Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 6, 2022

Проф. д.ф.н. Генка Петрова, зам.-министър на образованието и науката: Приоритет за МОН е повишаване качеството на висшето образование

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
09-02-2022
в Брой 6, 2022
A A
Проф. Генка Петрова е създател
на преподаването по фармакоикономика в България и Сърбия. Доктор на фармацевтичните науки и преподавател в катедра „Организация и икономика на фармацията“ в МУ – София. Два мандата е зам.-ректор на Университета по научната дейност и ръководител на Катедрата,
а преди това – национален консултант
по организация и икономика на аптечната
и дистрибуторската практика
към Министерството на здравеопазването.
Гост-лектор е в редица чуждестранни висши училища. Автор е на 15 монографии и учебници, четири от тях – международни. Научен ръководител на 16 защитили докторанти.

Зам.-министър Петрова, каква позиция представи България по време на неформалната среща на министрите на висшето образование, научните изследвания и иновациите в Париж, в която участвахте?
– България смята, че дискусията за ролята на университетите на европейско ниво е важна и навременна. Ключов фактор за постигането на успех и за развиването на пълния им потенциал – в това число и на национално ниво, е премахването на бюрократичните пречки, развиването и насърчаването на творческия подход, иновациите и предприемачеството, както и запазването на многообразието в различните академични традиции и култури.
Приносът на висшите училища не е само по отношение на научния и иновационния капацитет на макрорегионално ниво, а и по отношение на стратегическата автономия на Европейския съюз. Като ключов фактор в това отношение се определя трансрегионалното и многостранното сътрудничество в ЕС и с асоциираните към програма „Хоризонт Европа“ трети страни, както и двустранното и многостранното международно сътрудничество в различни формати.
Инициативата „Европейски университети“ се очаква да има съществено въздействие върху конкурентоспособността и способността за тясно сътрудничество на университетите, които участват. Тези консорциуми следва да продължат да получават подкрепа за развитие на техния научноизследователски и иновационен капацитет и сътрудничество. Също така, следва да се насърчава и сътрудничеството на висшите училища с научни организации из цяла Европа. Това ще засили темпа на внедряване на новите знания и иновации в образователните системи. Като цяло, очаква се европейските университети да допринесат за по-високото развитие на образователните традиции, постижения и иновации в цяла Европа.

– Кои са трудностите пред инициативата „Европейски университети“?
– Европейският съюз чрез своите програми, основно чрез „Еразъм+“, подкрепя сътрудничеството между университетите. Първите програми в това направление бяха за създаването на т.нар. съвместни магистърски програми, чиято идея след това бе развита в тези „Европейски университети“. На неформалната среща на минис-
трите на висшето образование, научните изследвания и иновациите в Париж бе представено, че са одобрени 41 такива проекта. От страна на България участват пет пълноправни и един асоцииран член. От пълноправните три са държавни висши училища – Софийският университет „Св. Климент Охридски“, Техническият университет – София, и УНСС. Другите две са частните Нов български университет и Висшето училище по агробизнес и развитие на регионите. Асоцииран член е Югозападният университет.
Европейското висше образование по принцип се характеризира с високо ниво на хармонизиране на изискванията на дейностите, което е гарантирано от сътрудничеството в рамките на Болонския процес и прилагането на различните му инструменти. Въпреки това не са малко проблемите, пред които се изправят конкретни практически ориентирани инициативи – в това число инициативата „Европейски университети“. Основните предизвикателства пред пълноценното сътрудничество често са свързани с различни подходи и нормативни изисквания в отделните държави членки на ЕС. Типичен пример за това е продължителността на бакалавърските програми, различните степени на чуждоезикова грамотност, както и различия в националните приоритети, традиции и характеристики.
По отношение на сътрудничеството в рамките на алиансите от европейски университети е необходимо да се идентифицират съществуващите предизвикателства. Те могат да се преодолеят с помощта на нормативни промени – в това число чрез актуализиране на националните системи за натрупване и трансфер на кредити. Друг важен момент е и осигуряването на платформа за обмен на въпроси и отговори, идеи, опит и информация, която да повиши разбирането за резултатите от обучението, като ключов фактор в образователната дейност на висшите училища и основа за активно сътрудничество с партньори от различни системи и държави.
Укрепването на националните системи за висше образование и на ускореното развитие на европейското пространство за висше образование също би имало въздействие върху капацитета, конкурентоспособността и желанието на висшите училища да бъдат не само конкуренти, но и партньори.
Инициативата за европейски университети може да се разглежда като знакова и пилотна. Смятаме, че нейното развитие и разширяване би било целесъобразно, включително към университети с по-нисък научен капацитет. Европейските университети обаче следва да бъдат подкрепени съвместно от Еврокомисията и държавите членки, за да се преодолеят пречките и предизвикателствата, включително що се отнася до т.нар. циркулация на мозъци. Някои от тези въпроси са и могат допълнително да бъдат адресирани и чрез Програмата за политиката на европейското научноизследователско пространство за 2022 – 2024 г.
Необходимо е също европейското научно пространство и европейското пространство за висше образование да работят в синергия и симбиоза.
Според мен всяко сътрудничество на български висши училища с техни европейски партньори ще повлияе положително в няколко насоки. От една страна, за популяризиране на българското висше образование. От друга, за развитието на контакти и общи програми, които са ориентирани към приоритетни икономически и научни области. И разбира се, създаване на контакти на научно ниво.

