Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Български език и литература Съдържание на сп. “Български език и литература” 2025 г.

Сп. „Български език и литература“, книжка 6s/2025, година LXVII

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
01-12-2025
в Съдържание на сп. “Български език и литература” 2025 г.
A A

Национална научна програма „Развитие на научните изследвания и иновации в системата на българското предучилищно и училищно образование“,Институт за изследвания в образованието

 

 

Оценка на учителите за застъпеността на компетентностите при различни образователни модели и методи

Доц. д-р Деспина Василева

Софийски университет „Свети Климент Охридски“

https://doi.org/10.53656/bel2025-6s-1D

Резюме. Статията представя резултатите от анкетно проучване, проведено сред 193 учители от български училища. Целите на проучването са: да се установи каква е оценката на участниците в експеримента за развиване на отделните компетентности по Европейската референтна рамка при прилагането на специфични методи за работа в учебните часове и в каква степен посочените методи са познати на учителите, като се направи хипотеза за степента на регулярната им употреба в практиката. За целите на проучването е изготвен въпросник, в който са представени образователни модели и методи на работа, като всеки от тях учителите оценяват според степента, в която той допринася за развиване на осемте ключови компетентности. Оценката на учителите се осъществява по 10-степенна скала на Likert. Резултатите показват значими статистически разлики при съпоставка на оценките на учителите от началния, прогимназиалния и двата гимназиални образователни етапа на предложените образователни лингводидактологични модели и методи.

Ключови думи: ключови компетентности, образователен модел, метод, методическо планиране, лингводидактология

виж повече

 

 

 

Ключовите компетентности и обучението по български език (анализ на учебни програми по български език)

Д-р Мая Падешка

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

https://doi.org/10.53656/bel2025-6s-2M

Резюме. В статията се анализират понятия и концепции, свързани с прилагането на компетентностния подход и развиването на ключови компетентности в българското средно училище. Специално внимание се обръща на езиковата компетентност в нейните специфично предметни, междупредметни и надпредметни аспекти. Анализират се  учебните програми по български език за прогимназиалния етап (5. – 7. клас) с оглед на заложените в тях учебно съдържание, очаквани резултати и нови понятия, като се прави опит те да бъдат обвързани с развитието на ключовите компетентности за учене през целия живот.

Ключови думи: обучение по български език, компетентностен подход, ключови компетентности, езикова компетентност

виж повече

 

 

 

Овладяване на ключови компетентности на занятията по български език и литература в средното училище (анализ на данни от анкетно проучване)

 Гл. ас. д-р Евелина Миланова

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

https://doi.org/10.53656/bel2025-6s-3E

Резюме. Изложението подлага на анализ данни от анкетно проучване, проведено сред учители по български език и литература в средното училище, за да установи до каква степен дейностите, които се осъществяват на занятията, допринасят за овладяване и развиване на ключовите компетентности. Изследването се позовава на избрани въпроси и отговори с цел проучване на конкретни области на компетентности, начини за прилагане на компетентностния подход с оглед развиване на ключови компетентности, проверяват се нагласи на учители и ученици за дадени модели за работа.

Ключови думи: ключови компетентности, езиково обучение, методически модел

виж повече

 

 

 

Между текста и практиката: дигиталната и предприемаческата компетентност в обучението по български език (8. – 10. клас)

 Гл. ас. д-р Зорница Любенова Иванова

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

https://doi.org/10.53656/bel2025-6s-4L

Резюме. Статията анализира наличието и функциите на дигиталната и предприемаческата компетентност в учебните програми по български език 8. – 10. клас. На основата на сравнителен преглед и анализ се изследва начинът, по който тези компетентности са концептуализирани и реализирани чрез учебното съдържание и предвидените дейности. Резултатите насочват към това, че има дефицити по отношение на две компетентности, които са заложени: дигиталната компетентност е представена чрез ограничен набор от умения – използване на електронни източници, работа с дигитални формати и мултимедийно представяне на резултати – но отсъства систематичен акцент върху критично мислене в рамките на разбирането за медийна грамотност. Предприемаческата компетентност се проявява предимно имплицитно, чрез задачи, свързани с целеполагане, аргументация и структуриране на текстове, като липсват ситуации, насочени към реализация на идеи, екипна работа и социална активност. Учебното съдържание по български език предлага предпоставки за развитие на тези компетентности, но тяхната интеграция е частична и изисква методическо доразвиване с оглед на актуалните образователни потребности.

Ключови думи: български език, дигитална компетентност, предприемаческа компетентност, учебни програми, ключови компетентности

виж повече

 

 

 

Интегриране на компетентности в чуждоезиковото обучение: междупредметни връзки

Mроф. д-р Милена Йорданова, доц. д-р Цветанка Дилкова

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

https://doi.org/10.53656/bel2025-6s-5YD

Резюме. Настоящата статия разглежда степента на интегриране на компетентностите в чуждоезиковото обучение на базата на проведено анкетно проучване сред преподаватели по чужд език (5. – 10. клас) на територията на цялата страна. Анализът на резултатите показва стремеж към планиране и осъществяване на уроци с интердисциплинарен характер, създаване на междупредметни връзки в синхрон със съществуващите учебни програми по чужд език.

Ключови думи: междупредметни връзки, интердисциплинарни уроци, компетентностен подход

виж повече

 

 

 

Изкуственият интелект в часовете по чуждоезиково обучение в българското училищно образование и отражението му в учебните програми по чужди езици

 Проф. д.н. Димитър Веселинов

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Доц. д-р Петър Тодоров

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

https://doi.org/10.53656/bel2025-6s-6VT

Резюме. Статията представя лингводидактологично изследване с учители по чужди езици в училищното образование в България, като фокусът попада върху използването на изкуствен интелект в чуждоезиковото обучение. След направения обзор на научна литература по темата са разгледани учебните програми по чужди езици и по информационни и комуникационни технологии с цел да се установи дали в тях е заложено прилагането на изкуствен интелект и под каква форма. Обобщени са резултатите от статистическата обработка на въпросите, свързани с изкуствения интелект, като след извършване на корелационен анализ се откриват силни зависимости между прилагането на дейности, включващи изкуствен интелект, и дейности, свързани с изучаването на чужди езици. Установява се, че болшинството от учителите прилагат изкуствения интелект и смятат, че дейностите, свързани с него, водят до положителни резултати, което също се потвърждава и от прегледа на научната литература. Достига се до заключение, че учебните програми по чужд език трябва да бъдат актуализирани, като в тях се заложат конкретни дейности, свързани с използването и прилагането на изкуствен интелект в чуждоезиковото обучение.

Ключови думи: лингводидактология, изкуствен интелект, училищно образование, емпрунтология

виж повече

 

 

 

Подготовката на учители в условията на дигитална трансформация и иновации: анализ на европейски приоритети и тяхното отражение в национален контекст

Доц. д-р Бистра Мизова

Софийски университет „Св. Климент Охридски

Проф. д-р Румяна Пейчева-Форсайт

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Доц. д-р Илиана Петкова

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

https://doi.org/10.53656/bel2025-6s-7MF

Резюме. Изследването проследява съответствието между европейски и национални политики за дигитализация, иновации и трансформативни компетентности в подготовката на учители чрез наративен обзор и тематичен документален анализ на нормативни документи и емпирични изследвания. Търси се отговор на три изследователски въпроса: 1) как европейските документи концептуализират приоритетите; 2) как те се отразяват в българските стратегии, и 3) как емпиричните изследвания ги улавят в практиката. Резултатите показват несъответствия между европейските приоритети и тяхната концептуализация и операционализация на национално равнище. Експлораторният анализ на емпирични изследвания потвърждава и разширява констатираната несъгласуваност. Като основни проблеми в подготовката на учители, включително по български език и литература, се очертават материално-технологични пречки пред формирането на дигитални умения, прекомерно теоретизирана подготовка с недостатъчна практическа ориентация, липса на рефлективни практики и устойчивост на традиционалистки методически похвати.

Ключови думи: подготовка на учители, педагогическо образование на учители по БЕЛ, дигитализация, иновации, трансформативни компетентности

виж повече

 

 

 

Предизвикателства пред управлението на качеството в училищното образование в Европейския съюз

Проф. д-р Елеонора Станчева-Тодорова

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Гл. ас. д-р Николай Кацарски

Софийски университет „Св. Климент Охридски“

https://doi.org/10.53656/bel2025-6s-8TK

Резюме. Въз основа на емпирични данни от инициативите PISA 2022, Education and Training  Monitor 2024, State of the Digital Decade 2024 и Eurostat 2024 се анализират основите предизвикателства пред управлението на качеството на училището образование в Европейския съюз. Извършен е сравнителен анализ между пет държави (Естония, Финландия, Нидерландия, Германия и България) на базата на ключови показатели. Резултатите показват, че високите постижения по четивна грамотност корелират с ефективното управление на човешкия капитал и целенасочени политики за дигитализация и професионално развитие. В същото време, са налице структурни проблеми, като застаряване на учителските кадри и социално-икономически неравенства по страни и региони, които възпрепятстват постигането на устойчиво качество на училищното образование в някои страни на Европейския съюз.

Ключови думи: управление на качеството, училищно образование, четивна грамотност, ранно напускане, учителски дефицит, дигитална готовност, Европейски съюз

виж повече

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailСп. „Български език и литература“, книжка 1/2025, година LXVII Default ThumbnailСп. „Български език и литература“, книжка 3/2025, година LXVII Default ThumbnailСп. „Български език и литература“, книжка 5/2025, година LXVII Default ThumbnailСп. „Български език и литература“, книжка 6/2025, година LXVII

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Предизвикателства пред управлението на качеството в училищното образование в Европейския съюз

Следваща статия

В столичната Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“ се проведе училищен практикум

Следваща статия
В столичната Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“ се проведе училищен практикум

В столичната Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“ се проведе училищен практикум

Последни публикации

  • В столичната Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“ се проведе училищен практикум
  • Място, което дава думата на младите в Перник
  • Доверие не се купува – печели се
  • Бургаски ученици събраха над 4,5 тона отпадъци
  • Кюстендил се превърна в страна на справедливостта
  • Асистент с изкуствен интелект в помощ на директора
  • По стъпките на Уста Кольо Фичето
  • С дъх на море
  • Как да докажем трудовия си стаж от друга държава?
  • Възходът на духа
  • Министерствата на отбраните
  • УНСС отличи най-добрите си студенти
  • Вестникарска работилница на „Аз-буки“ в Разград
  • Бивши ученици от Eзиковата гимназия в Сливен учредиха стипендии
  • Признание за педагогическа работа
  • Започва работа по нови промени в Просветния закон
  • Училище без телефони и с активно начало на деня
  • Празник на химията 2026
  • Хоризонтът на паметта
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Наградиха трите победителки в XV издание на Националната програма „За жените в науката“
  • Близо 90 компании се запознаха с новата програма за дуално обучение – „ДОМИНО 2“

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
    • Вестник “Аз-буки” онлайн издание
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"