

Next article

Teaching Mathematics under Extreme Conditions: Ukrainian Realities and Experience

Next article

Teaching Mathematics under Extreme Conditions: Ukrainian Realities and Experience

Роли и езици в съвременното българско изкуствознание

Езикът на края и езикът на света. Апокалиптичното писане на Блага Димитрова

Последни публикации

  • Удължават общественото обсъждане на промените в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Доц. д-р арх. Гичка Кутова-Каменова, ректор на УАСГ: Нужно е още по-тясно сътрудничество между бизнеса и висшето образование
  • Споделянето е пътят към успеха
  • Форум за киберсигурността събра експерти
  • За целувката и изцелението
  • Три стипендии за деца с дарби от Фотоконкурса на „Аз-буки“
  • Снимка на броя: Златни медали
  • Публикации от международна научно-техническа конференция издава „Аз-буки“
  • В 12 детски градини започва програма за насърчаване на физическата активност
  • Студенти с престижни награди
  • Млади изследователи и арт изобретатели
  • Повече защитили докторанти в БАН
  • Европейската комисия подкрепя участието на България в европейски научни инициативи
  • Три типа задачи на изпита в ІV клас
  • Награди за добри практики обяви Агенцията по акредитация
  • Седмокласниците писаха преразказ по творба на Виктория Бешлийска
  • 2780 лв. става минималната заплата за асистентите във висшите училища
  • ЕК отчита напредък на България в политиката за научните изследвания и иновациите
  • Развитие на умения, STEM и математика са сред приоритетите на Европейската комисия
  • България се присъединява към ОИСР в областта на образованието
  • Държавният глава отличи ученици с почетен знак „Млад спортист“
  • Започват националните външни оценявания в края на VII клас

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About
  • Team
  • Archive
  • Contact
  • Advertising
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"