Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Вестник „Аз-буки”
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 31, 2020

Образование за всяко дете

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
29-07-2020
в Брой 31, 2020
A A

Кампанията на УНИЦЕФ „Образование за всяко дете“ има за цел да помогне на всяко дете да учи и да се развива чрез създаването на образователна платформа в подкрепа на децата със специални образователни потребности, техните учители и родители. Специалистите и ресурсните учители, работещи с деца с увреждания, идентифицираха нуждата от допълнителна онлайн подкрепа. В отговор на това УНИЦЕФ в партньорство с Министерството на образованието и науката и Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование – София-град, ще създаде онлайн интерактивна платформа, с чиято помощ образованието ще е по-достъпно за тези деца. Техните учители и семейства в тясно сътрудничество със съответните специалисти също ще могат да получат знания и ресурси, с които да бъдат още по-полезни на децата.

 

Децата с увреждания продължават да са най-изключени от образованието, а COVID-19 допълнително усложнява ситуацията. Едно от пет деца не получава допълнителна подкрепа според оценката на регионалните центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование. Така на практика тези деца рискуват да останат извън образователния процес.
Заради пандемията Министерството на образованието и науката организира дистанционно обучение, като учителите и учениците имат достъп до редица безплатни платформи. Децата с увреждания обаче се нуждаят от ресурси, съобразени с техните потребности, които са оскъдни и труднодостъпни.
„УНИЦЕФ вярва, че всяко дете, без значение дали има увреждане, или не, има право на образование, което изцяло насърчава неговия потенциал. В настоящата ситуация се задействаха различни варианти за дистанционно обучение, включително онлайн преподаване, дигитален достъп до учебни материали, телевизионни уроци. Някои групи уязвими деца обаче, включително и тези с увреждания, нямат достъп до тези възможности. Това може да се дължи на различни причини, но най-вече защото
учебните ресурси на дистанционното обучение не са съобразени с техните специфични потребности.
Трябва да се уверим, че няма изключения и нито едно дете не е забравено“, заяви д-р Джейн Муита – представител на УНИЦЕФ в България.
В стандартна образователна среда постигането на сътрудничество и координация между семейството и специалистите (ресурсни учители, психолози, логопеди и др.), които осигуряват подкрепа на детето, е предизвикателство.
В допълнение, учителите в клас не са достатъчно добре обучени да работят с деца с увреждания.
По време на онлайн обучението предизвикателството за децата със специални образователни потребности (СОП) е още по-голямо. Затова УНИЦЕФ
ще създаде онлайн интерактивна платформа, с чиято помощ образованието ще е по-достъпно за децата с увреждания. За целта организацията ще включи в разработването на платформата специалисти, учители и родители, за да отговаря системата най-добре на конкретните нужди на децата. Тя ще подобри и работата на всички, които са в помощ на детето – специалисти, учители, родители, като освен необходимите материали ще им помогне да бъдат свързани в този процес.
Платформата ще съдържа видеообучителни материали и ресурси за деца със СОП, разработени от психолози, логопеди и учители, утвърдени от МОН; инструменти за обучение на специалисти и родители под формата на практични материали, онлайн семинари и дискусии за родители; възможност за сътрудничество между семейството и специалистите с фокус върху индивидуалните обучителни нужди на детето, а също и онлайн консултации и чат на живо с експерти в помощ на учители, родители и деца, както и полезна информация за контакти по местоживеене.
Изграждането на платформата ще се осъществи на няколко етапа, като през летния период предстои техническото обособяване на дигиталното пространство, създаването и качването на учебните материали. Целта на УНИЦЕФ е платформата да заработи през есента на 2020 г.
Средствата за създаването ще бъдат набрани чрез застъпническата и фондонабирателна кампания „Образование за всяко дете“. Лице на кампанията е актрисата Елена Петрова, която вече е обявена за Национален посланик на добра воля на УНИЦЕФ. Владимир Ампов-Графа – дългогодишен посланик на Детския фонд на ООН, също подкрепя инициативата.
В периодите, когато училищата се затварят и се налага дистанционна форма на преподаване, една такава система е крайно необходима, а когато учениците със СОП са отново в клас, платформата ще продължи да бъде безценен ресурс и мрежа за взаимодействие между специалисти (ресурсни учители, психолози, логопеди и др.), учители, родители и деца, особено за живеещи в отдалечени райони, далеч от областния град, където липсва по-редовен контакт.
Очаква се в рамките на първите 30 месеца чрез нас-тоящата пилотна програма да бъдат подкрепени 3000 деца с увреждания, 500 специалисти и минимум 200 родители. Ще бъде осигурена и подкрепа за още 300 деца с увреждания и СОП, които понастоящем са изключени от образование, за да получат достъп до онлайн образование и подкрепа, включително чрез осигуряване на устройства. Целта на платформата е да предостави дългосрочна и устойчива подкрепа, която с времето да обхване по-голямата част от децата с увреждания в страната.
Дългосрочната цел, която УНИЦЕФ иска да постигне, е да подкрепи всички деца с увреждания и СОП в България да учат и да се развиват.
Основната цел на платформата е да предостави адаптирани за специфичните потребности на децата образователни ресурси, които да бъдат събрани на едно място – нещо, което до този момент липсва в страната. Създаването ще помогне на децата с увреждания и специални потребности
да се включат пълноценно в образователния процес.
Чрез нея те ще учат и ще бъдат подпомагани по по-добър и по-добре координиран начин.
Платформата ще включва видеоклипове, насоки и други материали, съобразени с нуждите на децата, и ще свързва семейството и специалистите, осигуряващи подкрепа на детето, така че то да постигне по-голям напредък. На нея ще има учебни ръководства, уебинари за специалисти, както и тематични уебинари и дискусии за родители, които ще бъдат улеснени чрез календар и опция „заявка за обучение“. Платформата ще дава възможност за чат на живо и онлайн консултации за учители, родители и деца. Така онлайн образованието ще стане значително по-достъпно за децата със специални потребности и ще намали нивото на тяхната изолация.

 

Обхватът на програмата

Предполагаемият брой на децата с увреждания и затруднения в развитието у нас е около 32 000, въпреки че няма пълни данни за точния им брой в страната. Вероятно те са много повече от официално регистрираните. Освен децата с увреждания със специални потребности са още и децата с хронични заболявания, децата с разстройства от аутистичния спектър, деца с поведенчески и емоционални затруднения (дефицит на вниманието, хиперактивност), говорни нарушения, деца в риск от затруднения с ученето и т.н.
През последното десетилетие са затворени всички домове за деца с увреждания и половината от домовете за медико-социални грижи, което доведе до значително намаляване броя на децата в институционална грижа — от 7587 през 2010 г. до 633 в края на 2018 г.
С приетия в края на 2015 г. Закон за предучилищното и училищното образование са създадени условия за приобщаване на децата с увреждания в общата образователна система. През учебната 2018/2019 г. 22 035 деца с увреждания и специални потребности посещават училища и детски градини.
Въпреки националните усилия обаче децата с увреждания продължават да са сред най-изолираните и невидими групи в обществото. При тях има повишен риск от раздяла от биологичните им семейства, по-голяма вероятност да живеят в институционални грижи или да останат извън училище или детска градина. Според данните за 2018 г. около 90% от всички деца в домовете за медико-социални грижи за деца и 50% от децата в центровете за настаняване от семеен тип са с увреждания. Приблизителният брой на тези, които не посещават училище, е около 10 000. Освен това има данни, че много от младежите с увреждания на възраст между 15 и 24 г. не са заети с работа, учене или обучение.

Your Image Description

Свързани статии:

Учим онлайн ЕК дава 145 млрд. евро за 2nm технологии Дигитален скок в бъдещето Родни хорA се вият в Сао Пауло

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Компас

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Учим онлайн

Следваща статия

Науката срещу пандемията

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Науката срещу пандемията

В ход е дигиталното обучение

Ранно предупреждение за кризите

В ход е дигиталното обучение

Русенският в проект за равенство на половете

Последни публикации

  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • 200 млн. лв. за подобряване качеството на висшето образование
  • Снимка на броя: Царство на децата
  • Премиерът Росен Желязков: INSAIT надмина всички очаквания
  • Национално издателство „Аз-буки“ обявява конкурс за научна статия
  • Министър Красимир Вълчев: Предлагаме въвеждане на час по добро
  • Млади химици представят изследванията си пред министъра на образованието и науката
  • Конкурс за диктовки по случай 24 май
  • Скитащият саламандър е изключително ловък

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За вестника
  • Екип
  • Архив
  • Контакт
  • Реклама
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"