– Какви са според Вас основните пречки за приобщаването на българските висши училища към европейските научни мрежи?
– Трудностите за приобщаването на българските висши училища към европейските научни мрежи са доста. На първо място, става дума за общи проблем за университетите от Централна и Източна Европа. Според неотдавна публикувано проучване те получават не повече от 10% от стойността на отделените средства по европейски програми. Все още има редица предизвикателства и едно от тях е разширяването на научните контакти с други университети, повишаването на качеството на научната продукция.
МОН работи по повишаване на критериите за минималните национални изисквания за академично израстване. И това ще допринесе за повишаване на качеството на научната дейност и включването на повече висши училища в международни проекти.
– Каква подкрепа ще получат българските висши училища?
– През 2021 г. страната ни определи българските висши училища с най-висок научен капацитет като изследователски, на базата на което те ще получават допълнителна подкрепа за укрепване и развитие. Планира се изследователските
висши училища да получат подкрепа за изпълнение на стратегически научноизследователски и иновационни програми чрез Плана за възстановяване и устойчивост. Подкрепа ще получат и висши училища, чиито капацитет и резултати са сравнително близки до тези на изследователските. По този начин ще се насърчава и тяхното развитие. Разбира се, средства за наука се осигуряват за всички висши училища чрез национални програми, проекти по международни програми.
И значителна част от тях увеличават научните си резултати.
През 2021 г. България създаде и научноизследователски институт в областта на компютърните науки, който също ще получи финансиране от държавния бюджет до 2030 г.
и ще работи в тясно сътрудничество с едни от гигантите в тази област – швейцарските федерални институции ETH (Цюрих) и EPFL (Лозана).

– Забелязва се активизация на сътрудничеството между висши училища в страната – това ще помогне ли за разпространяване на добър опит и практики, когато някои от тях са участници и в европейски консорциуми?
– Безспорно. По принцип в Стратегията за развитие на вис-
шето образование са включени такива стратегически цели, като сътрудничество между българските висши училища за съвместни бакалавърски и магистърски програми в различни професионални направления. Идеята е да се споделят ресурси и знания, особено в областите, които се развиват много динамично. И това, първо, ще има положителен ефект в страната за развитие на националното
сътрудничество и пълноценното използване на наличния академичен потенциал. Необходимо е екипите в различни висши училища да се познават и да обменят постиженията си. И на второ място, това ще допринесе за развитие на мрежата от европейски контакти чрез онези висши училища, които вече участват в европейски консорциуми.

– Често определят университетите като двигатели на екологичния и дигиталния преход – как стоят в този аспект българските висши училища? Отчита се ръст в броя на научните публикации на висшите училища в международните библиографски бази данни – могат ли те да се превърнат в иновации и продукти?
– Първо трябва да отбележим, че никак не е лек и кратък пътят фундаменталната наука да намери своето развитие в приложни постижения и след това да се стигне до патенти.
Но българските висши училища патентоват своите научни постижения. Това дори бе и един от критериите за определяне на изследователските университети в страната. Има университети с много висока патентна активност – например
ТУ – София, и Медицинския университет – София. Друг е въп-
росът до каква степен след това този патент може да се развие до някакъв краен продукт. И тук е голяма ролята на предприемаческия потенциал на висшите училища, на връзките им с бизнеса и на наличието на компании, готови да вложат средства в този процес.
Колкото до публикационната активност, имаме висши училища, които на година публикуват хиляди научни статии с високи научни показатели в списания с висок ранг.
Има области, в които изследователите ни са на световно равнище. Например не е тайна, че обучението в областта на информационните и компютърните технологии е отлично. Реализацията на българските кадри в компании от сектора е много добра. Задълбочава се и сътрудничеството между висшите училища и компании от бранша. Очаквам все повече фирми да сключват договори за разработки в областта на цифровите технологии и изкуствения интелект. В области като екологичния преход също така наши висши училища работят на високо ниво – ТУ – София, ХТМУ и Минно-геоложкият университет развиват нови безотпадъчни и зелени технологии. Не бих пропуснала и постиженията в областта на медицината. Там също имаме изключително високи постижения и учени, които са на световно ниво.
– Като зам.-министър с ресор висше образование, бихте ли споделили повече за приоритетите на екипа на МОН в тази област през настоящата година.
– Единият основен приоритет е повишаването на качеството на висшето образование и на квалификацията на преподавателите. Всяка година оценяваме чрез доклада за наука постиженията на учените от висшите училища. Цел на МОН в областта на висшето образование е да се повишават активността и качеството на научните публикации. Тоест българските учени да публикуват в списания с много висок импакт-фактор и високо ранжирани в своите области.
Подготвяме серия от мерки за гарантиране високото ниво на научната дейност. Една от тях например е борбата с плагиатството. Вече чрез автоматизирана система ще бъдат проверявани всички научни публикации, както и всички докторски дисертации, които се използват в конкурсите за академично израстване. В момента МОН е в процедура за закупуването на софтуер за откриване на плагиатство, който ще бъде разпространен до всички висши училища. Идеята е той да си използва за проверка още на магистърски и дипломни тези, за да може да се промени манталитетът.
Ще се създаде двустепенна структура за проверка за плагиатство – чрез нормативни промени висшите училища и научните организации ще бъдат задължени да създадат свои комисии по академична етика. Те ще правят първоначалните проверки. А съществуващата Национална комисия по академична етика към МОН ще бъде като втора инстанция, пред която ще могат да се обжалват решенията на комисиите от по-ниско равнище.
Отделно се предвиждат промени и в акредитацията на професионалните направления и висшите училища. Изменения ще има и относно атестирането на преподавателите. По тези въпроси все още предстои по-широка дискусия, за да се намерят най-ефективните решения.
През тази година ще започнат част от дейностите по Плана за възстановяване и устойчивост и по двете европейски програми за образование и за наука, което изисква голям набор от документи, разработване на условия за кандидатстване и процедури за оценяване на проектни предложения. Министерството ще насочи много усилия към тези важни дейности, за да осигури бърз и безпроблемен старт на българските образователни и научни проекти, които ще бъдат финансирани със средства от ЕС.

– Споделете повече за идеите за преструктуриране на висши училища. Означава ли това обединяване на някои от тях?
– Онова, което вече е факт, са съвместни образователни програми между висшите училища. По отношение на преструктурирането или обединяването на висши училища в момента обсъждаме този въпрос и когато имаме конкретен план, той ще бъде анонсиран.

– Висшите училища се обявиха за повече средства за стипендии на студентите и за нарастване заплатите на асистентите, така че да бъдат около 150% от средното възнаграждение за страната и да се конкурират с растящите за поредна година заплати на учителите.
– Надявам се да намерим механизъм това да се случи. Определено, за стипендиите на докторантите подобно решение за увеличение е взето. Сумата ще нарасне от 500 на 750 лв., макар желанието ни беше тя да е и по-висока. Паралелно с това ще се увеличат и средствата за студентите.
По отношение на преподавателския състав, има висши училища, в които трудовите възнаграждения са високи. Така че и самите университети трябва да намерят ресурси. Например подобен ресурс е участието в научни проекти.

Your Image Description

Свързани статии:

Нейно Превъзходителство Каридад Ямира Куето Милиан – извънреден и пълномощен посланик на Република Куба у нас, пред вестник „Аз-буки“: Приятелството между Куба и България е искрено и дългогодишно Проф. д-р инж. Сеня Терзиева – ректор на Химикотехнологичния и металургич Когато мислиш за утрешния ден, по-лесно се справяш с предизвикателствата на днешнияен университет: Образованието и климатът Научи се сам да управляваш парите си

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Интервю

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Научи се сам да управляваш парите си

Следваща статия

За пътя от махалата до Биологическия факултет

Следваща статия
За пътя от махалата  до Биологическия факултет

За пътя от махалата до Биологическия факултет

В Морската гимназия държат здраво руля

В Морската гимназия държат здраво руля

В ход е дигиталното обучение

Как да учим висше с подкрепата на ОПНОИР

Последни публикации

  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • 200 млн. лв. за подобряване качеството на висшето образование
  • Снимка на броя: Царство на децата
  • Премиерът Росен Желязков: INSAIT надмина всички очаквания
  • Национално издателство „Аз-буки“ обявява конкурс за научна статия
  • Министър Красимир Вълчев: Предлагаме въвеждане на час по добро

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"