Индивидуален подход към различните образователни институции и адаптиране на учебните програми към интересите на учениците. Това бяха част от акцентите в срещата на министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков с учителите от СУ „Найден Геров“ в Пловдив. Посещението му бе без предварителна подготовка и целеше личен разговор с преподавателите, за да представят проблемите, които срещат в работата си, и предложенията си за промени.
„Избрах да дойда тук, без да уведомявам никого предварително, за да имаме максимално честен и открит разговор. Защото вашето училище не трябва да се превръща в пример за порицание, а за началото на истинска промяна в системата за обхват“, обясни министър Цоков. По думите му, учителите могат да разчитат на всякаква подкрепа, но е много важно да се елиминира формализмът и да се взимат повече мерки за задържане на децата в училище.
Учителите обясниха, че много от децата срещат трудности с българския език и е добре да имат възможност да адаптират учебните програми към своите нужди. Те проявяват и интереси към спорта и творчеството, но материалната база не е достатъчно добре развита. Училището има и своите добри примери. Негова възпитаничка днес е дипломиран учител, няколко деца свирят на пиано, а училищният футболен отбор е сред най-добрите в областта.
След тревожните сигнали от началото на учебната година, днес училището е сред най-стриктно следващите правилата и отразяващи отсъствията. Най-вероятно така ще се намали броят на учениците с няколко паралелки, но това е подходът, който ще се следва във всички училища в подобни райони. През септември просветният министър разпореди пълна проверка по сигнал, че в продължителен период в СУ „Найден Геров“ продължават да се пишат оценки на починала ученичка, а след това за нарушения бе сезирана и прокуратурата. Директорката пък бе уволнена от началника на РУО – Пловдив.
„Проверките, които започнахме в „Найден Геров“, ще продължат във всички училища, защото това е верният път. Заедно с това обаче трябва да променяме и адаптираме системата, за да спрат учителите да се чувстват изоставени в целия процес“, каза още проф. Цоков.
Министърът подчерта, че трябва и да се предлагат повече възможности за професионална подготовка на децата. Учителите споделиха, че децата имат интерес към фризьорство, но по административни причини не са успели да разкрият подобна паралелка. „Трябва да работим и за застъпване на дуалното обучение и да даваме на тези деца професионална подготовка, към която имат интерес и в която могат да се реализират“, подчерта проф. Цоков.
Той посети двете сгради на СУ „Найден Геров“, както и НУ „Кирил Нектариев“. Двете училища се намират в квартал „Столипиново“ и обучават само деца от уязвими групи.
Преди няколко седмици учителите от СУ „Найден Геров“ изпратиха отворено писмо до медиите, че се чувстват изоставени и не срещат подкрепа от другите институции по Механизма за обхват и контрол, който цели връщане и задържане на децата в училище. По тази причина днес министър Цоков се отзова на поканата за личен разговор за проблемите, които срещат те във всекидневната си работа. Аз-буки
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg