„Приобщаващото образование стои в основата на съвременното образование. То е позитивно – грижи се за човешкото, за личностното развитие и за усъвършенстването на всяко едно дете, затова трябва да бъде съобразено с индивидуалните възможности на всяко от тях.“
Това каза служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков на Националната научна конференция на тема “Актуални предизвикателства и добри практики в приобщаващото образование”, съобщи пресцентърът на МОН.
Събитието се организира от Педагогическия факултет на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“ със съдействието на Синдиката на българските учители и Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование в Града под тепетата.
Според проф. Цоков
организацията на определени извънкласни дейности помага за по-лесната адаптация на децата.
Независимо от техните индивидуални възможности, в спорта и в изкуството те са заедно. Затова по думите му образователната интеграция на децата от уязвими групи и на тези в риск може да се реализира чрез повече изкуства и спорт в училище.
„На терена, когато постигат успехи, те се чувстват герои. Трябва да се помисли в посока как тези дейности да бъдат въведени по-ефективно в учебните програми“, каза просветният министър.
Проф. Цоков добави, че от месеци в МОН се търсят възможности за преструктуриране на учебните програми така, че да бъдат по-гъвкави – на местно и на училищно ниво да се адаптират спрямо интересите на децата.
„Обмисляме как да не бъдат прекалено усложнени, особено в прогимназията и гимназия, за да се избегне претоварването и демотивацията на учениците в образователния процес“, уточни проф. Цоков.
Министърът отбеляза още, че през последните години
приобщаващото образование е водеща политика в българското училище,
но все още има предизвикателства, които следва да се решат в координация с всички ангажирани в процеса.
„Всяка година се увеличават стандартите, свързани с приобщаващото образование, особено за деца със специални образователни потребности. Тази година по различните стандарти увеличението е около 14%. Увеличават се и децата, които се връщат в образователната система, на базата на Механизма за обхват“, посочи министър Цоков.
По думите му след първия срок за тази учебна година в образователния процес са се завърнали над 13 000 деца и ученици. „В системата работят над 12 000 екипа – учители, социални работници и медиатори, които всекидневно правят обходи и работят с децата за тяхното приобщаване“, добави министърът.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg